Osvrti
i prikazi
|
UZNIČKI
DNEVNIK DR. FRANJE TUĐMANA
Piše:
Tomislav JONJIĆ
|
|
S obzirom na to da je on
odigrao presudnu ulogu o osamostaljenju Hrvatske, lik njezina
prvog predsjednika dr. Franje Tuđmana trajno će zaokupljati
pozornost povjesničara. U tom će smislu zasigurno nezaobilazan
biti Tuđmanov uznički dnevnik, nedavno objavljen u Zagrebu pod
naslovom “Petrinjska 18. Zatvorski dnevnik iz 1972.” (Naklada
Pavičić, Zagreb, 2003., 850 str.). Prvi zapis u njemu datiran je
11. siječnja 1972.: “Oko 5 sati probudila me Katica:
’Gospodine, došli su milicija i civili, traže vas!’...”, a
posljednji 31. prosinca 1972., “posljednjeg dana ove strašne
godine”.
Partizanski major, 1943.
Dva i pol mjeseca ranije, sredinom listopada pred
zagrebačkim je Okružnim sudom proglašena osuda. Prvooptuženik
Bruno Bušić kažnjen je s dvije godine strogoga zatvora,
drugooptuženi Dragutin Ščukanec s četiri, a dr. Franjo Tuđman
s dvije godine strogoga zatvora. Ako mu je i jasno zašto ga sude,
Tuđmanu bar do isteka te godine nije bilo jasno zašto je suđen
skupa s Bušićem i Ščukancem: makar ih simpatizira i
solidarizira se s njima, s njima se ni na koji način ne osjeća
povezanim...
Likvidacija
titoizma
Zanimljivo je da Tuđman taj dnevnik piše uvjeren u svoju
povijesnu misiju, i jednako tako svjestan da će on u nekom obliku
prije ili kasnije biti objavljen. Radi toga u nj unosi i različite
bilješke, dokumente i pisma, pa čak i koncept obrambenoga
govora. Po svemu sudeći, dnevnik je u cijelosti izvoran i nije
podvrgnut naknadnom retuširanju, koje je bilo očevidno kod
povremenih Tuđmanovih memoarskih izleta u različitim razgovorima
i povijesnim opservacijama. To retuširanje vlastite prošlosti,
uostalom, nije svojstveno samo Tuđmanu, nego su se u nj nakon
1990. upuštali i drugi politički prvaci, čak i oni koji su –
poput Vlade Gotovca - samog Tuđmana žestoko kritizirali zbog
takvog posrtanja pred vlastitom taštinom.
|
|
Da je Tuđmanov dnevnik
posve autentičan ne govore samo mjestimične faktografske pogrješke
ili krivo citiranje npr. A. G. Matoša ili Ivana Raosa, nego još
više činjenica da taj dnevnik nije objavljen za njegova života.
Jer, ne samo da on otkriva jednoga drugačijeg Tuđmana, čovjeka
koji se svakodnevno hrve s napastima i ljudskim slabostima, nego
– još više – on otkriva da je Tuđman 1972. još uvijek čvrsto
i nepokolebljivo na pozicijama jugoslavenskog federalista. Kao
takav, on uporno ponavlja da je partijska istraga 1967. potvrdila
kako je nevin u odnosu na Deklaraciju, a današnju optužbu za
kontrarevoluciju i separatizam ne doživljava samo kao prijetnju
goloj egzistenciji, nego kao uvredljivo podmetanje njemu,
partizanskom borcu, komesaru i generalu, povjesničaru nepatvoreno
marksističke orijentacije. On je načistu s tim da je Hitlerova
1933. posljedica događaja na Istoku (jer je to između dva
svjetska rata, kaže, bilo jasno svakom intelektualcu u Europi!),
ali je za nj taj Istok još uvijek samo Staljin, a ne i Lenjin.
U zapisu od 25. prosinca
nema spomena da je Božić, ali zato pod 29. studenoga 1972. piše:
“Dan Republike! Svakako i Hrvatske!” Kao takav, Tuđman ne
prosvjeduje bučno zbog niza povlastica koje u odnosu na druge uhićenike
ima u pritvoru, nego negoduje zbog toga što mu nedovoljnu
izvaninstitucionalnu potporu pružaju njegovi nekadašnji
partizanski suborci, danas visoki partijski i državni dužnosnici.
