|
DUHOVNA
I POLITIČKA PREVIRANJA U HRVATSKOJ 1935.-1945. (U
povodu knjige Dragutin Gjurić – Životnim putem Hrvatske) Piše: Tomislav JONJIĆ Slom diktatorskog režima nakon atentata u Marseilleu (1934.) otvorio je novu stranicu u političkoj i kulturnoj povijesti Hrvatske. Istodobno je to vrijeme snažnih političkih i ideoloških previranja u Europi i u svijetu. Od sredine tridesetih godina XX. stoljeća, u svjetlu novih prilika u domovini, u hrvatski javni život ulazi naraštaj mladih, izobraženih i ideološki izgrađenih pojedinaca, koji će svojom odlučnošću i dinamizmom izazvati pravu duhovnu revoluciju. Mnogi od njih imat će zapažene uloge u doba Drugoga svjetskog rata, a većina će 1945. biti nasiljem izbrisana: manji dio će spasiti goli život odlaskom u emigraciju, a pretežan broj past će ili na povlačenju, ili u mjesecima koji su slijedili, smaknut bez ikakva suđenja ili nakon montiranih procesa, na temelju fiktivnih osuda jugoslavenskih komunističkih «sudova».
Jedan od njih, danas
potpuno nepoznat i onomu dijelu javnosti koji se smatra upućenijem u tadašnja
zbivanja, jest Dragutin Gjurić. Gjurić je rođen 28. ožujka 1910.
u Novoj Gradiški. Roditelji mu, Karlo i Helena rođ. Spitzer,
potječu iz Cernika. U rodnome je gradu Gjurić završio osnovnu školu i
gimnaziju, nakon čega je u Zagrebu studirao i 1937. završio pravo. Vježbeničku
je i sudačku karijeru započeo u Vukovaru, odakle je 1939. premješten u Požegu,
gdje je postao sudcem kotarskoga, kasnije i okružnog suda. Već od
gimnazijskih dana bavi se glazbom i drugim oblicima društvenog djelovanja,
pa nastupa kao glazbenik i zborovođa hrvatskih pjevačkih društava Tomislav
i Graničar, od 1924. djelatno sudjeluje u radu Hrvatskoga
skautskog saveza, a u tridesetima ima istaknutu ulogu u Velikome križarskom
bratstvu i u Hrvatskome kulturnom društvu Napredak. U Požegi 1939.
osniva udrugu Hrvatski junak i do ljeta 1941. djeluje kao stjegovođa
društva. U trećem desetljeću svog života bio je i knjižničarem Hrvatske
čitaonice u Novoj Gradiški, tajnikom Hrvatske čitaonice u
Vukovaru, odbornikom Hrvatske čitaonice u Požegi, članom
utemeljiteljem Matice hrvatske i osnivačem te odbornikom Matičina
pododbora u Vukovaru kao i članom pododbora u Požegi. Usporedno s tim
bavi se novinarskim i publicističkim radom. Surađuje u Pramatičinoj Omladini,
javlja se u Posavskoj Hrvatskoj i u Budakovu Hrvatskom
narodu te u Hrvatskoj smotri braće Oršanić. Novinar
je i član uredništva osječkoga Hrvatskog lista kojemu je na čelu
Matija Kovačić (jedan od prvaka ustaškog pokreta u istočnoj
Hrvatskoj i kasniji istaknuti dužnosnik Nezavisne Države Hrvatske),
potom dopisnik tog lista iz Nove Gradiške. Od ukupno tri knjige, prvu
je, pod naslovom Temelji hrvatske kulture, objelodanio
1939. u Vukovaru, a u doba NDH svjetlo su dana ugledale još dvije: Životnim
putom Hrvatske: članci i rasprave (Požega, 1941.) i Kroz
Hrvatsku i strane zemlje: putne uspomene i utisci (Požega,
1944.). Njegovi su tekstovi pisani lijepim jezikom i jedrim stilom, a iz
svakoga redka izbija auktorovo rodoljublje i odlučno zalaganje za
hrvatsku državnu neovisnost. Unatoč tomu (ili baš zbog toga!) zaobišle
su ga sva enciklopedijska izdanja u Hrvatskoj, osim Hrvatskoga
biografskog leksikona, u kojem je obrađen kao Dragutin Đurić. Plakat Gjurićeva predavanja 1940.
Želeći vratiti dug ocu i otrgnuti ga od zaborava, njegov sin Tomislav
Đurić (1938.), novinar, publicist i hrvatski politički uznik, osuđen
1956. uvjetno kao pripadnik Hrvatskoga nacionalnog pokreta
(1954.-1956.), ilegalne organizacije slavonskobrodskih i novogradiških
gimnazijalaca, a danas i predsjednik varaždinske podružnice Hrvatskog društva
političkih zatvorenika, prije nekoliko je mjeseci objavio knjigu Dragutin
Gjurić – Životnim putem Hrvatske (Meridijani, Samobor, 2007.,
143 str.). U njoj je na pedesetak stranica pokušao dokumentirano prikazati
očev životopis, donoseći u drugome dijelu (str. 57.-132.) izbor Gjurićevih
tekstova. Hrvatski
nacionalizam i židovsko pitanje Nema nikakve
dvojbe, da će se knjiga T. Đurića duboko dojmiti i nezajažljiva čitača.
Nije tomu razlog samo činjenica, da je u nju uvršteno nekoliko dramatičnih,
potresnih pisama njegova oca, napisanih iz jugoslavenske komunističke
tamnice, nego još više činjenica, da knjiga nameće razmišljanje o
složenim prilikama u tadašnjoj Hrvatskoj. Kad bi u nas, naime, doista
postojala želja da se hladno i nepristrano, sine ira et studio,
raščlane i ispitaju duhovne i političke silnice koje su oblikovale
hrvatsko društvo uoči Drugoga svjetskog rata, a time uvelike
predodredile i zbivanja u hrvatskim zemljama tijekom rata, tekstovi
Dragutina Gjurića (ali i način na koji je njegov sin Tomislav knjigu
priredio i opremio!) mogli bi biti izvrstan poticaj, da ne kažemo
povod, kakvomu znanstvenom simpoziju: nakon čitanja ove knjige, naime,
nije moguće ne postaviti niz važnih pitanja i suočiti se s našim
predodžbama i našim predrasudama o tome hrvatskom naraštaju i o
njegovoj tadašnjoj, ratnoj državi.
U svibnju 1945. Dragutin
je Gjurić, ostavivši suprugu i sina jedinca, kanio krenuti u povlačenje,
ali se u posljednji trenutak predomislio. Kako 7. svibnja 1945. piše u
kratkom pismu supruzi: «Ostao sam u Zagrebu, nisam imao snage otići iz
domovine, pa što Bog da.» U idućim redcima dodaje kako znade da
nikomu nije učinio nikakva zla, ali ipak sa zebnjom napominje kako noćas
ili sutra jugoslavenska vojska ulazi u grad. Sluteći zlo i otvoreno
priznajući vlastitu slabost, pismo potpisuje s «Vaš nesretni Drago».
I doista, zle su se slutnje obistinile: nakon svega nekoliko dana, kad je možda
već pomislio da ga je ubilački žrvanj mimoišao, na Jelačićevu je trgu
15. svibnja nabasao na poznanika iz Gradiške, visokoga partizanskog dužnosnika
koji i u ovoj knjizi ostaje neimenovan, pošteđen zaslužene stigme (iako
bi se možda moglo zaključiti, da je posrijedi Josip Krajačić Prika,
komesar 12. slavonske divizije Jugoslavenske armije). Ovaj ga odmah poziva i
vodi u Petrinjsku, da «regulira svoj status». Tamo je Gjurić uhićen.
U srpnju 1945. osuđen je na smrt, nemajući pravo na obranu, na odvjetnika
niti na priziv. Odanost ideji neovisne Hrvatske, pripadnost ustaškom
pokretu i sudjelovanje u pravosudnom aparatu NDH pokazali su se grijehom
koji zavrjeđuje smrtnu kaznu. Uzaludne su bile molbe i predstavke Požežana,
mahom Srba, komunista i partizana: zadnja poruka koja je od Gjurića došla
obitelji, glasila je: «Prozvan na streljanje 30. X. 45. Bog Vas čuvao.
