|
ZAŠTO NAM NAMEĆU KOMPLEKS KRIVICE IMPERIJALISTIČKOM
politikom i fanatičnim propovijedanjem totalitarne ideologije, koja je
povijesno odgovorna za više milijuna žrtava, vođa Velikonjemačkog
Reicha, Adolf Hitler, nije polučio samo najteži politički, vojnički
i moralni poraz njemačkog naroda u povijesti, nego i nestanak odnosno
cijepanje njemačke države. Kombinacija njemačkog nacionalizma,
antikomunizma, antisemitizma i vulgarnog rasizma urodila je posve oprečnim
plodovima: poniženjem nijemstva, razbijanjem države i instalacijom
komunističke tiranije u srcu Njemačke. Ipak,
možda najveće zlo, koje je Nijemcima nanio njihov svojedobno obožavani
Vođa, počiva u nacionalnom defetizmu, koji je izravnim posljetkom
sustavnih zločina Hitlerova režima. Zbog njih se potomci nekadašnjeg
"nadčovjeka" desetljećima dragovoljno podvrgavaju osjećaju
manje vrijednosti. Milijuni su se Nijemaca, i to onih, koji ni za kakve
zločine nisu krivi i nisu mogli biti krivi, nerado osjećali Nijemcima.
Isticati svoje nijemstvo, za njih je značilo doći na rub opasne
provalije, na rub njemačkog nacionalizma, a on se skoro nuždno
poistovjećuje s ksenofobijom, (neo)nacizmom, pa čak i Auschwitzom. Bez
uspjeha su ostali pokušaji da se povijesna krivica svali na Hitlera i
uzak krug njegovih najbližih suradnika. Prihvaćajući
na svoj način kolektivnu odgovornost nijemstva, Nijemac će zatomiti
sve što bi narušilo predodžbu o njemu kao pripadniku nacije, koja
svoje poslanje odjednom vidi u svojevrsnom internacionalizmu, u
odricanju od nekadašnjih istočnih granica, u odricanju od Alzacije i
Lotaringije, u pokornoj šutnji nad sudbinom milijuna Sudetskih
Nijemaca. Ponekad se čini, kao da je Njemačka spremna nestati u
interesu tzv. ujedinjene Europe. Nitko se, doista, tako ne grozi
nacionalizma, kao prosječan Nijemac. Oštri propisi za zaštitu
francuskog jezika, upravljeni prije svega protu anglizmima, u Njemačkoj
su nezamislivi. Lepenovske desničarske parole ili redarstveni sustav
zaveden u Sjevernoj Irskoj, u Njemačkoj se ne mogu dogoditi. Dade
se, dakako, raspravljati o razlozima zbog kojih su nositelji
talijanskoga fašističkog terora (i nad Hrvatima!) na svršetku
svjetskog rata ostali uglavnom nekažnjenima, i zbog čega se počinitelji
ratnih zločina na savezničkoj strani (Dresden, Bleiburg i stotine
drugih) slave kao nacionalni junaci. Dade se raspravljati i tome zbog čega
je Josif Staljin, izvršitelj najvećih pokolja u povijesti, čak i u
hladnoratovskom razdoblju toleriran na Zapadu i zašto sljedbenici
crvenih diktatura nisu nikad tako stigmatizirani, kao što jesu
pobornici crnih diktatura, iako i jedni i drugi zagovaraju jednako
protunaravan i podjednako zločinački sustav. I
mi, koji smo stasali pod komunizmom, i oni koji su rasli u
demokracijama, odgajani smo znati kako je najveće klanje u povijesti počelo
njemačkim napadom na Poljsku. Sovjetski napad na Finsku,
sovjetsko-njemački napad na Poljsku i dioba te zemlje, kao i sovjetska
okupacija Besarabije, bili su nepoćudnim temama. I danas s nevjericom
čitamo, kako novootkriveni sovjetski dokumenti pokazuju, da je Staljin
doista spremao napadaj na Njemačku i da je – uostalom odavno
planirana – njemačka navala na SSSR u lipnju 1941. imala preventivni
značaj. Nije
se lako otrgnuti iz nametnutih okvira. Za Auschwitz smo znali, ali je
Gulag bio nepoznanicom. Znali smo za Udice ili Guernicu, ali ne i za
Katyn, kamoli za Boričevac i Krnjeušu! Staljinovo raseljavanje
krimskih Tatara, Titovi progoni Volksdeutschera i Benešova hajka na
Sudetske Nijemce, u našoj svijesti nisu značili ništa, baš kao ni činjenica
daje Nobelovu nagradu za mir dobio general Marshall, koji je nakon sloma
Hitlerove Njemačke, kao recept protiv uskrsnuća germanske nemani,
predlagao razbijanje Njemačke u hrpu malih državica i strijeljanje
pedeset tisuća njemačkih časnika... Hoće
li spomenuti kompleks krivice, koji Nijemac danas mirne duše nosi, za
posljedak imati burnu reakciju na drugoj strani i hoće li novovjeki
politički i psihološki Versailles roditi nekoga novoga karizmatičnog
i agresivnog "vođu", kao što je nekadašnji Versailles
umnogome zaslužan za pojavu Hitlera, nas se Hrvata u današnjem
trenutku malo tiče. Nu, mora nas se ticati povijesni pcjučak koji daje
sudbina Njemačke, već i zbog toga što se i nas desetljećima veže uz
to mračno i sudbonosno razdoblje njemačke i svjetske povijesti, već i
zbog toga što nas se desetljećima naziva "posljednjim Hitlerovim
saveznicima". Kamo
sreće, kad otomu ne bismo morali ni razmišljati, a kamoli govoriti.