U te povlastice spadaju ručni sat, pisaljke, raznovrstan toaletni
pribor, svakodnevno (i nedjeljom) dobivanje hrane od kuće,
svakodnevno dobivanje novina, rad na rukopisu, neograničeno
primanje knjiga... Svoja pritvorenička pisma Titu, Jakovu Blaževiću
i obraćanja Krleži on doživljava posve normalno, kao sastavni
dio sustava u kojem još uvijek voljko sudjeluje.
|
|
Miroslav Tuđman s
obiteljskim prijateljem, povjesničarom Vasom Bogdanovom, u domu
Tuđmanovih 1966.
I koliko god bi
objavljivanje tog dnevnika početkom devedesetih bilo politički
kontraproduktivno, jer bi podhranjivalo nemale rezerve koje su
mnogi hrvatski rodoljubi imali prema jugoslavenskoj i komunističkoj
prošlosti predsjednika Hrvatske demokratske zajednice, toliko je
ono korisno danas, kad je posve jasno da Tuđmanova postignuća
objektivno negiraju sve njegove jugoslavenske zablude i kad je
simpatično prebirati njegove intimne misli o ljubavi prema
supruzi, djeci i unuku Dejanu, u kojem je “prevagnulo ono tuđmanovsko”,
zaključivati o ambivalentnu odnosu prema zetu, “gospodinu
ambasadoru Košutiću” te čitati nostalgične retke o
rascvalome obiteljskom vrtu i zajedničkim izletima. Psihološki
je shvatljivo Tuđmanovo nezadovoljstvo braniteljima Tafrom i
Glowatzkym, pa čak i prepričavanje snova u kojima se opet
neminovno pojavljuju likovi iz partizansko-partijske galerije u
Zagorju, Beogradu ili Zagrebu. Čak i onda kad te njegove suborce
i prijatelje ne smatra samo političkim protivnicima, nego i pukim
protuhama ili, u najmanju ruku, političkim avanturistima u službi
jedne zločinačke i protuhrvatske ideologije, Tuđmanove bilješke
otkrivaju toplinu njegove duše, solidnu načitanost, njegov izoštren
analitički duh i pripravnost da vlastita uvjerenja brani pod
svaku cijenu.
A to što su ta uvjerenja još uvijek daleko od težnje za
hrvatskom državnom neovisnošću i što su i takva bila dostatna
za sudski progon, samo je dodatno svjedočanstvo o jednome mračnom
dobu. Tuđman, naime, u intimnim zapisima bezuvjetno otklanja optužbe
da je “stupio u dodir s neprijateljskom emigracijom”, da je
nastupao s “antisocijalističkih pozicija”, da je bio jedan od
lučonoša “masovnog pokreta”, pa čak i to da je igrao važniju
ulogu u Matici hrvatskoj ili njezinu znamenitom Hrvatskom
tjedniku. Naprotiv, listajući u pritvoru svoju knjigu Rat protiv
rata, on s neskrivenim zadovoljstvom bilježi: “Takav (pisani)
spomenik nitko tom NOR-u i revoluciji nije podigao!”, a nakon
pritvora se čudi kako je Tito, koga odmilja zove Stari, mogao
pristati na uklanjanje iz politike onih ljudi u Zagrebu, Beogradu,
Ljubljani i Skopju, koji su u stvari jamci nastavka titoističke
politike: to je zapravo likvidacija titoizma.
|
|
Franjo Tuđman u radnoj
sobi, 1955.
Iako o tome izrijekom ne govori ništa, Tuđman i sebe u
tom trenutku smatra dosljednim titoistom. Njegova borba protiv
unitarističko-hegemonističkih krugova u vojsci, a osobito u
historiografiji ima samo jednu svrhu: očuvati Jugoslaviju i
“tekovine revolucije”. A Tuđman je iz povijesti dobro naučio
da to nije moguće ako se bilo kojem jugoslavenskom narodu, napose
Hrvatima, uskrate ili ograniče prava. Nekoliko puta poteže
primjer iz rane mladosti, kad se suprotstavio da na vodeće mjesto
u partizanskom pokretu u Hrvatskom zagorju dođe neki poznati
eksponent šestosiječanjske diktature: to bi bilo samoubojstvo
revolucije. Istom logikom se, tvrdi, vodio na službi
(“prisilnome šesnaestogodišnjem boravku”) u Beogradu, istom
je cilju težio na čelu Instituta za historiju radničkog
pokreta. Zato on nema nikakvih dvojbi oko NDH. Ni kad govori o žrtvama
Drugoga svjetskog rata on ne nalazi simpatija za ratnu hrvatsku državu,
za njezine vojnike, službenike i lojalne državljane: partizanski
pokret, komunistička revolucija i Jugoslavija načelno su čisti
kao suza. Titova će “pozitivna uloga za hrvatstvo pretegnuti
nad negativnom”.
