|
«OLUJA»
NIJE BILA ETNIČKO ČIŠĆENJE (Uz
knjigu dr. Nikice Barića: Srpska pobuna u Hrvatskoj 1990.-1995.) Piše:
Tomislav JONJIĆ Na
prvi bi se pogled reklo kako je danas, nepunih deset godina od završetka
Domovinskog rata, odnosno osam godina od tzv. mirne reintegracije
hrvatskoga Podunavlja, još uvijek nemoguće objektivno i znanstveno
pisati o tim zbivanjima. Činjenica da su mnogi arhivski izvori
nedostupni, a svjedočenja brojnih sudionika događaja nepoznata ili se
daju na specifičan način i u specifičnim okolnostima (kao što je,
primjerice, slučaj s mnogim svjedočenjima pred Međunarodnim kaznenim
sudom za bivšu Jugoslaviju), mnoge bi i obeshrabrila, pa bi se
zadovoljili onim što su proživjeli na vlastitoj koži i što danas –
svim politikantskim osporavanjima unatoč – vrijedi kao općeprihvaćena
istina: Hrvatska je bila žrtva velikosrpske agresije, kojoj se uspjela
održati i istodobno izboriti međunarodno priznanje te reintegrirati
okupirana područja. Dr.
Nikica Barić A
ipak pred sobom imamo djelo koje i pored svih tih objektivnih zapreka i
teškoća predstavlja zaokružen, monografski prikaz hrvatske političke
povijesti u prvoj polovici prošlog desetljeća. Riječ je o knjizi dr.
Nikice Barića Srpska pobuna u Hrvatskoj 1990.-1995. (Golden marketing
– Tehnička knjiga, Zagreb, 2005., 614 str.), koja je prerađena i
dopunjena auktorova doktorska disertacija, obranjena pod naslovom
Republika Srpska Krajina na području Republike Hrvatske
1990.-1991.-1995. (secesija, glavne značajke i slom) u studenome 2004.
na Odsjeku za povijest zagrebačkoga Filozofskog fakulteta. Nekorektni
napadaji Nakon pristupnih napomena, knjiga je podijeljena u jedanaest poglavlja: Prilike u Jugoslaviji uoči sloma socijalizma, Srpska manjina u Hrvatskoj i njezino pristajanje uz politiku Slobodana Miloševića, Osnivanje i ustroj srpskih autonomnih oblasti na teritoriju Republike Hrvatske, Rat u Hrvatskoj 1991., Proglašenje Republike Srpske Krajine i Vanceov mirovni plan, Glavni politički i vojni događaji tijekom 1992. i 1993., Značajke političkog života u RSK, Prekid oružanih sukoba 1994. godine, Značajke unutrašnjeg ustroja RSK, Slom Republike Srpske Krajine, Odlazak pobunjenih Srba tijekom «Oluje» i «Bljeska». Pored zaključka i sažetka na engleskom jeziku, u knjizi je kao prilog objavljen u sastav vlada tzv. srpskih autonomnih oblasti i Republike Srpske Krajine (RSK). Malo
nakon objavljivanja, Barićeva je knjiga doživjela nekoliko osvrta koji
bi se prije mogli zvati napadajima, negoli kritičkim ocjenama. Ono što
je zajedničko filipikama iz Beograda i podmetanjima iz hrvatskih
bratstveno-jedinstvujuščih krugova, jest spočitavanje piscu da je
temi pristupio tendenciozno, s unaprijed zadanom hipotezom i s ciljem da
na način kojega oni smatraju kvaziznanstvenim, legitimira hrvatsko «etničko
čišćenje» Srba 1995. U tom se sklopu Bariću predbacuju i smiješne
stvari, poput one da je propustio podsjetiti na to, da Srbi u Hrvatskoj
«nisu dotepenci», nego starosjeditelji, iako se on – posve logično
– u knjizi koja se bavi početkom devedesetih godina XX. stoljeća,
nije osvrtao ni na teorije o podrijetlu Hrvata, niti na osmanlijska
osvajanja, pa nije jasno zašto bi trebao raspravljati o podrijetlo vlaškoga
ili doseljenju srpskog pučanstva. U
stvarnosti, njegovu knjigu objektivan čitatelj ni na koji način ne će
ocijeniti pristranom ili – sačuvaj nas, Bože – «nacionalističkom».
Baš naprotiv, Barić u svakom trenutku kritički promatra previranja i
nastojanja u hrvatskome političkom korpusu. On, recimo, ne prešućuje
jedan, nesumnjivo bolan podatak da je još u lipnju 1992. u kostajničkoj
26. brigadi tzv. Teritorijalne obrane bilo čak 30 pripadnika hrvatske
nacionalnosti (str. 389.). No, on se ne ustručava stereotipima
proglasiti i neka stajališta koja se mogu smatrati općenito prihvaćenima.