Kamo sreće, da su svima jasne temeljne činjenice iz nacionalne
povijesti i da su svi kadri zaključiti kako Hrvati ni 1941. ni 1991.
nisu mogli birati saveznike, kako nisu krenuli u osvajanje svijeta, nego
u oslobođenje domovine, kako nisu rušili ili ideološki prekrajali već
postojeću svoju državu, nego su u krajnje nepovoljnim međunarodnim
(pa i unutarnjim) okolnostima, rušili tuđu, neprijateljsku tvorevinu,
i gradili svoju državu... Konačno, kamo sreće da o tome razgovaraju samo povjesnici i samo znanstvenim rječnikom. Ne! Nama se ta tema i danas nameće kao politička tema par excellence. Nama se tako stalno nameće kompleks krivice, kako bi nas se nacionalno uškopilo i onemogućilo nam se da dignemo glavu (jer smo, reče Ernst Bloch, fašisti!), a istodobno nas – računajući na našu naivnost i naše osjećaje – podgrijavanjem tih tema hoće zadržati u prošlosti, ne dajući nam da se oslobodimo nametnutih nam hipoteka. U
upravo proteklu travnju dobro smo vidjeli kako se instrumentalizira naša
prošlost. Naši su "veliki saveznici" (i u drugomu smo
svjetskom ratu saveznicima morali zvati one, koji su nam bili sve prije
nego saveznicil) uspjeli prisiliti priličan broj Srba da iziđu na
izbore te iznude nova popuštanja, produljavajući na taj način
razdoblje nestabilnosti Hrvatske. Da
ne bi bilo nikakvih dvojbi, američki se veleposlanik opet potrudio
grubo se umiješati u unutarnje stvari Hrvatske (jer pravni i stvarni
položaj nacionalnih manjina jest unutarnje pitanje jedne države, uza
stroge ograde koje postavljaju međunarodne konvencije o manjinskim i
ljudskim pravima), izjavivši kako će povratak Hrvata u Podunavlje
ovisiti o povratku Srba u "Krajinu". U istomu se tonu dan
ranije, 15. travnja, na američki poticaj, očitovalo Povjerenstvo UN za
ljudska prava. Da
Hrvatskoj ne bi palo na pamet ponašati se kao suverena država,
potaknuta je protuhrvatska novinska kampanja. Hrvatsku treba
ucjenjivati, a ulozi su doista veliki: Bosna i Hercegovina te zapadni
utjecaj u Srbiji. U igri su još najmanje i Makedonija, Bugarska, Grčka
i Albanija. U
izdanjima od 12. i 15. IV.
"The
New York Times" pozabavio se tobožnjom renesansom ustaštva (koje
se poiztovjećuje s fašizmom) u Hrvatskoj. List se poziva na zadušnicu
za Pavelića i par predizbornih ekscesa, te podsjeća na to da je
"više od pola milijuna Srba bilo ubijeno, četvrt milijuna
prisiljeno da odu, 200.000 prisiljeno preuzeti katolicizam hrvatskih fašista".