Tuđman se suprotstavlja
rankovićevštini, uvjeren da je posrijedi tek devijacija, eksces,
povijesni čir kojega treba istisnuti. Zato je šokiran činjenicom
da se 1972. u zatvoru nalaze on i Vlado Mutak, komesari jedinih
dviju partizanskih divizija u sjeverozapadnoj Hrvatskoj, jer su
“komesari – duše i mozgovi revolucije”. Tomu nije kriv
komunizam i nije kriva Jugoslavija. Kriv je Ranković, unitarizam
i neostaljinizam. Komunizam ima budućnost, jednako kao i
Jugoslavija. Nesumnjivo radi toga on veliča Stjepana Radića:
Radićeve parole zgodno se uklapaju u komunistička trabunjanja o
socijalnoj pravdi, a Radić nije negacija Jugoslavije. U Radića
ima dovoljno Hrvatske da se sačuva hrvatska nacionalna svijest, a
premalo da se napusti Jugoslavija. Doista je moguće pjevati
apoteoze Radiću i istodobno nasljedovati Tita, pa upravo radi
toga Tuđmanova fascinacija Radićem i može biti pokriće i objašnjenje
njegove partizanske, komunističke mladosti.
|
|
Anegdote
o suvremenicima
Ipak, važnije od tih njegovih marginalija o “pravcima
razvoja socijalističkog samoupravljanja” jesu Tuđmanove bilješke
o suvremenicima i o prilikama koje vladaju u Hrvatskoj 1972., ili
su do njih dovele. Ako i ne budu prihvaćene kao konačan sud, one
će nesumnjivo biti vrijedan putokaz istraživačima.
Franjo
Tuđman s prijateljem Krležom u svom stanu 1963.
Tuđman, naime, brižno
bilježi svaki politički proces, registrira svaku osudu. Ne promiče
mu nijedan podatak o kažnjenima i progonjenima. Svaka vijest o suđenju
Miljenku Hrkaču u Beogradu nalazi mjesto u njegovim bilješkama.
U dnevnik unosi podatke o jaucima i odjecima udaraca u ćelijama u
Petrinjskoj. Zapisuje kako se postavlja pitanje Čičkove duševne
nestabilnosti, dok je pun hvale i poštovanja za hrabro i
dostojanstveno držanje Dražena Budiše. Sjeća se kako je
Gotovac s podsmijehom otklanjao svaku mogućnost da završi u
uzama i istodobno se pita zašto režim štedi lidere iz CK SKH, a
kažnjava one koji su samo provodili njihovu politiku. O
postojanju tzv. komiteta pedesetorice prilično govore Tuđmanovi
zapisi o tome da sa Zvonimirom Komaricom godinama praktično ne
razgovara, da je Antu Glibotu vidio dvaput i da mu je krivo
upamtio prezime, da pojma nema o tome tko su neki od preostalih članova
toga tobožnjeg stožera kontrarevolucije.
S neskrivenom zajedljivošću
Tuđman iz novina vadi podatke o nacionalnoj zastupljenosti u
Partiji i državnim službama. Bole ga nastojanja da se Muslimani
odcijepe od hrvatskoga narodnog stabla i predbacuje Tripalu,
Savki, Bakariću, Pirkeru, Blaževiću i Likeru što su pristali
uz tu Kardeljevu strategiju kojoj se protivio čak i Stane Dolanc,
strahujući “da bi se u nekom forumu sutra moglo odlučivati i o
tome jesu li ili nisu i Slovenci nacija”. U polemiku o
nacionalnosti Muslimana s Muhamedom Hadžijahićem Tuđman nije ušao
“da ne bi ušao u sukob u tadašnjim prilikama s muslimanskim
intelektualcima”, ali danas primjećuje da se Hadžijahić,
nekadašnji hrvatski nacionalist i suradnik Budakova Hrvatskog
naroda, u bačenoj rukavici pozivao na protuhrvatske stavove Šerifa
Arnautovića...
Ne promiču mu vijesti da
je “Savjet za naučni rad SRH” obustavio pomoć časopisu
Croatica, monografiji Povijesni spomenici Zrinjskih i Frankopana,
disertaciji Trpimira Macana, da su uskraćena sredstva Kolu,
Kritici, Dubrovniku, Vidicima, da se inkvizitorski upire prstom u
njegove, Rendićkine i Šegedinove članke, u pjesme Krste Špoljara,
Mate Marčinka ili Željka Sabola. Također registrira redukcije
struje i vode, strahovita poskupljenja i nestašicu šećera i
kruha (što su “sitnice” koje se u televizijskim emisijama
koje hoće podhraniti jugonostalgiju, dakako, ne spominje). Gorko
zapaža da u vrijeme hajki po Hrvatskoj jedan Miloš Crnjanski
dobiva Politikinu nagradu: dok Srbija privlači svoje emigrante,
iz Hrvatske se protjeruju njezini najbolji sinovi. Srpski se
intelektualci pred svijetom prikazuju kao demokrati, ali im ne
pada na pamet prosvjedovati protiv hegemonizma i nasilja u
Hrvatskoj.