Tako, primjerice, iako konstatira kako su Srbi u komunističkoj
Hrvatskoj bili razmjerno nadmoćni u članstvu Partije te u važnim službama
poput vojske i policije, on smatra kako se «ne može reći da je
komunistički sustav namjerno i sustavno provodio politiku nacionalne
podobnosti» (41.). Jedan od argumenata za takvu prosudbu nalazi u
ocjeni da su «upravo u razdoblju kad su Srbi bili definirani kao
'narod' u Hrvatskoj zatomljene (...) njihove tradicionalne nacionalne i
kulturne vrijednosti, što je, uostalom, bio slučaj i s hrvatskim
narodom» (67.). Iako svjestan da sudbina Srpske pravoslavne crkve (SPC)
i središnjih srpskih kulturnih društava («Prosvjeta»!) u komunističkoj
Hrvatskoj podupire takvu ocjenu, pisac ovog prikaza s njom se ne može
složiti, smatrajući da (veliko)srpska ideologija ni nakon 1941.
odnosno 1945. nije napustila svoje ciljeve, nego se počela koristiti
novim sredstvima za njihovo ostvarenje: uloga koju je u doba Khuena
(kraj XIX. stoljeća) ili u doba akcije Srbi na okup! (1939.-1941.)
imala SPC, kasnije je preuzela komunistička partija. Ali, i kad se s
piscem ne složimo, ne smijemo smetnuti s uma činjenicu da Barić za
svaku svoju hipotezu nudi argumente i dokaze, pa u tu svrhu koristi
obilno arhivsko gradivo i mnoštvo objavljenih studija, memoarskih
zapisa, pa i dokumentarnih video-materijala: više od 2.300 podrubnih
bilježaka jasna su ilustracija akribičnosti njegova pristupa. Rušenje
političkih mitova Pomnijem
će čitatelju biti jasno zbog čega je Barićeva knjiga stanovitim
krugovima nepoćudna. Ona, naime, hladnim jezikom dokumenata i činjenica
ruši neke od mitova koji su – očito – imale biti kvascem novog
oblika južnoslovjensko-zapadnobalkanskoga zajedništva. Jedan
od tih mitova jest onaj o bitnoj razlici između tzv. ruralnih i tzv.
urbanih Srba. Hoće se da je velikosrpska politika i strategija pobune
svoje pristaše našla mahom kod tzv. ruralnih Srba. Taj je mit pustio
žile, iako se svi mi sjećamo srpskih intelektualaca koji su se
ogradili od velikosrpske politike. Već činjenica da se dobro sjećamo
imena Olge Carević ili Đorđa Pribićevića, jasno pokazuje da tih
imena i nije bilo previše. A dokumenti koje Barić donosi, pokazuju da
u istupima zagrebačkog ogranka («Opštinskog odbora», ne općinskog,
naravno!) Srpske demokratske stranke (SDS) nije bilo bitne retoričke
razlike u odnosu na istupe kninske središnjice. Tako je, recimo,
zagrebački «Opštinski odbor SDS-a» krajem siječnja 1991., tj. u
vrijeme kad je emitiran «film o Špegelju» i pripreman vojni udar u
Hrvatskoj, podsjetio da djeluje u Zagrebu, «jazbini HDZ-ovštine», te
je zatražio energičan obračun s «paravojnim formacijama» i
sudionicima «hrvatsko-šiptarskog dogovora o razbijanju SFRJ». U istom
se dokumentu, iz srca Zagreba a na srpskom jeziku, podsjeća na
bombardiranje Beograda i ustaške logore i jame «napunjene poklanim
Srbima», dok su hrvatska «sela i gradovi, a posebno Zagreb, pošteđeni
u toku dva svetska rata» (113.). Samo će naivni u tome propustiti uočiti
prijetnju, zar ne? Dr.
