|  |  |  |  |  | ||
|  |  | |||||
| 
 | OD
        PODANIKA DO GRAĐANA Politička,
        kulturna i gospodarska zbivanja u Hrvatskoj posljednjih desetak godina
        potvrđuju davnu postavku da je puno lakše zbaciti tiranski sustav, pa
        čak i uspostaviti vlastitu državu, nego od podanika postati građaninom.
        Činjenica da se u Hrvatskoj još hoće osobne hrabrosti, da bi se reklo
        što se misli i mislilo ono što se govori, najjasnije pokazuje kako smo
        još daleko od slobodnog društva, od društva u kojemu je sloboda
        toliko neupitna da se pitanje njezine obrane ne postavlja svaki dan
        iznova. Ta
        se nesloboda očituje u dva temeljna oblika. Prvi se ogleda u odnosu
        prema tzv. međunarodnoj zajednici, tomu raznorodnom i počesto jedva
        prepoznatljivom konglomeratu nacionalnih i nadnacionalnih silnica,
        političkih i gospodarskih interesa. Mi, koji smo tijekom tolikih stoljeća
        patnjama, krvlju i životima najboljih pojedinaca plaćali težnju za
        neovisnošću i suverenošću, kao da smo jedva dočekali trenutak u
        kojem se te neovisnosti, te suverenosti želimo odreći, ustupiti je
        nekomu drugom, dati nekomu drugom da opet odlučuje u naše ime. Kažu
        da to činimo iz plemenitih i nesebičnih pobuda, u ime visokih ciljeva,
        u ime "Europe", u ime "civilizacije",
        "tolerancije", "napretka", "europskog zajedništva".
        Nu, nisu li nam uvijek pred oči stavljali slične "plemenite"
        ciljeve? Nisu li uvijek potezani slični patetični argumenti? Ima li
        bitne razlike između "obrane kršćanstva", "slavenske
        solidarnosti i bratstva" i suvremenog poziva na "ujedinjenu
        Europu"? Jer, ni onda, kao ni danas, nije bilo niti je moglo biti
        kakvih jamstava da se ta "kršćanska Europa" ili to
        "slavensko bratstvo" ne će prometnuti u vlastitu suprotnost i
        postati instrumentom održanja našeg ropstva! Ali,
        to se u Hrvatskoj danas ne može slobodno kazati. To se može
        izglasovati u jednoj uzornoj švicarskoj demokraciji, to se može
        izraziti i za to se može legitimno zalagati u jednoj demokratskoj Norveškoj
        ili Švedskoj, u jednoj Britaniji, Francuskoj, Austriji, pa čak i Njemačkoj.
        Ali u Hrvatskoj – ne! Pitati o razlozima srljanja u
        "integracije", u Hrvatskoj je 1999. jednako pogubno kao što
        je bilo pogubno 1918. ili 1945. Danas
        to znači dragovoljno preuzimanje etikete "primitivca" ili
        "dinarca". Jer, misliti neovisno, danas u Hrvatskoj znači
        misliti tuđom glavom, i to nužno nehrvatskom, ponekad i
        protuhrvatskom. U ime slobode oduzeta je sloboda misli, umjesto terora
        beogradske čaršije nametnut je teror Atomiuma i Bretton Wooda. Naše
        sluganstvo danas se naziva kooperativnošću, a naš ugled mjeri se
        mrvicama ili oglodanim kostima, koje nam s prezirom dobace oni s kojima
        bismo se tako rado i tako nepotrebno poistovjetili. Sve to ne bi bilo
        moguće bez našega kompleksa manje vrijednosti, bez strasne žudnje da
        drugima dokažemo kako smo itekako kadri biti sluge (pardon, konobari!). Ali,
        taj kompleks poslušništva ne postoji samo prema vani. Štoviše, prema
        vani on ne bi bio moguć, ili bar ne bi prevladao, da nismo odgojeni u
        poslušništvu prema unutra, tj. da smo u stanju u vlastitoj domovini i
        u vlastitoj državi živjeti bez svetih krava. Veličanstveno postignuće
        neovisne države počesto nam zatvara oči pred spoznajom da je prošlo
        vrijeme države u vlasništvu patrimonijalnoga gospodara, da država ima
        neku drugu svrhu i zadaću. Ona postoji da bi svojim građanima omogućila
        i osigurala slobodu i blagostanje, a ne da bi služila kao isprika za
        svaku teškoću i pokrivalo za svaki zločin i svaku zloupotrebu. Dakako,
        mi prekratko živimo u vlastitoj državi i u sustavu političkog višestranačja,
        pa se mnoge teškoće nisu mogle u cijelosti izbjeći. Dobar dio njih
        strukturne je naravi i baštinjen iz razdoblja kad na njih nismo mogli
        utjecati. Situaciju je još otežao krvavi višegodišnji rat. Stoga
        nije najveće zlo u teškoćama s kojima se kao narod i država susrećemo.
        Zlo je u tome što ne pokazujemo zrelost u ophođenju s tim teškoćama.
        Zlo je u tome što kriza ovozemaljskih, prolaznih auktoriteta kod nas
        izaziva strah i uzetost, ne potragu za slobodom, nego potragu za novim
        gospodarom. Zlo je u tome, što od podanika još nismo postali građani. Tomislav JONJIĆ | |||||
|  |  |  | ||||
|  |  |  |  |  |  | |