Tuđman otvoreno prezire Igora Mandića i predbacuje Vladi
Gotovcu i Nerkezu Smailagiću koji su, navodno, svakodnevno bili s
Tripalom, a izbjegavali Tudmana i njemu slične, što nisu znali
iskoristiti ambicije toga ekshibicionista koji se smucao po uredništvu
Hrvatskog tjednika, a danas opravdava uhićenja hrvatskih književnika.
Vlatka Pavletića drži “gotovo najrazboritijim” čovjekom u
Matici, a visoko cijeni i Igora Zidića. Na spomen rektora Ivana
Supeka Tuđman bilježi da je, koliko jučer, bio čovjek Bakarićeva
povjerenja. Za Marijana Cvetkovića kaže kako mu je povodom
partijske istrage privatno kazao da je u pravu glede rasprave o
jasenovačkim žrtvama, ali da mu “u tome CK Hrvatske ne može
dati potporu”. Tužnu sliku Hrvatske dopunjuju bilješke o
hrvatskom jeziku. Jetko primjećuje da prvi dan svibnja može biti
samo prvi maj, da komunisti ne mogu biti stranka nego tek partija,
i da moraju imati sekretara umjesto tajnika. Skrbeći o jeziku, Tuđman
bilježi kako je i vrsnim jezikoslovcima, poput Bratoljuba Klaića,
morao dokazivati da vojno nazivlje kojim se služio nije “ustaško”,
nego potječe iz stare hrvatske vojničke predaje. Na spomen
Tomislava Ladana, piše: “Zanimljiva ličnost. Svuda. I nigdje.
Kad je riječ o važnim i delikatnim stvarima. A veoma dobro, štoviše
iznenađujuće dobro obaviješten i o pitanjima dostupnima samo
manjem broju iz užih imperatorskih redova. Ocjene zanimljive,
smjele, pače presmjele, kako o pojedinim ljudima tako i događajima.
Znao je reći: Bosanci imaju nešto istočnjačko-bizantinskog, što
sjevernjacima nedostaje”.
Po izlasku iz pritvora, Tuđman opisuje kako je za “Dan
Republike” okićen Zagreb. Na privatnim su kućama uglavnom
hrvatske zastave, “na državnima sve tri (partijska,
jugoslavenska hrvatska), na kući mojih susjeda Krajačića, Vasića
i Manolića – samo partijska”. Svoga kasnijega stranačkog
pajdaša i inače će označiti kao čovjeka željna preživljavanja
karađorđevskoga udara.
Tuđman zna da mu se sudi
zbog historiografskih radova. Radi toga je vrijedno uočiti
njegove sudove o tadašnjim povjesničarima u Hrvatskoj. Malo ih
drži hrvatskima, jer bavljenje hrvatskom poviješću za sobom
povlači jugoslavensku tamnicu. U tom smislu, pored svoga, ističe
slučaj uhićenoga Ivana Mužića, dotad splitskog odvjetnika. Nježno
se i nostalgijom sjeća tad već pokojnog Vase Bogdanova, koji se
znao pokazati “boljim hrvatskim historičarem nego hrvatska
govna činovnička...” Za Bogdana Krizmana piše da je
“dostojan sin svoga oca, koji je hrvatskoj historiografiji taman
toliko pridonio koliko i njegov otac sa svojim integralizmom u
hrvatskoj politici”. Da je Krizman hrvatski predstavnik u uredništvu
Jugoslovenskoga istorijskog časopisa nije čudo, jer je istoimeni
časopis izlazio i između dva svjetska rata, “a tradicije šestosiječanjske
diktature, kao što vidimo, valja čuvati, gajiti i razvijati na
svim područjima”. Podsjećajući na poznatu raspravu o svojoj
doktorskoj disertaciji, Tuđman navodi kako je Ljubo Boban na nj
napao “po direktivi, za obećani dvosobni stan”, a onda je
postao šefom partijske organizacije na Filozofskom fakultetu
upravo u vrijeme kad su zbog Deklaracije iz Partije izbačeni
Jonke, Frangeš i Brandt. Također je “’znanstveno’ i
prijateljski zajedno s Grossicom (Mirjanom Gross, op. T. J.) i Šidakom
stao iza onih koji mene likvidiraju u Institutu; u proljeće 1972.
kad smo ja i drugi (Veselica, Đodan, Pavletić, Ivičević, Šošić,
Budiša itd.) u zatvoru – Boban u Komisiju CK i na stranice
Vjesnika. Nije sam: ima i Čepo i sličnih zapušača...” A da
hajka na nj nije urodila plodom već 1965., kaže Tuđman, zaslužna
je Jovanka Broz. Ona je za nj, pred Titom, intervenirala protiv
Rankovića.