Drago». Smaknut je vjerojatno idućeg jutra negdje u zagrebačkoj
okolici. Ni za njegov grob se nikad nije doznalo. Desetci su i
desetci tisuća Hrvata stradali u to doba na isti ili sličan način, po
kratkom postupku i bez milosti, tipično za jugoslavenski komunistički
režim u tzv. Federalnoj Hrvatskoj. A ipak, Gjurićeva sudbina, i način
na koji ju je opisao i za javnost priredio njegov sin Tomislav, zaslužuju
posebnu pozornost. Zašto je tako?
Čini mi se,
naime, da se je teško oteti dojmu, kako se ključni doprinos priređivača
– koji je i sâm bio protivnikom i žrtvom komunističkog režima –
sastoji ne toliko u razotkrivanju zločinačke naravi jugoslavenskoga
komunističkog sustava, koji mu je ubio nedužna oca i majku mu učinio
udovicom, a njega nepoćudnom sirotom (i u ranoj mladosti političkim
osuđenikom), koliko u obračunu s ustaštvom i u osudi ustaškog režima,
kojemu je njegov otac pripadao. Ne znači to, da priređivač ne osuđuje
komunistički totalitarizam, naprotiv. No, osuda je komunizma, makar i
bila načelna i apsolutna, ostala posve uopćena, dok je obračun
s ustaškom vladavinom začinjen nizom autobiografskih pojedinosti. Budući
da su opisi pojedinačnih sudbina uvijek dojmljiviji od općenitih
naznaka o usudu bezimenih skupina, to je negativna slika ustaškog režima
reljefnija i pamtljivija. Zlokobna poruka na novinskom izresku
Pogledaju li se činjenice,
postaje bjelodano da je iz perspektive priređivača takav pristup jasno
motiviran. Je li i u kojoj je mjeri opravdan, vrijedi vidjeti (ne samo radi
sudbine pojedinca, Dragutina Gjurića, nego zbog egzemplarne složenosti i
paradigmatske važnosti njegova «slučaja»). Naime, majka
Dragutina Gjurića bila je židovskog podrijetla. Gjurića, kao i tolike
druge hrvatske Židove koji su desetljećima simpatizirali s političkom
misli i borbom dr. Ante Starčevića i nasljednika mu dr.
Josipa Franka, to nije priječilo da stasa u borbenoga hrvatskog
nacionalista, koji će se u svojim tekstovima hrabro obračunavati ne
samo s jugoslavenskim unitarizmom i velikosrpstvom, nego i sa sporazumaškim
«seljakovanjem» i uskogrudnom, strančarskom «seljačkom ideologijom»
Mačekove Hrvatske seljačke stranke. Majčino židovstvo nije,
dakle, bilo nikakva zapreka za istaknuto Gjurićevo sudjelovanje u onome
dijelu političkog spektra, koji je – i onda kad su pristaše o njemu
znale malo ili ništa – personificirao tadašnji emigrant i
utemeljitelj ustaškog pokreta, dr. Ante Pavelić. Zadnja poruka Dragutina Gjurića 30. listopada 1945.
Te
su dvije totalitarne ideologije, suprotstavljene demokraciji i oprečne
komunizmu, u to doba tako snažno polarizirale europsku javnost, da je
posve nemoguć i nelogičan zaključak, da su u cijelosti zaobišle
Hrvatsku. Naprotiv, i one su, baš kao i komunizam, i u Hrvatskoj imale
svojih pristaša. Bilo je u Hrvatskoj (i uoči rata, i tijekom njega)
pojedinaca i skupina, koje su simpatizirale s njima, više s njemačkim
nacionalsocijalizmom, negoli s talijanskim fašizmom, budući da je
potonji uključivao imperijalističke aspiracije na hrvatsku jadransku
obalu. Bilo je tih pojedinaca i skupina i u HSS-u i u redovima
nacionalističkog pokreta. No, kako je Hrvate tada zaokupljala u prvom
redu težnja da se oslobode ropstva i uspostave vlastitu državu, a ne
težnja da postojeću državu (pre)urede u skladu s kojekakvim ideološkim
postavkama, ti su pojedinci i skupine trajno ostali na margini, ne
uspjevši nikad nametnuti svoje poglede i volju pretežnim, središnjim
dijelovima tih političkih pokreta. Do
koje je mjere težnja za uspostavom vlastite države prožela široke
narodne slojeve, izvrsno pokazuje najnovija, netom objavljena studija dr.
Zdravka Dizdara o bjelovarskom ustanku 7.-10. travnja 1941.
Spontanoj pobuni hrvatskih vojnika u jugoslavenskoj vojsci masovno se
pridružilo mjesno pučanstvo, pa je za dan-dva broj sudionika ustanka
narastao na deset do dvadeset tisuća. (I njih je dakle, uzgred budi
kazano, aktualni predsjednik Republike Stipe Mesić, u nedavnom
napadaju za nj poslovične političke mudrosti i historiografske
prosvijećenosti, svjesno nazvao spodobama, izdajicama, stranim plaćenicima
i zločincima!) A kad je taj ustanak i proglašenje neovisne Hrvatske
pokušao najprije apelima, a onda i oružjem spriječiti i ugušiti sâm
Vladko Maček, podpredsjednik jugoslavenske vlade, pozivajući se na to
da je on «vođa hrvatskog naroda» i da ima legitimitet s
prosinačkih izbora 1938., hrvatski su mu vojnici i seljaci iz
bjelovarske okolice okrenuli leđa, odlučno i složno kao jedan. Time
su pokazali kako se zapravo tumači izborni legitimitet; pokazali su mu
posve jasno i nedvoumno, da su u prosincu 1938. glasovali za Hrvatsku, a
ne za pojedinca, «vođu», stranku i ideologiju. U
takvim je prilikama, dakle, i u ustaškom pokretu od samih početaka
prevladala državotvorna misao, koja je zabacivala raspravu o svim
ideološkim prijeporima. Trajna, središnja i zapravo jedina važna tema
kako programskih i propagandnih spisa, tako i ustaškoga političkog
djelovanja jest hrvatska državna neovisnost, a ne raspre o ideološkim
maglama: i onda je i sada, naime, bilo nemoguće i proturječno,
pozivati se na Starčevićevu baštinu i istodobno kao posebno važne
isticati rasne, staleške ili vjerske razlike. Slijedom toga je i za
Gjurićevo političko opredjeljenje bilo posve irelevantno, da su
sudbinu sličnu njegovoj imali sâm Pavelić, budući ministar Žanić,
Ivan Oršanić i drugi. No, okolnosti u
kojima je hrvatska država uspostavljena 1941. (i u kojima je jedino
mogla biti uspostavljena, jer je protivni vojnopolitički i ideološki
tabor bezuvjetno zagovarao Jugoslaviju, pa makar njome vladala brutalna
i krvava diktatura), dovele su položaj hrvatskih Židova u prvi plan. Iako
ne postoji nešto što se zvalo «Rasni zakon», kako to pogrješno
tvrdi priređivač (na str. 52.), u proljeće i ljeto 1941. u Hrvatskoj
je donesen veliki broj protužidovskih propisa. Nekima od njih udaralo
se na gospodarski položaj Židova koji su, prema istraživanjima Holma
Sundhaussena, držali oko 75 posto kapitala u Kraljevini
Jugoslaviji, drugima ih se isključivalo iz određenih područja društvenog
života. Iako su, kako se danas može sa sigurnošću kazati, oni
doneseni pod presudnim pritiskom nacionalsocijalističke Njemačke i u
sklopu pokušaja vlasti NDH da se, približavanjem Njemačkoj, odhrvu
talijanskim imperijalističkim presizanjima, posve je jasno da su ti
propisi kao cjelina predstavljali, kako sam zabilježio u knjizi Hrvatska
vanjska politika 1939.-1942. (Zagreb, 2000.), «pravni okvir za
tragičnu sudbinu Židova u NDH». Ti
su propisi i njihova primjena izravno utjecali na život Dragutina Gjurića
i njegove obitelji. Pišući o sudbini vlastitog oca u posebnu poglavlju
pod naslovom «Židovski rod», Đurić napominje kako je
trinaestero njegovih rođaka s majčine strane već krajem 1941. uhićeno
zbog svoga židovstva (49.), te su potom izgubili život, iako je samo
jedno od njih pripadalo organiziranomu komunističkom pokretu, dok su
ostali bili lojalni hrvatskoj domovini. U tome je priređivač vrlo
vjerojatno u pravu, ali nije u pravu, kad neispravno tvrdi kako su oni
«na osnovu (sic!) 'Rasnog zakona' (sic!) uhićeni i strijeljani u
ustaškim logorima Jasenovac, Stara Gradiška, Đakovo i Jadovno»
(52.). Naime,
već i površnim čitanjem tih propisa (koji nisu bili doneseni u obliku
zakona, nego u obliku Poglavnikovih zakonskih odredbi i drugih
prisilnih propisa nižeg ranga!) lako je ustanoviti, da «rasno
zakonodavstvo» nije sadržavalo nikakve norme o uhićenju, odvođenju u
sabirne logore ili o strijeljanju. Primjerice, Zakonska odredba o
rasnoj pripadnosti (Narodne novine, br. 16 od 30. travnja 1941.)