Podatci, preuzeti iz "Enciklopedije holocausta", potječu iz
– "Enciklopedije Jugoslavije"! Dok
hrvatski "neovisni" tisak podsjeća na marginalca, koji ne
predstavlja ni vlastitu obitelj, a poziva na slavljenje Hitlerova rođendana
(što je to, što bi Hrvate na bilo koji način vezalo s Hitlerom?!?),
te istodobno širom otvara stranice kampanji, koja svjedoči da je
"Amerika protiv Hrvatske", ostatak tiska iztiče širinu
partizanskog pokreta u Hrvatskoj i iztiče osobu samog Predsjednika
Republike. Nu,
uzalud. Talijanski se iredentisti zahuktavaju, milanska "La
Padania" (19.IV.) izvješćuje kako će Milano dobiti Ulicu žrtava
fojbi, a njujorški se dnevnik u izdanju od 20. IV.
obširno
pozabavio navodnim sprječavanjem istrage o fojbama. I u ovomu su slučaju
zločinci Hrvati, ovaj put oni, koji su bili u partizanskim redovima. Ni
"obrana partizanstvom" nije, dakle, djelotvorna... Možemo
mi do zore razpravljati, imaju li ikakva moralna prava o hrvatskim zločinima
i "zločinima" suditi oni, koji su (bilo činom, bilo svjesnim
propuštanjem) na vlast instalirali i Lenjina i Staljina, sa simpatijama
gledali na Hitlera i razdragano uočavali njegovu strasnu ljubav prema
njemačkoj rasi, oduševljavali se Mussolinijem kao "velikim
zakonodavcem". A dok su se oni udvarali Hitleru i Mussoliniju,
Hrvati su se srdčano borili protiv fašizma: u Istri (kasnije i izvan
nje) zato što je fašizam bio nositeljem talijanskog imperijalizma, a u
ostaloj Hrvatskoj protiv terorističke strahovlade, jer je ona i u
monarhofašističkom i u staljinističko-titoističkom ruhu ugrožavala
obstanak hrvatstva. Kod
"demokrata" hrvatski vapaj za slobodom i demokracijom nije
nalazio odjeka. Čudnim su sponama ti čovjekoljubci bili vezani i s
Aleksandrom i s Titom. I kad su okrvavili ruke i hrvatskom krvlju,
predavši hrvatske ratne zarobljenike i civile jugoslavenskoj vojsci, šutke
su gledali pokolje. Šutke su gledali ubijanja hrvatskih političkih
emigranata, šutke su promatrali velikosrpsku navalu na Hrvatsku i BiH. Pa
i sada demokratski Zapad šuti na vijest da je patrijarh Srpske
pravoslavne crkve, kako javlja "Vjesnik" od 16. travnja, u
beogradskoj Sabornoj crkvi Sv. Save, služio liturgiju u čast M. Nedića
i D. Ljotića. Jedan patrijarh u Beogradu, jedan svećenik u Zagrebu. Na
jednomu mjestu liturgija za tipičnu nacističku marionetu te iskrenog
pobornika fašističke ideologije, a na drugomu misa zadušnica za
jednoga, doduše kontroverznoga, političara, za čijeg su se režima
dogodila mnoga zlodjela, ali mu se simpatije za totalitarizam ipak ne
mogu dokazati. Da i ne spominjemo, kako se nitko na Zapadu nije
sablaznio nad zadušnicom za jednoga komunističkog zlotvora, tužitelja
nedvojbeno nedužnoga nadbiskupa Stepinca... Nu,
krivo je ovdje govoriti o pravednosti. Oni imaju batinu i njome žele
udariti. Tek, da bi ta batina imala odgojni učinak, nuždno ju je
zaodjenuti u obličje pravedne kazne. Samo ako ju se uspije prikazati
moralnom i pravednom, možda ju skrušeno prihvatimo, na koljenima
zamolimo oprost, te pozovemo silnike da nama upravljaju, jer mi, eto,
kao mali i genocidni fašisti nismo u stanju svladati svoje spiljske
strasti i urediti svoj vlastiti život. Da
takvu situaciju koriste i naši "drugovi", uočava nesumnjivo
dobro upućeni J. G. Reismiiller. On u dnevniku "Frankfurter
Allgemeine Zeitung" (21. IV.)
razčlanjuje
položaj Katoličke crkve u Sloveniji, te primjećuje, kako ključni
razlozi spora između slovenske države i Crkve proiztječu iz još
uvijek vrlo velika utjecaja, koji imaju stari komunistički kadrovi.
Stoga se i danas partizani prikazuju kao junaci i osloboditelji, dok se
uz domobrane još stavlja oznaka izdajice. Na taj se način brojni
skupni zločini, u kojima su partizani (čak i između 1941. i 1945.)
ubili više Slovenaca, negoli neprijateljski Talijani i Nijemci,
pretvoreni u pravedna i moralno neprijeporna djela. Kako
je očito da nije samo u nas razprava o prošlosti ujedno sredstvom
aktualne političke borbe, uzaludne su naše nade, da će o tomu
razgovarati samo znanstvenici. Mnogi još žive od jasala iz prošlosti,
mnoge se kuša sapeti okovima povijesti. I zašto onda pristajati na
nova poniženja? Valja kazati istinu i okrenuti se budućnosti. Psi nek'
laju. Tomislav JONJIĆ |
|||||