Jovan Rašković, jedan od ideologa srpske pobune Kretanje
broja stanovnika «RSK» također potkapa mit o razlici između «urbanih»
i «ruralnih» Srba. Na područjima koja će biti pod nadzorom srpskih
pobunjenika, prema popisu iz 1991. živjelo je 549.083 stanovnika, od čega
su 287.830 (ili 52,40 posto) bili Srbi. Prema podatcima «krajinskoga»
Komesarijata za izbjeglice, u srpnju 1994. na području «RSK» živjele
su 122.704 izbjegle i raseljene osobe (172., 424.). Srpske vlasti očito
nisu umjetno uvećavale broj izbjeglica, jer je «premijer» Zdravko Zečević
krajem 1992. izjavio da je «Krajinu» napustilo čak 100.000 Srba
(172.). Veliku većinu tih izbjeglica nesumnjivo čine Srbi iz drugih,
neokupiranih dijelova Hrvatske. Valja uzeti u obzir da je tamo mogao
biti i određeni broj «abdićevaca», ali ovi, ipak, do oslobođenja
bihaćkoga džepa, nisu mogli činiti znatniji udio u izbjegličkoj
populaciji. Dio tih izbjeglica čine Srbi iz oslobođenih dijelova
Hrvatske (npr. nakon akcije «Maslenica»), ali je posve jasno da je
dobar dio njih potražio utočište u «RSK», odlazeći iz «jazbina
HDZ-ovštine» poput Zagreba. Pakrac,
3. ožujka 1991. Drugi
je žilavi mit o «lojalnosti» Srba u Gorskome kotaru. Protivno ljupkim
pripovijestima da su (valjda zbog povjeranja antifašističkomu ministru
unutarnjih poslova, Josipu Boljkovcu) tamošnji Srbi odbili poslužiti
kao instrument pacifikacije i okupacije Hrvatske, dokumenti pokazuju da
su Srbi u Gomirju, Brestovcu, Srpskim Moravicama itd. vrlo rado primili
oružje iz skladišta JNA već u srpnju i kolovozu 1991. Jedna je
skupina Srba iz Gomirja u kolovozu prebačena «preko ustaške
teritorije» do vojnog uzletišta u Bihaću gdje je izvježbana za
diverzantske akcije (324.) Ujesen 1991. priprema se osnivanje srpske
brigade u Gorskome kotaru (325.), a kad je kasnije postalo jasno da
Hrvatska ipak ne će pokleknuti, Srbi iz Gorskoga kotara pristali su na
razoružavanje uz nadzor međunarodnih predstavnika, ali su i tada
predali samo mali dio, oko jedne petine oružja koje su primili (326.).
Opovrgavajući, dakle, interpretacije koje su «prihvatili i neki
hrvatski politolozi», Barić zaključuje: «ako se podaci iz dokumenata
'Štaba odbrane Gorskog kotara' prihvate kao utemeljeni, onda se može
pretpostaviti da bi srpsko stanovništvo tog područja ipak iskoristilo
dobiveno oružje da su srpski pobunjenici i JNA tijekom 1991. imali više
uspjeha i da su iz područja pod svojim nadzorom prodrli do Gosrskoga
kotara» (329.). Srbi
na slavonskim barikadama u travnju 1991. Treći
mit na koji Barić dokumentima podsjeća, jesu stajališta tzv.
demokratske opozicije u Srbiji. Dokumenti govore da su tobožnji
srbijanski demokrati, na čelu s miljenikom Zapada, Zoranom Đinđićem,
u ključnim trenutcima bili i intransigentniji od «vožda» Miloševića.
Đinđić, Kosta Čavoški i slični «prozapadno orijentirani
intelektualci» bez oklijavanja su poduprli Milana Martića i «krajinsko»
vodstvo koje je odbilo zlokobni Plan Z-4, jer im je svaki oblik ostanka
u hrvatskoj državi bio apsolutno neprihvatljiv (474.-476. i d.).
Njihove pozicije značile su potpunu negacije Hrvatske, a politiku
srpskog vodstva u Hrvatskoj opisao je jedan oficir JNA sljedećim riječima:
«Osnovni moto SDS je bio 'proteraj ili ubij, opljačkaj ili spali' sve
što je hrvatsko, jer mi Srbi više ne možemo živeti zajedno sa
Hrvatima...» (371.). U sklopu te politike, prema službenim podatcima
tzv. MUP RSK, od 1. siječnja 1992. do 30. rujna 1994. evidentirano je
440 kaznenih djela ubojstva, prilikom kojih su ubijene 573 osobe. Kad se
ima na umu koliko je Hrvata ostalo živjeti pod srpskom okupacijom,
postaje jasno i značenje podatka da su od toga čak 268 ubijenih Hrvati
i drugi nesrbi (384.). Oluja
je pomela planove o Velikoj Srbiji Sudbina
prvaka SDS-a u Zapadnoj Slavoniji, Veljka Džakule, u hrvatskoj je
političkoj hagiografiji također stekla obrise mita. Iz činjenice da
je Džakula došao u nemilost «krajinskog» vodstva nakon što je početkom
1993. potpisao Daruvarski sporazum, stvarana je ne samo ratnopsihološka
klopka kojom se kušalo rascijepiti naizgled monolitno vodstvo
pobunjenih Srba, nego je kreirana i predodžba o znatnoj ulozi tobožnjih
golubova u koje bi – po nekima – valjalo ubrojiti i Jovana Raškovića,
miljenika Dobrice Ćosića i prvog predsjednika SDS-a. No, činjenice
pokazuju da je Džakula i nakon «Bljeska», čak i u hrvatskome
zarobljeništvu iz kojega je ubrzo pušten, odbio na bilo koji način
ograditi se od velikosrpske agresije, pa je čak otklonio raspravu o
mirnoj rentegraciji preostalih okupiranih hrvatskih područja, jer da bi
to bilo «prejudiciranje političkog rješenja» (497.). «Oluja»
nije bila etničko čišćenje Posebnu
pozornost Barić posvećuje pripremama i odvijanju hrvatskih
vojno-redarstvenih akcija 1995. Njegova analiza pokazuje da su Tuđmanovo
lukavstvo i odlučnost bili presudni u nastojanju hrvatske strane da
izbjegne nametanje nepovoljnih rješenja odnosno ciprizacije u obliku
primjene Plana Z-4. Hrvatski je predsjednik bio načelno sklon
miroljubivim, političkim rješenjima, pogotovo u svjetlu činjenice da
se Hrvatska morala naoružavati i stvarati vojsku u nepovoljnim
prilikama i pod nametnutim embargom na uvoz oružja. No, jednako tako,
bio je nesklon predugom otezanju s političkim rješenjem, pa je u
prvome pogodnom trenutku – a on se ukazao sredinom 1995., nakon
srebreničke katastrofe i srpske prijetnje bihaćkoj enklavi, čiji bi
pad trajno ugrozio stabilnost hrvatske države – dao zapovijed za oružano
slamanje srpske pobune. Tuđman
je bio svjestan da operaciju valja izvesti munjevito i čisto, a Barić
ne ostavlja nikakve dvojbe o tome da hrvatska strana nije planirala tzv.