propisivala je tko je arijskog podrijetla, tko se ima smatrati
Ciganinom, a tko Židovom, pri čemu je u toč. 6. predviđala mogućnost
da se i «nearijcima» dodijele sva državljanska prava, dakle, ono što
se kolokvijalno nazivalo «počasnim arijstvom». Zakonska odredba o
zaštiti arijske krvi i časti hrvatskog naroda, objavljena na
istome mjestu, zadirala je u statusne odnose i u bračno pravo, te je
nearijcima i državnim pripadnicima (koje se razlikovalo od državljana!)
zabranjivala isticanje hrvatskog znakovlja i zastava. Zakonska
odredba o zaštiti narodne i arijske kulture hrvatskog naroda
(Narodne novine, br. 43 od 4. lipnja 1941.) zabranjivala je Židovima
sudjelovanje u organizacijama i udrugama društvenoga, omladinskog, športskog
i kulturnog života. Baš
ni u jednom od tih propisa ne regulira se niti se spominje ni uhićenje,
ni odvođenje u sabirne logore, ni suđenje, pa ni smaknuće. Hrvatski
su Židovi privođeni, odvođeni u sabirne logore, pa i suđeni na smrt
na temelju općih propisa o postupanju s nepoćudnim osobama ili
prijestupnicima (dakle, propisa koji su se jednako odnosili na Židove i
na nežidove!) ili, još gore, nerijetko i bez neposrednog oslonca na
ikakve propise, prekoračenjem ovlasti od strane državnih tijela ili
protupravnim postupanjem pojedinaca i skupina, pod izravnim ili
neizravnim njemačkim pritiskom odnosno u antijudaističkoj klimi
stvorenoj propagandnim pamfletima, koja se jednim dijelom naslanjala i
na tradicionalne antijudaističke motive i predrasude, koje su dijelili
svi europski narodi. Nema,
dakle, i ne može biti spora o nekoliko ključnih činjenica skopčanih
s ovim problemom. Prvo, bez obzira na njemački pritisak i tadašnje
političke okolnosti, nema nikakve dvojbe da su hrvatske vlasti donijele
propise i poduzimale mjere, kojima su Židovi i Cigani pretvoreni u građane
drugog reda. Drugo, nema nikakve dvojbe, da su ti propisi i te mjere
duboko kršili i tadašnje, a kamoli sadašnje standarde individualnih i
kolektivnih ljudskih prava. Treće, nema nikakve dvojbe, da su ti
propisi i te mjere stvarali stanje pravne i osobne nesigurnosti, pa su
bili u teškom neskladu s etičkim naukom «priznatih vjeroispovijedi»,
dakle, kako etičkim naukom zapadnoga kršćanstva tako i onim
islamskim. Četvrto, nema nikakve dvojbe da je veliki broj Židova u
hrvatskim zemljama ubijen ili nestao, a da je većina tih ljudi stradala
bez vlastite krivice, samo zbog činjenice da su bili Židovi. I peto,
nema nikakve dvojbe, da ta sudbina hrvatskih Židova teško opterećuje
i tadašnji i kasniji hrvatski politički i društveni život, koliko
zbog obespravljivanja i stradanja nedužnih ljudi, toliko i zbog tužne
činjenice, da u širokim dijelovima tadašnje hrvatske javnosti zbog
stradanja Židova nije bilo negodovanja, bar ne previše glasnoga. Suočavanje
s time naša je neminovna obveza. No, ona nas istodobno ne smije priječiti,
da težimo objektivnom i znanstvenom utvrđivanju svih, a ne samo nekih
razloga tih događanja, njihovih pojavnih oblika i njihovih posljedica.
(O nekim je mogućim psihološkim i političkim uzrocima spomenute šutnje
hrvatske javnosti, kao i o još uvijek neverificiranim brojevima
stradalih, u svome podlistku o nadbiskupu Stepincu, objavljenom u
Političkom zatvoreniku, a sad već tiskanom u obliku knjige,
nedavno pisao Ivan Gabelica.) Pritom
valja imati na umu onu poznatu, da predrasude nisu ništa manji
neprijatelj istine od otvorene laži. A jedna od predrasuda jest i ta,
da je «rasno zakonodavstvo» samo po sebi uzrok i razlog tragične
sudbine Židova u NDH. Kako
ne podleći predrasudama? Priređivač
ove knjige, T. Đurić, u nju uvršćuje ne samo tekst, nego i faksimil
svoga polemičkog pisma zagrebačkom Vjesniku, objavljenog 5. ožujka
1998. pod naslovom «U Nezavisnoj Državi Hrvatskoj 'rasni zakoni'
provođeni su dosljedno, a 'ne na papiru'». Ostavljajući naslov
istim, pisac potvrđuje da je uredništvo Vjesnika poštivalo
njegovu volju, odnosno da je upravo on tako naslovio svoj članak. Uvršćujući
taj tekst skoro deset godina kasnije u svoju knjigu, pisac pokazuje
koliko mu je važan i koliko ga istinitim drži. No, moglo bi se reći,
da ni u toj ocjeni nije bio dovoljno oprezan. Bilo bi suvišno opet
cjepidlačiti podsjećanjem da rasno zakonodavstvo u legislativnome i u
nomotehničkom smislu nije bilo uobličeno ni u kakvim zakonima
(ponajmanje u jednome «Rasnom zakonu», kao što pisac krivo
misli). Ali, teško je ne primijetiti, da T. Đurić – kad tvrdi kako
je rasno zakonodavstvo primjenjivano bez iznimki – previđa da ima
veliki broj dokaza da nije tako. A nešto o tome govori i sudbina
njegova oca. Iako je majka Dragutina Gjurića bila, kako rekosmo, Židovka,
Gjurić je u doba NDH bio predsjednik Kotarskog suda u Požegi. Kad su
partizani zauzeli Požegu, za njega se našlo mjesta sudca u Novoj Gradiški,
odakle se pred kraj 1944. povukao pred partizanima i bio namješten na
Kotarskome sudu u Zagrebu. Budući da je od 1941. do 1944. bio
logornikom Ustaške mladeži u Požegi, može se mirne duše kazati, da
je i u ustaškome pokretu (shvaćenome u stranačkom smislu), bio prilično
visoko pozicioniran. Usprkos tomu, što mu je majka bila Židovka (pa i
usprkos tomu, da su brojni njegovi rođaci s majčine strane stradali!). A
nije to jedina priređivačeva preuranjena ocjena, da ne kažemo
predrasuda. Pripovijeda
on u knjizi, kako mu se otac nakon proglašenja hrvatske države, za
koju se borio čitavu svoju mladost, zapravo htio ubiti (12., 39.-40).