Krleža:
Maticu hrvatsku je trebalo razjuriti!
Njegov dobri znanac, a
dijelom i politički pokrovitelj, Miroslav Krleža, prema Tuđmanu,
nikad nije kazao da su hrvatski i srpski jedan jezik “koji su
oduvijek Hrvati zvali hrvatskim, a Srbi srpskim”. Krležom
manipuliraju, a “koliko sam ga puta osobno čuo reći: dovoljno
je pročitati jednu rečenicu nekog hrvatskog ili srpskog pisca pa
da se zna kako su to dva jezika!”. Uopće je zanimljivo pratiti
Tuđmanov odnos prema Krleži. On od njega traži pomoć, cijeni
ga i kao pisca i kao intelektualca. Vodi računa o Krležinim
političkim procjenama (o svrgnutom je vodstvu CK SKH imao “jako
visoko mišljenje, osobito o Savki”), i očekuje kakvim će
plodom roditi brijunski susret “dvaju velikih meštara”, Broza
i Krleže. No, ne komentira Krležinu tvrdnju da je Deklaracija
“glupo sastavljena” i da su je pripremali Tripalo i Duje Katić,
pa čak ni skandalozno, sramotno priznanje da je on sam, Krleža,
1970. predlagao Savki “da razjuri Maticu”.
No, piscu-političaru ne
prašta što je 1967. prekinuo odnose s obitelji Tuđman, upravo u
vrijeme kad je pater familas došao u nemilost dobrog dijela
partijskih struktura: “Pa i sadanje njegovo držanje. Kako se može
opravdati njegovo davanje intervjua NIN-u, onom istom listu koji
je tražio uhićenje gotovo svih istaknutih hrvatskih
intelektualaca, nabrajajući poimenično, osim mene i Šegedina s
kojim je također prekinuo, i neke s kojima vjerojatno i danas na
svoj način druguje, npr. Frangeša. Iako sve to skupa ne umanjuje
vrijednost njegova književna (sic!) djela, ipak objašnjava održavanje
stanovitih zabluda, a da o njegovu značaju i ne govorimo”.
Svoju će partijsku odanost i servilnost Krleža posvjedočiti i
krajem travnja, primajući godinu dana preuranjeno odličje od
Tita. Tuđman ne previđa: “Dodjeljivanje odlikovanja (...) u
ovom trenutku ima značenje demonstracije dobrih odnosa između
hrvatske inteligencije i vlasti”. Krleža kao da je, zaključuje
njegov učenik, jedva dočekao da može biti “socijalistički
arbitar”.
Tuđman podrugljivo govori
o očevidnom Krležinu nastojanju da bude “jedinim doraslim
socijalističkim misliteljem i jugoslavenskim državotvorcem”.
Ne predbacuje mi otvoreno što je intervenirao samo za njega, Tuđmana,
a što se za Gotovca i ostale uopće “nije interesirao”. Ipak,
ne može se složiti s posve budalastom misli iz tobožnjega Krležina
dnevnika iz 1943.; “Što znači sitno parčence gvožđa Punišinog
u srcu Pernarovom... spram Tuhačevskog, koji je strijeljan 1937.
u Moskvi?” Tuđman, doduše, previđa familijarno Krležino obraćanje
atentatoru na Radića i drugove, ali zato primjećuje: “Mnogo više!
Jer tada su ubijeni i Stipe Radić i drugi – cijelo vodstvo
jednog naroda, a ono je razračunavanje frakcija.”
Kako
se iz ovih fragmenata vidi, Tuđmanovi uznički zapisi ne će
pripomoći samo budućim monografskim obradama lika prvog
predsjednika demokratske Hrvatske, nego će poslužiti i pri utvrđivanju
povijesne istine o tzv. hrvatskoj ljevici, zapravo ljevici koja je
bila puno manje hrvatska nego što je to smjela biti, a ipak malko
više hrvatska nego što je to dopuštao kodeks časti
jugoslavenske kompartije... |
|
|