etničko čišćenje. Operacije na Miljevačkom platou, «Maslenica» i
«Bljesak» svjedoče o profesionalnosti Hrvatske vojske i nastojanju da
se ljudska stradanja i uništenje imovine svedu na najmanju moguću
mjeru. Barić ne negira da Hrvati, nakon svega što su doživjeli, i
nisu previše željeli ostanak pobunjenih Srba u Hrvatskoj, pa ni to da
se, za razliku od «Bljeska», nakon «Oluje» dogodio i određeni broj
zločina nad srpskim vojnicima, civilima i imovinom. Ali, nipošto se ne
radi o smišljenom planu i njegovoj sustavnoj provedbi. Baš naprotiv.
Srbi su od samog početka pobune isključivali svaku mogućnost suživota
s Hrvatima, pa su već u svibnju 1995. u većini napustili okupirano
zapadnoslavonsko područje i prije dolaska Hrvatske vojske. Radi
toga Barić «netočnim i ishitrenim» naziva pisanje Ive Banca, da je
nakon «Bljeska» uslijedila serija hrvatskih zločina i masovan bijeg
Srba (500.), a «grotesknima» smatra tvrdnje ruske povjesničarke
Jelene Guskove da su Hrvati, primjerice, pobili i spalili oko 1.000
zarobljenih Srba, a žene i djecu «odveli u nepoznato» (500.). To se
jednostavno nije dogodilo. Srbi su – zbog niza razloga - već ranije
planirali evakuaciju pučanstva, pa je ona realizirana i u svibnju i
kasnije, u kolovozu. Vrhovni savjet obrane RSK je 4. kolovoza 1995.
donio odluku da se «po ranije pripremljenim planovima» provede
evakuacija srpskih civila iz Dalmacije i južne Like (519.). Ako je
srpska pozicija da je «jedini naš konsenzus sadržan u poruci –
nikad više u sastavu Hrvatske» (537.), Barić posve prihvatljivom
smatra naizgled paradoksalnu tvrdnju Borivoja Rašua iz 1996: «Srpski
je narod u Krajini svojim kolektivnim iseljenjem (...) na istina
negativan način iskazao svoju volju, svoju državotvornu svest»
(540.). Slično su postupili i bosanski Srbi: Barić ukazuje na često
previđani podatak, da je 1995. nakon potpisavanja ugovora u Daytonu,
oko 100.000 Srba napustilo dijelove Sarajeva koji su pripali Federaciji
BiH, pokazujući na taj način da ne žele živjeti izvan srpske države
(564.). Prema
tome, apsolutno je neprihvatljivo izjednačavati srpsko zauzimanje
Srebrenice i pokolj koji je uslijedio, s legitimnom hrvatskom
vojno-redarstvenom akcijom. Barić također upozorava da je krajnji cilj
takvih teza stvaranje predodžbe o «dogovorenom ratu» (533.-542.), a
za takvo što nema apsolutno nikakva dokaza. Na oslobodilačkom značaju
«Bljeska» i «Oluje» ne mijenja ništa bitno okolnost da su se na
rubu akcija, kao ispadi, dogodili pojedinačni hrvatski zločini. Jer,
ni sva uništavanja nisu počinile hrvatske snage, budući da postoje
podatci koji ukazuju na to da su pojedini Srbi prije povlačenja palili
i uništavali različite objekte, da ovi ne padnu Hrvatima u ruke (519.) |
|||||