Kao svjedoka poziva svoga krsnog i očeva vjenčanoga kuma, Franju
Dujmovića (1904.-2000.), istaknutoga predratnog nacionalista i
utjecajnog novinara u doba NDH. Naime, Dujmović je u svojoj knjizi «Hrvatska
na putu oslobođenja» (Rim – Chicago, 1976., 114.) objavio, da po
nizu važnih i karakterističnih pojedinosti pamti kako je sredinom
travnja 1941. u Zagrebu susreo Gjurića, i da mu je ovaj tada izjavio
kako razmišlja o samoubojstvu zbog progona Židova. Ničim ga ne dovodeći
u pitanje, Đurić pokazuje da to svjedočenje smatra pouzdanijim od
Evanđelja. A važnost tog svjedočenja potencijalno je iznimno velika. Jer
doista, teško je zamisliti težu optužbu ustaškog režima od izjave
jednoga vatrenoga hrvatskog rodoljuba i neprijepornoga zagovornika
hrvatske državne neovisnosti, da razmišlja o samoubojstvu već u prvim
danima nakon stvaranja države. Radi toga to svjedočenje treba izbliza
pogledati. Može
se bez ikakva oklijevanja pretpostaviti, da su protužidovski propisi u
duši mladoga hrvatskog rodoljuba Gjurića, čiji lik na koricama knjige
odaje profinjena i tankoćutna intelektualca, izazvali snažan potres i
negativnu reakciju. No ipak, može li se to Dujmovićevo svjedočenje
uzeti «pod gotov groš», kako je to požurio učiniti T. Đurić?
Dujmović je, naime, jedini svjedok tako teške Gjurićeve duševne
borbe. Sin mu se Tomislav ne poziva čak ni na majku, koja je sve te
nevolje nadživjela, pa je mogla posvjedočiti i o toj mòri svoga
pokojnog supruga, ako je on kroz nju prolazio. A kako se njezina potvrda
te mòre nigdje ne spominje, očito je, da ona o tome ništa nije
ni rekla ni znala. Dujmović je, dakle, testis unus. Za takvoga
se svjedoka u antičko doba, ne bez razloga, znalo kazati da je i – testis
nullus. Dujmović je, pored toga, imao i svojih računa, radi kojih
se mogao htjeti distancirati od onih tužnih i mračnih ratnih stranica.
Memoarsko štivo ni inače nije osobito pouzdano vrelo, pa ni uspomene
bivših ustaških dužnosnika počesto nisu iznimka od tog pravila. No,
ako bismo Dujmovićevo svjedočenje za prvu ruku i prihvatili kao
pouzdanije od Evanđelja, kao što to čini T. Đurić, onda moramo
imati na umu, da je - prema njemu - do tog susreta dvojice kumova i
prijatelja, prigodom kojega je Gjurić govorio o samoubojstvu, došlo
sredinom travnja 1941. Tada postaje jasno, da je «smrtni grijeh» toga
Đurićeva evanđelja činjenica, da u to doba, sredinom travnja, još
nitko nije znao hoće li «rasnoga zakonodavstva» biti ni kako
će ono izgledati. Nije se zapravo znalo ni kakva je stvarno sudbina Židova
u Trećem Reichu, a još se manje znalo, kakva će sudbina zadesiti
hrvatske Židove. Nije,
dakle, bilo nikakva stvarnog razloga da Gjurić sredinom travnja 1941.
pomisli na tako drastičan odgovor na (buduću) društvenu nepravdu. A
povrh toga, krajnje je neobično, da se ni Dujmoviću ni Đuriću nije učinilo
potrebnim postaviti pitanje: ako je D. Gjurić bio toliko ogorčen
politikom novoga hrvatskog režima, zašto se nije odlučio na ostavku i
pasivizaciju, dakle, na povlačenje iz društvenoga i političkog života?
Zašto nije počeo razmišljati o odlasku u emigraciju ili bar u
anektirani dio primorske Hrvatske? Zar nije logičnije, da bi mladi
intelektualac i savjestan otac obitelji – kakav je Gjurić nedvoumno
bio - puno radije pomišljao na to, negoli na samoubojstvo? Ali ni
Dujmović ni Đurić to logično pitanje ne postavljaju. Ne
postavljaju ga radi toga, što odgovor ne pruža sliku kakvu se hoće
stvoriti. Gjurić,
naime, ni ne pomišlja na ostavku, ne povlači se iz javnosti, niti se
politički pasivizira. Naprotiv,
on postaje logornikom Ustaške mladeži i predsjednikom suda, i onda u
toj mračnoj, zločinačkoj Hrvatskoj koja ga tobože nagoni na
razmišljanje o samoubojstvu, objavljuje dvije knjige pune ljubavi i
zanosa za tu Hrvatsku. Štoviše, ni nakon što je «krajem 1941.»
došlo do uhićenja trinaest njegovih rođaka s majčine strane, Gjurić
ne podnosi ostavku niti se povlači iz javnog života: on je i dalje na
visokim upravnim i političkim dužnostima. Čak i onda kad se tim rođacima
s majčine strane gubi svaki trag, on nastavlja sudjelovati na izgradnji
NDH, koliko mu sposobnosti i snaga dopuštaju. Dakle,
unutarnja logika i kronologija tih događaja sama za sebe govori, koliko
je pouzdano Dujmovićevo svjedočenje. Budući
da Gjurićev sin T. Đurić u pristupnoj napomeni spominje da su ga u
radu na njoj često oblile suze i shrvalo ganuće, jasno je da on kao
priređivač ove knjige nije mogao biti nepristran. Radi toga njega ne
treba prestrogo suditi. Ali iz ovoga njegova postupka valja izvući
pouku: onaj tko hoće zauzeti konačan moralni i politički stav o
jednome dobu i o jednome političkom pokretu, mora biti kadar postaviti
bar ona pitanja koja nameće elementarna logika. Umjesto
toga, priređivač ide korak dalje. Kad piše o očevu «židovskom
rodu», on opisuje kako je u srpnju 1941. došlo do predaje stijega
udruge Hrvatski junak i pristupa te udruge u Ustašku mladež.
Usporedno s tim, T. Đurić donosi faksimil nekoga novinskog članka iz
nepoznatih novina, s naslovom «Novosti iz Požege». Na tome je
članku anonimna ruka dvaput spomenuto ime «Gjurić» precrtala i
umjesto toga nespretno naškrabala «Židov», domećući još i
redke: «Dole Židovi» i «Krv se ne krsti» (51.). Rukopis
pisca tog pamfleta ne odaje osobitu pismenost, a on sâm je ostao
zauvijek anoniman. Unatoč tomu, Đurić bez ikakva krzmanja zaključuje
kako je to odvratno i uvredljivo pismo - djelo «anonimne ustaške
osobe» (50.). Upravo
tako, bez kondicionala i ograde! Doista,
može to biti djelo «anonimne ustaške osobe». Ta se mogućnost
niti može, niti smije isključiti. Ali, i studente logike i
kriminaliste bi, bez ikakve sumnje, živo zanimalo: ako je pismo
anonimno, kako bilo tko (pa bio to i T. Đurić!) može sa sigurnošću
znati, tko ga je i iz kojega društvenoga kruga napisao? Pitali
bi se, naime, ti studenti (ili bi bar dopustili mogućnost!), nije li
Gjurića možda htio uvrijediti i uznemiriti netko koga uopće nisu
vodili nikakvi «rasni» ni politički motivi? Mogao je to, recimo, biti
netko tko je bio nezadovoljan kojom odlukom koju je donio D. Gjurić,
sudac Kotarskoga suda (kao što je bar jedna stranka u svakom postupku
redovito nezadovoljna sudcem). Mogao je pisac te odvratne i uvredljive
bilješke biti i koji provokator, zar ne? Mogao je taj provokator, ako
se baš hoće, biti i «anonimna partizanska osoba». Gjurića
su, naime, višekratno pozivali u partizane, ali se on na te pozive oglušivao
(17.). A ako su partizani, kao što je poznato, svojim akcijama svjesno
provocirali državnu represiju kako bi potakli ljude da bježe u šumu
(pa je antifašistički drug Kardelj 2. kolovoza 1941.
predlagao partijskomu i partizanskom vodstvu, da se u tu svrhu masovno
ubijaju ljudi, pale mirna sela i inspiriraju napadaji na Hrvate, Mačekove
pristaše, navodeći: «...Kod nekih drugova postoji bojazan od
represalija (ne u rukovodstvu), od uništavanja sela i ljudi itd. Baš
taj strah najviše koči odlučnije pristupanje mobilizaciji hrv. sela.
