|
PRAVA
HRVATSKOGA RADNIČTVA Svidjelo
se to komu ili ne, čini se da će sindikalni prosvjed, održan na
zagrebačkim ulicama 20. veljače ove godine, u velikoj mjeri obilježiti
hrvatsku političku zbilju. Nakon njega, nijedan promatrač političkih
kretanja u Hrvatskoj ne će moći previdjeti, kako je prosvjed
aktualizirao, prvo, potrebu suočavanja s pravim socijalnim stanjem u
hrvatskoj državi, drugo, načelno pitanje, može li se represijom
odgovarati na zahtjeve prosvjednika i ima li mjesta dramatiziranju činjenica
da su se po prvi put sučeljeni (srećom ne i sukobljeni) našli
hrvatski narod i hrvatske redarstvene snage, te treće, problem
zastupanja interesa hrvatskoga radničtva, napose ulogu hrvatskih
nacionalnih snaga u tome. Svako
od tih pitanja zaslužuje pozorniju razčlanbu. lako
se doima nevjerojatnim, ipak je istinito kako na odgovornim mjestima u
hrvatskoj državi ima ljudi koji nisu svjesni da težak socijalni položaj
većine pučanstva prijeti eksplozijom. Nisu posrijedi samo nizke
mirovine, slabe ili nikakve plaće, nego se radi o čitavu spletu
okolnosti (od poplave nemoralnih pojava u t. zv. pretvorbi i
privatizaciji, preko slabe djelotvornosti pravosuđa i državne uprave,
do obijestnoga ponašanja pojedinaca, koji prosječno gladnoga Hrvata
provociraju sirovošću i drzkim pokazivanjem olako i najčešće nepošteno
stečena bogatstva). Narod teže podnosi nepravdu, negoli siromaštvo.
Zato u tisućama na zagrebačkim ulicama, i u bijesnim – ponekad težko
shvatljivim povicima, poput onoga "Franjo, Saddame!" – nije
dovoljno prepoznati samo djelatnost provokatora, nego i izraz
nezadovoljstva stupnjem pravednosti hrvatskoga poredka. Bjelodano
je, daje prosvjed imao jasnu političku notu. Poodavno je poznato, da se
uzpaljenom masom lako manipulira. Tako je i ovom prigodom bilo pokušaja
da se protuhadezeovska retorika (o kojoj bi hadezeovska vlast morala
hladno i temeljito razmisliti) prometne u fizički obračun između
prosvjednika i redarstvenih snaga. Patetična kuknjava da je na pomolu
bio sukob hrvatskoga radničtva s hrvatskom policijom, malo vrijedi:
njemačke demonstrante "disciplinira" njemačka policija,
francuzke poljodjelce francuzko redarstvo. Manja je, dakle, nevolja u
tome što bi, da je kojim zlom došlo do fizičkih obračuna, sijevale
iskre između hrvatskih prosvjednika i (uostalom jednako slabo plaćenih!)
hrvatskih redarstvenika. Važnije je da je ta opasnost u uzkoj svezi s
činjenicom da su gradske vlasti zabranile održavanje prosvjeda na Jelačićevu
trgu. lako se pravna utemeljenost takve odluke formalno možda i može
braniti, do današnjega dana nije priobćeno politički racionalno i
utemeljeno obrazloženje za takav postupak. A ne može se inatom,
kapricom upravljati državom (ili vladati, ako tko iz terminoložke
razlike hoće vidjeti i razliku u biti). Sjedne se strane na inat
redovito odgovara istom mjerom, a s druge, takav je model ponašanja
lako predvidiv, samim time i lako iskoristiv za možebitni ponovljeni
scenarij, u kojemu se akteri ne bi imali zadržati samo na verbalnim
prepucavanjima. S
obzirom na to, valja nuždno postaviti pitanje, kako hrvatske nacionalne
snage trebaju gledati na ovaj i slične prosvjede. Posljednjih se
tjedandva dadu čuti ocjene, da hrvatskim nacionalistima nije mjesto u
prosvjedima, koje organiziraju neokomunistički, socijalistički,
autonomaški i slični krugovi. Mislim,
da je takva prosudba površna i pogrješna. Reintegracijom hrvatskoga
Podunavlja uglavnom je završen proces stvaranja hrvatske države.
Pitanje BiH je, na žalost, u strategiji i taktici većine hrvatskih
političkih stranaka tijekom svih ovih godina od marginalnoga značenja,
a da o Bačkoj ili Boki Kotorskoj ne govorimo. Uostalom, iz dana u dan
se uvjeravamo kako t. zv. velike nacionalne teme više nisu kadre
mobilizirati pučanstvo. Hrvatska postaje "normalnom" državom
već i po tome što u središte pozornosti dolaze socijalna i porezna
politika, politika zapošljavanja, ekoložki problemi i sl. Ne
razumiju pravo Starčevićev nauk i smisao hrvatskoga nacionalizma oni,
koji misle da se hrvatstvo svodi na tamburanje rodoljubnih pjesama,
uzvikivanje borbenih krilatica i vijanje hrvatskih barjaka. Krivo je
misliti kako Hrvatska samo postoji po Hrvatima. Ona postoji i radi
Hrvata (kao "političkog naroda", da se poslužimo danas
zastarjelim nazivkom). Slijedom toga, hrvatske nacionalne snage nemaju
pravo prepustiti neokomunističkim i internacionalističkim krugovima
skrb za interese hrvatskoga radničtva i seljačtva (tim prije što su
ti krugovi imali prigodu pokazati kakva je doista ta njihova skrb!).
Naprotiv, sudjelujući u sindikalnome organiziranju (pa i prosvjedima),
naslanjaju se na bogatu tradiciju, od "Zahtevanja naroda" iz
1848., preko Starčevića i Kvaternika, do Josipa Franka, braće Radić
i Hrvatskoga radničkog saveza. Zagreb, 1. veljače 1998. |
|||||