A ja držim da će baš represalije prebaciti hrv. selo na stranu srp.
sela. Teror će bezuslovno dovesti do oružane akcije. - U tom duhu smo
i donijeli sada naše konkretne zaključke... Treba izazvati njihovu
akciju. Teror protiv mačekov.[aca] podići će čitavu Hrvatsku...»),
kojom je logikom moguće unaprijed i apsolutno isključiti mogućnost,
da poruku Gjuriću ipak nije napisala i poslala «anonimna ustaška
osoba», nego netko, tko ga je želio navesti da u strahu pobjegne u
šumu? Nevjerojatno
je, da nijednu od tih mogućnosti Đurić u svojoj knjizi ni ne dopušta!
Zbog čega? Očito je, naime, da jedina tobožnja potkrjepa toj njegovoj
predrasudi jest njegovo sjećanje, da mu se otac jednom u šetnji potužio
kako se boji da ga ne ubiju – ustaše (49.-50.). Nema
razloga piscu ne vjerovati na riječ i sumnjati, da je to svjedočanstvo
autentično, i da se njegov otac nekih ustaša bojao. Ne znamo, je li ih
se bojao radi toga što su sudjelovali u bezakonju i u nasilju, ili možda
i zbog nekih drugih razloga. Možda, recimo, radi toga što su ti ustaše
poprijeko gledali na činjenicu da je D. Gjurić kao sudac štedio i
time objektivno potpomagao srpske pobunjenike i komuniste, koji su se četiri
godine kasnije, u ljeto 1945., u velikoj mjeri odazvali pozivu da mu
svjedoče u prilog i (uzalud, nažalost) traže milost za nj. Ne
znamo, dakle, jesu li ustaše kojih se Gjurić možda bojao obični
rabijatni razbojnici, ili možda tek ljudi koji su – s potpunim
nepravom - mislili da je njima dano pravo određivati što je dobro za
narod i za državu. Jer,
treba se sjetiti da postoji mogućnost kako su upravo tako možda
mislili oni koji su 1991. ubili Antu Paradžika ili oni koji su u
ljeto 1992. isplanirali i izvršili smaknuće Blaža Kraljevića
s brojnom pratnjom. I oni su možda mislili, da postupaju «u
nacionalnom interesu». No, bez obzira na to što su razmjeri stradanja
nedužnih ljudi u devedesetima, srećom, neusporedivo manji, treba se
pitati, određuje li današnju Hrvatsku smrt Ante Paradžika i Blaža
Kraljevića, možda «slučaj selotejp», Pakračka Poljana i Gospić,
ili možda i nešto drugo? Jednako
tako, što je ono što daje cjelovitu i konačnu sliku ustaškog pokreta
i države kojoj je on bio na čelu: taj ustaša ili te ustaše kojih se
D. Gjurić bojao, ili onaj ustaša i one ustaše, koji su toga istoga «Židova»
Gjurića, u jednome strogo centraliziranome i hijerarhiziranom,
autoritativnom poredku i usred krvavoga rata postavili na mjesto ustaškog
logornika i predsjednika suda? A znalo se, ako ništa drugo, da je s tog
mjesta Gjurić mogao pomagati ugroženima, između ostaloga i tako, da
im predlaže osobe odvjetnika, branitelja pred ustaškim prijekim
sudovima (41.), dok on sâm – kako spomenu njegov sin i priređivač
ove knjige – pred jugoslavenskim komunističkim sudom, i to pred
redovitim mirnodopskim sudom, prava na branitelja nije imao. (Neka,
dakle, bude zabilježena i ta razlika u suđenju i u sudovanju.) Tko
i što, dakle, daje cjelovitu sliku tog vremena i njegovih aktera? I život
i povijest su, očito, puno složeniji od naših predrasuda. Jer,
nepristran bi promatrač bio svjestan, da u tu istu sliku koju nudi
jedan unakaženi novinski članak s viješću iz Požege i fragment Đurićevih
uspomena, treba ukomponirati, recimo, i svjedočenje Jovana Raškovića,
izrečeno u razgovoru za Start od 28. travnja 1990. Iako je u to
vrijeme raspirivao velikosrpsku hajku protiv Hrvata, bio je Rašković
dovoljno pošten da prizna kako se njegov otac, predratni kninski
odvjetnik, koji je nakon proglašenja NDH pobjegao najprije u Kistanje,
a onda u talijanski Zadar, više bojao «svojih Srba nego
nekog ustaše koji bi došao da ga sredi», dodajući da je taj
njegov otac, taj bjegunac, politički emigrant i otvoreni protivnik
hrvatske državnosti, godinu i pol kasnije, 1943., prihvatio poziv
hrvatskih vlasti i postao, ni manje ni više nego – «predsjednikom
jednog pavelićevskog suda» u Drnišu. Otkud
i kako sad to? Đurić misli kako je Gjurića spasilo to, što ga je štitio
«Pavelićev ministar Žanić», njegov duhovni otac i
nesuđeni punac (54.-55.). Ne objašnjava pritom, ima li kontradikcije u
tvrdnji, da je Gjurić zbog «rasnog zakonodavstva» htio izvršiti
samoubojstvo, a ipak dr. Milovana Žanića, inače supotpisnika
niza ključnih odredaba iz kompleksa toga zakonodavstva, i on i njegov
sin Tomislav i dalje smatraju Gjurićevim «duhovnim ocem». (Ili
se tom samorazumljivom nelogičnošću sugeriraju zanimljivi
zaključci, zaključci koje bi bilo politički nekorektno izreći?)
Još manje Đurić objašnjava to, kako je Žanić mogao Gjurića štititi
nakon studenoga 1943., kad je i sâm napustio državnu službu i svaku
političku udjelbu, stupivši u svojevrsnu oporbu prema Paveliću. Jer,
Gjurić ostaje visoko pozicioniran i dugo nakon Žanića, do zadnjeg
dana NDH. Tko ga je tada štitio? A čika Jova Rašković se,
kako vidjesmo, u opisu očeve sudačke karijere u tadašnjoj hrvatskoj
državi nije pozivao na zaštitu nikakvog Žanića. Izgleda, da mu nije
ni trebala. Napokon valja
dometnuti, budući da se taj protužidovski pamflet u obliku novinskog
izreska poslanog na Gjurićevu adresu, u knjizi spominje u kontekstu
utrnuća udruge Hrvatski junak, mogao bi neupućen i površan čitatelj
– možda i protiv Đurićeve volje – pomisliti kako je to u nekakvoj
uzročno-posljedičnoj svezi s Gjurićevim podrijetlom. A i to bi bilo
krivo. Naime,
dijelom zbog vanjskopolitičkih, a dijelom zbog unutarnjopolitičkih
razloga, Pavelić je u drugoj polovici lipnja 1941. objavio Odredbu o
političkim društvima koja rade na istim ciljevima kao i Hrvatski Ustaški
Pokret. Tom su odredbom raspuštene političke stranke i njihove
organizacije, kao i druge organizacije i udruge, odnosno naloženo im je
"unići u Ustaški pokret, a njihovo članstvo ima se svrstati u
Ustašku organizaciju". Izuzetak je napravljen jedino kod
Hrvatskoga radničkog saveza, koji je nastavio djelovati. Na
prvi se pogled čini kako je ova odredba logična i neminovna posljedica
prestrojavanja Ustaškog pokreta odnosno «fašizacije NDH»,
kako se vrlo nespretno i vrlo netočno izrazio T. Đurić (19.). No, i za njezino se razumijevanje i tumačenje hoće
poznavati prilike u kojima je donesena. Naime, u razgovoru s Pavelićem, njemački se ministar
vanjskih poslova Joachim von Ribbentrop 6. lipnja 1941. vrlo
znatiželjno raspitivao o unutarnjem uređenju hrvatske države.
Svjestan da Ribbentropa to ne zanima iz politoloških pobuda niti radi
opće naobrazbe, nego radi nekih drugih, puno prozaičnijih i puno važnijih
razloga, Pavelić je tada najavio raspuštanje svih političkih
stranaka, osim Ustaškog pokreta. Zanimljivo je, da je ta odredba službeno
datirana u Glavnome ustaškom stanu 9. lipnja, dok je, protivno tadašnjim
običajima i praksi, objavljena nakon više od dva tjedna, tek dva dana
po njemačkom napadu na SSSR, u Hrvatskome narodu, god.
3./1941., br. 130 od 24. lipnja 1941. Je li ona donesena doista 9. lipnja ili kasnije, i jesu
li njemački napadaj na SSSR i njezino objavljivanje u uzročno-posljedičnoj
svezi, još nije moguće sa sigurnošću reći. A trebat će ustanoviti
i to, je li na donošenje ove odredbe kakva utjecaja imala činjenica da
je u svibnju i lipnju 1941., uz obilnu pomoć njemačkih vojnih i obavještajnih
tijela, intenzivirano djelovanje Govedićeve Hrvatske
nacionalsocijalističke stranke, koja se Hitlerovu Berlinu nudila kao
neusporedivo lojalniji saveznik od ustaštva, i kojoj je daljnje
djelovanje onemogućeno upravo na temelju ove odredbe. O
svemu tome znademo malo ili ništa, ali ipak, i ove dvojbe, ovdje tek
ovlaš nabačene, pokazuju kako se hoće truda da se i u manje
ideologiziranoj historiografiji od hrvatske razazna, koja je prava svrha
i pozadina naizgled jednostavnih događaja. No, ako ocjene predsjednika
Mesića i sadašnja ustavna preambula zadovoljavaju sve naše
intelektualne i ljudske želje i prohtjeve, onda nas ništa više ne
treba zanimati, jer onda – znademo sve... Rimski
ugovori: žrtva dijela za cjelinu Na nekoliko
mjesta Đurić vrlo autoritativno govori o očevim političkim
pogledima. On, primjerice, tvrdi da je njegov otac Rimske ugovore iz
svibnja 1941. smatrao «dodjeljivanjem hrvatskih zemalja Italiji»
(107.), što je za ozbiljna čovjeka inače neshvatljivo i
historiografski potpuno neobranjivo. Budući da kao trogodišnji, a
bogme ni kao sedmogodišnji ili osmogodišnji dječačić, s ocem, zbog
razumljivih razloga, nije mogao voditi nikakve političke rasprave, o
njegovu stajalištu prema Rimskim ugovorima Đurić može zaključivati
samo posredno. U Gjurićevim tekstovima o tome nema niti slova, pa se
mora pretpostaviti, da Đurić izriče zapravo svoje stajalište,
vjerujući da su ti ugovori i njegova oca, kao i svakoga hrvatskog
rodoljuba, teško pogodili. Ta je pretpostavka o širokom nezadovoljstvu
posve osnovana: i sâm je državni poglavar javno i otvoreno, na Markovu
trgu, već 21. svibnja 1941., te ugovore nazvao žrtvom dijela za
cjelinu. No,
zašto Đurić pritom zaboravlja, da to nije jedina teritorijalna žrtva
koju su Hrvati u XX. stoljeću morali prinijeti. Kako bi prva
Jugoslavija (Kraljevstvo Srba, Hrvata i Slovenaca) mogla živjeti i okončati
dugotrajnu talijansku okupaciju, dr. Ante Trumbić je – u ime i
za račun Jugoslavije – potpisao 1920. Rapallski ugovor, kojim se
talijansko vrhovništvo proširilo na Istru, Zadar, Cres, Lastovo i niz
drugih jadranskih otoka, a «Riječka država» je odcijepljena od
Hrvatske, kako bi svega nekoliko godina kasnije lakše ušla u sastav
Kraljevine Italije. Sve je to bilo u vrijeme, kad je Jugoslavija imala
snažne saveznike (Francuska, pa i Velika Britanija), ali ništa nije
pomoglo. No, ta žrtva na jugoslavenskom oltaru kao da nije bila «dodjeljivanje
hrvatskih zemalja Italiji»? Kad je Vladko
Maček, potaknut anglofrancuskim pritiskom i težnjom da sačuva
Jugoslaviju, u kasno ljeto 1939. potpisao sporazum s Dragišom
Cvetkovićem, velikim je dijelovima Bosne i Hercegovine, istočnoga
Srijema i Boke namijenjen ostanak u tzv. Srpskim zemljama. No, ni ta žrtva
na jugoslavenskom oltaru za priređivača ne zaslužuje atribut: «dodjeljivanje
hrvatskih zemalja» Srbiji? (A takva je njegova šutnja tim
problematičnija kad imamo na umu, da mu otac piše o rijeci Drini kao o
istočnoj granici hrvatstva i buduće hrvatske države!) Kad je Josip
Broz, skupa s Bakarićem, Hebrangom i čitavom svitom
tzv. hrvatskih komunista (onih koji se «u rukovodstvu» – kako reče
Kardelj u spomenutom pismu – nisu ustezali od primjene masovnog terora
nad nedužnima!), obnovio Jugoslaviju i odredio granice federalnih
jedinica na način, da je BiH definitivno isječena iz Hrvatske, da je
Hrvatska ostala bez istočnoga Srijema i Boke (ali je BiH pritom zadržala
pristup Jadranu kod Kleka i Neuma, izgubivši ga u Sutorini!), ni ta žrtva
na jugoslavenskome oltaru nije za priređivača spomena vrijedna kao «dodjeljivanje
hrvatskih zemalja» Srbiji? Ni kad je nekoliko godina kasnije
nekoliko hrvatskih sela u Istri darovano bratskoj socijalističkoj
Sloveniji, to nije bilo «dodjeljivanje hrvatskih zemalja» našemu
zapadnom susjedu? Ni kad je Hrvatska 1990./91. inzistirala na «avnojskim»
granicama, također nije «dodjeljivala hrvatske zemlje» Srbiji,
Crnoj Gori, Bosni i Hercegovini. A kad je Tuđman početkom 1992.
pristao na raspoređivanje «plavih kaciga» u «zaštićena područja»
(UNPA), izlučujući tako iz hrvatskoga pravnopolitičkog sustava nemali
dio Hrvatske za razdoblje koje je, uostalom, trajalo osjetno dulje od važenja
Rimskih ugovora, je li time «dodijelio» hrvatske zemlje
Ujedinjenim Narodima, «Republici Srpskoj Krajini», ili je tek teška
srca platio cijenu međunarodnog priznanja Republike Hrvatske? Hrvatski slučaj nije
jedini: kad su grof Cavour i drugi ideolozi i borci za
ujedinjenje Italije svoj životni cilj plaćali teškim gubitkom Savoje
i Nizze, nitko ih nije zvao izdajicama. Kad su Eamon De Valera i Michael
Collins odlučivali o sudbini Irske, nisu li stisnuli zube i za
slobodu pretežnog dijela svoje domovine žrtvovali njezin sjeverni dio?
Kad su u naše dane Kohl i Genscher kovali planove o
ujedinjenju rascijepljene Njemačke, nisu li bili prisiljeni svečano
potpisati, da istočnu granicu ujedinjene njemačke države smatraju
nepromjenljivom, iako su istočno od nje ostale stotine tisuća
kilometara plodne zemlje, Istočne Pruske, koja je stoljećima bila
nastanjena Nijemcima i činila u neku ruku srce Njemačkoga carstva?
Jesu li svi oni, i stotine drugih, time nešto «dodijelili» tuđinu,
ili su možda tom i sličnom žrtvom iz tuđinskih pandži istrgnuli bar
veći dio svoje domovine? Samo u slučaju
Nezavisne Države Hrvatske postoji to «dodjeljivanje» hrvatskih
zemalja tuđinu?!? Takva
interpretacija po svojoj dosljednosti zaslužuje pozornost i onih kojima
je do logike, i onih kojima je do etike: svaka žrtva u interesu
Jugoslavije mora naći opravdanje, a svaka je žrtva u korist Hrvatske
izdaja i zločin! Ili, drugim riječima, Pavelić je 1941. morao sa svih
par stotina pušaka, i sa svim onim štapovima Mačekovih zaštitara,
navaliti na Italiju, Njemačku i Japan, oslanjajući se, tradicionalno,
na pomoć koju mu jedva čeka pružiti preostala, osakaćena Francuska, Churchillova
Velika Britanija i Rooseveltove Sjedinjene Američke Države, sve
zdušni zagovornici osamostaljenja hrvatske države! O
demokraciji i totalitarizmu Ne manja važna
i inspirativna je i Đurićeva ocjena, nabačena naizgled mimogredce, da
je njegov otac, unatoč ustaškoj prisezi i svomu logorničkom i sudačkom
djelovanju, zapravo bio makar tihi protivnik Nezavisne Države Hrvatske
(ili bar njezina režima!), jer je želio da neovisna Hrvatska bude «demokratska»
(49.), pa bi njegova demokratska orijentacija («demokracija») bila ne
samo razlog što je 1941. razmišljao o samoubojstvu, nego i jedan od
razloga njegova stradavanja od partizanske ruke (12.). I to je
potrebno razmotriti potanje, jer nas potiče na raspravu o općim
pogledima tadašnjih hrvatskih nacionalista. Budući
da, kako rekosmo, Dragutin Gjurić svomu sedmogodišnjem sinu nije mogao
izlagati tako složene političke i ideološke probleme, o njegovu
stajalištu prema demokraciji Đurić može zaključivati samo posredno.
No, nijedan od svjedoka na koje se u knjizi poziva, pa tako ni Srbi, Židovi
i drugi «sudionici antifašističkog pokreta i NOB-e», kako Đurić
tepa bar jednomu neodređenom dijelu partizana (5.), koji su svjedočili
u prilog njegovu ocu, pokušavajući ga spasiti od partizanskog linča,
o Gjurićevu odnosu prema demokraciji ne govore ništa. Gdje
je onda pisac i priređivač našao potvrdu za tu svoju apodiktičku
tvrdnju, koja odgovara više današnjemu nego tadašnjem poimanju društvene
stvarnosti i koja, zbog svoje političke korektnosti, predstavlja
nužnu podlogu podjednakoga priređivačeva odmaka od ustaštva i
komunizma (ne od partizanstva, kao što ćemo vidjeti!). Možda u očevim
tekstovima? Gjurić je pisao i
objavljivao. Dosta, i o raznim temama. No, nije sačuvan nijedan tekst i
nijedan redak, u kojem on govori o demokraciji. Nema ni redka, kojim se
on ograđuje od ustaštva. Očito je, da se čak ni u svojoj obrani pred
«sudom», a ni u svojim robijaškim pismima supruzi i roditeljima,
nigdje nije upustio u osudu ustaštva. Također, nigdje nije iskazao ni
svoju «demokratsku orijentaciju». A ni izabrani i u knjigu uvršteni
fragmenti Gjurićevih članaka i knjiga ne daju potvrdu za sinovljevu
tezu, da mu se otac zalagao za «demokratsku Hrvatsku». Naprotiv,
Gjurić posve u duhu svog vremena, govori o potrebi «vraćanja
hrvatske zemlje hrvatskom narodu» (61.), o «hrvatskoj narodnoj
duši» (62.), «hrvatskoj narodnoj snazi i svijesti» (62.),
o «nutarnjoj snazi hrvatskog naroda» (62.), o «državi kao
idealu svakog naroda» (63.), o «hrvatskoj svijesti» (79.),
o Budaku koji je svojim Ognjištem «zahvatio u srž
ovoga procesa stapanja čovjeka i zemlje» (91.), o «vjekovnom
shvaćanju ognjišta» (93.), o «svetosti praga i obitelji»
(93.), o «upravo mističnome, duhovnom, nevidljivom stoljetnom spoju
hrvatskog čovjeka s hrvatskom zemljom» (96.), o «veličajnoj
misli čistoga hrvatstva» (96.), o tuđinu koji htjede «u srdce
hrvatskog prostora izmedju Une i Vrbasa zarinuti nož u živo tijelo
hrvatsko» (103.) i tu «izgristi srž i jezgru narodnu i
otrovati, srušiti deblo hrvatskoga narodnog života, izsisati mu životne
sokove, razrovati ga i oboriti za uviek» (103.), o veličanstvenom
osjećaju i činjenici da «nitko ne zna što znači vidjeti hrvatsku
stražu na hrvatskoj granici, tko još nije otišao daleko od domovine»
(109.), o «dokazu zdravog narodnog organizma» (114.), o tome da
je narod «vječan samo onda, ako ima toliko životne snage, da se
sam u sebi vječno pomlađuje, da živi iz svojih sokova, vezan sa
svojom zemljom» (114.), o «rastakanju hrvatske krvi i narodne
jezgre» (117.), o «narodnoj duši» (118.) i «duhu
hrvatskog naroda» (119.), o «svetosti obiteljskog praga,
svetosti doma, radu i samoprijegoru za dobro obitelji» (126.), o «odrazu
hrvatske narodne duše» (129.), «psihi narodnoj» (129.),
«narodnoj duši hrvatskoj» (129.), o «legiji borbene mladeži»
(131.) i slično. Mogao
bi zlobni čitatelj iz te Gjurićeve mladenačke nacionalne patetike i
mističnog obraćanja «hrvatskoj narodnoj duši» i sraslosti «hrvatskog
čovjeka s hrvatskom zemljom» prije primijetiti, da njihov pisac
pojmovno i ideološki korespondira više s ideologijom krvi i tla (Blut-und-Boden,
kako se to u Njemačkoj govorilo osobito nakon siječnja 1933.), negoli
s demokracijom, koja u njegovim tekstovima nije spomenuta ni jednom
jedinom riječju! Tim
prije što Gjurić, kako smo vidjeli, jadikuje nad «rastakanjem
hrvatske krvi i narodne jezgre», pa u svojim člancima bez ikakve
samilosti objašnjava da najpoznatiji Budakov roman, u konačnici,
pokazuje kako postoji «pravo ljudskog društva da ukloni iz svoje
sredine pojedince koji žele razoriti izgrađena i posvećena njegova
dobra» (93.), kako ledena Drina hrli, «kao da hoće
izbrisati krv onu prolivenu što se ovdje proli i još će se proliti po
neumoljivim zakonima sudbine» (98.), kako je «život naroda
u suštini prirodni proces, analogan životnom procesu svih živih bića,
i u tom procesu nema nikakvih sentimentalnosti. Svatko nastoji
ostvariti svoje, ne obazirući se na tuđe, pa jedino narod koji
posjeduje dovoljno fizičke i duhovne snage može se uzdržati»
(114., sva isticanja T. J.), a u tom nastojanju «može se narod s
potpunom sigurnošću osloniti samo na sebe samog, svoje težnje
ostvarit će samo u onom opsegu koliko si bude mogao sam uzeti. Narod,
koji ne će da zna za pravilo, da se narodni zahtijevi (sic!) moraju ostvariti
uzimanjem, borbom, a ne primanjem iz milosti od drugoga, takav narod
pokazuje posvemašnju životnu nesposobnost i vrijedan je da nestane»
(115., ist. T. J.). Ti
tekstovi prikazuju Gjurića kao snažnog i očito ambicioznoga političkog
agitatora, koji se koristi frazama i krilaticama uobičajenima u to
doba, a ne – kako bi se to htjelo u današnjemu hagiografskom prikazu
– zagovornika neke demokratske Arkadije. Verba volant...
A kad želimo uljepšati vlastitu prošlost i prilagoditi je današnjem
trenutku, ne smijemo smetnuti s uma ni to, kakav je utjecaj na neku
«neimenovanu ustašku osobu» (osobito ako je ta «osoba»
bila sirova i neuka, i ako je više od dva desetljeća trpjela
jugoslavenske žandarske bičeve, volovske žile i kundake!) moglo imati
Gjurićevo stajalište, da u životu naroda «nema sentimentalnosti»,
da će se krv i u budućnosti prolijevati «po neumoljivim zakonima
sudbine», i da u krajnjoj liniji, postoji «pravo ljudskog društva
da ukloni iz svoje sredine pojedince koji žele razoriti izgrađena i
posvećena njegova dobra». Što je sve ta sirova i možda osvete žedna
«neimenovana ustaška osoba», ljeta Gospodnjega 1941., pod
dojmom tih zapaljivih riječi i, recimo, pod dojmom slika svećenika
nabijenih na ražanj i ispečenih na tihoj vatri, poklane djece i hodočasnika,
spaljenih sela i uništenih crkava, mogla učiniti!?! I
dalje, ne valja u suvremenome, politički korektnome demokratskom
zanosu smetnuti s uma, da Gjurić i kao školovani pravnik, pače
profesionalni sudac, na svome uskostručnom polju, nabacuje ideje koje
su priličnije tadašnjim nedemokratskim poredcima, bili oni crvene,
crne ili smeđe boje, negoli demokratskomu odgoju. On naime, uočava
duboki nesklad «između pravnog i socijalnog uređenja i narodnog
shvaćanja o tom» odnosno «sukob pisanog i nepisanog prava»,
pa predlaže pravnicima, sociolozima i ekonomistima da se time pozabave
(130.). Ta ideja nije nova, niti je Gjurićeva, ali je karakteristično
da su nju promicali ideolozi i apologeti «mladih dinamičnih režima»,
koji su se zalagali za uvođenje «narodnih sudova» i suđenje po «narodnom
osjećanju pravde». Povijest Sovjetskog Saveza i nacionalsocijalističke
Njemačke prepuna je primjera, što u praksi znači takvo «sudovanje»
kad njegove instrumente prigrabi jedna politička stranka ili pokret (a
i sâm je Gjurić, nažalost, pao žrtvom jednoga takvog «suda»). Šteta
je, što priređivač ove zanimljive fragmente nije uočio, jer da jest,
ne bi se upuštao u nepotrebne natege niti bi podlegao predrasudama,
koje od savjesna čitača zahtijevaju da ih primijeti. A
kad hoću pokazati s kakvim je predrasudama i propustima T. Đurić
priredio knjigu o vlastitom ocu, želim sugerirati kako svi mi lako
podliježemo osjećajima i predrasudama, a ne to, da iz Gjurićevih
tekstova proizlazi kako je on simpatizirao fašizam ili
nacionalsocijalizam. Ne! Polemizirajući s tzv. seljačkom ideologijom,
on iskreno govori o «ideji slobode i pravde» koja daje «posebnu
značajku hrvatskoj narodnoj duši», on ističe da «hrvatski
narod ne želi samo slobodu i pravdu za sebe, nego pravo na slobodu i
pravicu priznaje svakome» (124.) i napominje da je – protivno
nekim danas tako rado i tako sustavno prešućivanim tezama iz radićevsko-mačekovskoga
ideološkoga klobuka – upravo kršćanstvo ono, koje je «oplemenilo
narodni duh, profinilo osjećaje naroda, udarivši solidne temelje
moralnim zasadama i savršenom naukom vječite istine i dobra, obratilo
hrvatski narod od poganstva i uvelo ga u veliku obitelj Kristove Crkve»
(125.). Krajnje
je simptomatično, da ovu Gjurićevu polemičku crtu, njegovu kritiku
radićevsko-mačekovskih fantazmagorija o «seljačkoj ideologiji» koja
je duboko prožeta nekršćanskim, neopoganskim motivima, Đurić propušta
uočiti! Treba željeti, da razlog tomu nije nezgodna okolnost, da danas
nije politički korektno podsjećati na takve ideološke
tendencije u vodstvu Radićeve stranke (a još manje na neke bizarne i
problematične političke korake tog vodstva). Međutim, ta je kritika i
te su misli višekratno varirane ne samo u Lukasovoj i u
lukasovskoj školi mišljenja, nego i u ustaškoj predratnoj i
ratnoj publicistici, pa je Gjurić i po tome prije naravan izdanak toga
intelektualnog kruga, negoli njegova negacija. Nisu,
dakle, ni Gjurić ni velika većina tadašnjih hrvatskih nacionalista («ustaša»)
simpatizirali s totalitarnim ideologijama, nego su i one – u svjetlu
tadašnje duboke ideološke polarizacije Europe – i na njegovu
intelektualnom habitusu ostavile traga, oblikujući toga hrvatskog
intelektualca, kao i dobar dio njegova naraštaja, kao eklektika
razapeta između težnje njegova naroda da se oslobodi stega nametnutih
poratnim duhovnim i političkim diktatom, agresivnih totalitarnih
ideologija s lijeva i s desna, koje su prijetile rastakanjem europske kršćanske
baštine te svijesti da se i kao pojedinac i kao pripadnik kolektiva,
hrvatskog naroda, nalazi u procjepu između staroga koje
simbolizira ropstvo i novoga, koje možda i nudi oslobođenje,
ali ne obećava slobodu. On,
dakle, kao i njegovi istomišljenici, priželjkuje slobodu, jednakost i
pravdu (kao temeljne demokratske vrijednosti, što znači, da samim
time, u konačnici, priželjkuje i demokraciju), ali je jednako tako
svjestan, da vanjske okolnosti i sile jače od naših nerijetko uvjetuju
i diktiraju naše postupke. Upravo
radi toga je moguće shvatiti Gjurićevo ponašanje i njegovo duševno
stanje u svibnju 1945. Iza
njega je ostalo, navodi T. Đurić, «dvadesetak» kratkih pisama (18.).
Ne objašnjavajući razloge svog postupka, Đurić ih objavljuje samo
devet, od čega je pet (ili šest, ako se uračuna redak na margini
novinskog lista) doneseno i u faksimilu. Preostalih desetak, koji nažalost
nisu objavljeni, nesumnjivo bi nam omogućili bolji uvid u zadnji čin
Gjurićeve životne drame. No, i malobrojna pisma objavljena u knjizi
otkrivaju teške bure u Gjurićevoj duši i njegovo očajničko
nastojanje, da spasi goli život. Ta pisma pokazuju da se on ne junači,
nego priznaje vlastitu slabost. Njegova potresne riječi upućene
supruzi i roditeljima, sile nas promišljati o patnjama stotina tisuća,
koje su se našle u njegovu položaju. U
određenoj mjeri, ta pisma pokazuju i kakva su njegova politička
stajališta u zadnjim danima života. Različito od njegova sina, koji
bez ikakve ironije govori o antifašistima i narodnooslobodilačkoj
borbi (5.) te koji piše kako su partizani Požegu oslobodili (27.),
Gjurić ulazak partizanske vojske u Zagreb ne naziva oslobođenjem, nego
trenutkom u kojem će biti završeno razdoblje neizvjesnosti. U tim
trenutcima on ne govori ni o slomu države, ni o uništenoj i
desetkovanoj vojsci, ni o pobijenim civilima, nego o sinu jedincu i o
neizvjesnoj sudbini obitelji (19.). O njegovoj teškoj demoraliziranosti
govore i kratki opisi zatvora i zatvorskih supatnika: on zna da je nedužan
i da je lažno optužen (22.). Kad je osuđen na smrt, on sav u očaju
piše kako je 1. rujna 1945. predao molbu za pomilovanje. Iz dna duše
vapi da mu se pomogne, da se prikupe potpisi potpore što više
partizana, komunista i Srba, da se potegnu i moguće židovske veze sve
do Moše Pijade i Ivana Ribara (22.). Kad
su se izjalovili apeli i predstavke Požežana, koji su svjedočili da
se je Gjurić ne samo zauzimao za ugrožene, nego je znao i «zabašuriti
i tužbu i istragu», pomažući protivnike režima, pa i
partizanske ilegalce, očajni Gjurić supruzi i sinu piše oproštajno
pismo. Ponavlja da nije zločinac i da mirno umire, ali istodobno žali
što je «izgubio sreću koju nije znao čuvati» i sinu poručuje,
da bude «obrtnik ili slično i ništa više» (22.), kao da mu
hoće kazati da su društveni angažman i politička borba siguran put u
nesreću. Iako
je očito da se nigdje ne obračunava s vlastitom prošlošću, Gjurić
je slomljen osobnom i obiteljskom tragedijom. Bi li drugačijim odnosom
i drskijim prijezirom vlastita života sebi podigao spomenik
trajniji od mjedi, teško je reći. No, nešto mu predbaciti smije
samo onaj, tko se je našao u sličnome položaju, pred vješalima ili
pred strjeljačkim vodom, dakle, u situaciji u kojoj su samo rijetki
kadri hladno pogledati smrti u oči. Zato je njegova tragedija, koja je,
za razliku od mnogih drugih, bar dijelom dokumentirana, pravi poticaj za
naše razmišljanje o lomovima u ljudskoj duši i o sudbini pojedinca u
nacionalnome i svjetskom vrtlogu. Ujedno je ona poticaj za raspravu o našim
znanjima, predodžbama i predrasudama o tome teškom i tragičnom dobu. |
|||||