|
ISKUŠENJA
SLOBODNE DOMOVINE Piše:
Tomislav JONJIĆ Oni
koji su i u olovnim vremenima mislili hrvatski, bili su čvrsto uvjereni
da njihova Hrvatska može postojati samo kao carstvo slobode. U njihovim
mislima i njihovim predodžbama Hrvatska je bila sinonim slobode. Boriti
se za Hrvatsku značilo je biti borcem za slobodu. Drukčije nije moglo
biti, jer bi svaka vizija Hrvatske koja ne bi ujedno bila vapaj za
slobodom dokinula legitimitet hrvatske borbe time što bi ugrozila
nepomirljivu, dijametralnu opreku prema Jugoslaviji, koja je već svojom
protuprirodnošću predstavljala utjelovljeno nasilje, a svojom praksom
organiziranu neslobodu, tiraniju monarhofašističkog ili boljševičkog
tipa. Željeti
neslobodnu, nedemokratsku, diktatorsku Hrvatsku bilo je nemoguće, jer
bi to značilo dovesti u pitanje moralnost i pravednost ideala, a ideal
ne može biti nego moralan i pravedan. Oni koji nisu imali ništa nego
ideale, nisu si mogli priuštiti luksuz da ih dovode u pitanje. Time bi
ukinuli smisao svog opstanka, jer su već na prvom koraku ovozemaljske užitke
označili sporednima, a apstraktnosti bez jasne i izravne veze sa
sudbinom Hrvatske proglasili defetizmom. Oni su, po vlastitoj volji,
postojali samo po borbi za Hrvatsku. Stoga su se čak unaprijed, najčešće
prešutno, ponekad i nesvjesno, odricali prava na preispitivanje ne
svojih ideala, nego svoga idealizma. Njihova vjera u svakodnevnim
okrutnim iskušenjima mogla je postojati samo kao fanatizam: sve što je
postojalo, postojalo je ili za Hrvatsku ili protiv nje. A
nije bilo lako imati Hrvatsku za ideal. ("Ah, proklet bio čas, kad
rodih se Hrvatom, jer tuđinski nas glođe pas, a konop nam za
vratom...", stenjao je ne slučajno i ne jedan hrvatski pjesnik.)
Za ovu "najdivniju domovinu čitavoga planeta" stoljećima se
moglo samo padati i patiti. "Živjeti
za Hrvatsku" nije postojalo kao alternativa, nego kao eufemizam za
neravnu borbu sa stoglavom nemani. Na taj su se pothvat stoga odlučivali
samo probrani,
a njih uglavnom
nalazimo ili medu mrtvima ili medu bivšim političkim uznicima. Društvene
ljestvice u neovisnoj Hrvatskoj, popisi hvaljenih i mimohodi odličjima
urešenih, doduše, kao da govore drugačije (u prilog onoj da je
revolucija nemilosrdna prema svojim tvorcima), ali oni koji bolje pamte,
znaju da bez ubijenih i zatočenih ne bi bilo Hrvatske. Ta je
dostojanstvena skupina neopozivo kamen zaglavni hrvatske države, a to
joj časno mjesto neće oteti prirepine i "praktičnici" lažnog
sjaja koji postoje samo po nezasitnosti svojih trbuha i radi potrebe
kratkoročnih kadrovskih križaljki. Izbor
zajedničkog ideala značio je izbor zajedničke budućnosti i medu
apostolima ideje hrvatske državne neovisnosti kao da je ukidao sve
razlike. Nu njihove vizije Hrvatske (dakle, vizije slobode) nisu bile
istovjetne i oni su to znali. Ipak, važnost cilja učinila ih je beznačajnim,
jednako kao i udaljenost tog cilja. Kad se on primakao, nekad skladna
srca nastavila su kucati za istu stvar, ali različitim ritmom. Blizina
slobode značila je blizinu onoga što je bit slobode: izbor je izazov
kojega bi se mnogi odrekli kad ne bi bili svjesni da se time odriču
slobode. A iskušenjima slobode nerijetko se teže oduprijeti nego li
torturama tiranije. Mogućnost izbora otkrila je razlike. One, koje su
se nekad činile beznačajnima i koje su možda više ujedinjavale nego
li razdvajale, sad su prerastale u ponore. Sva su pitanja postala
dovoljno važna da bi poticala razlike, svi su društveni problemi
postali vrijedni sukoba medu onima kojima je nekad sve bilo zajedničko.
Nu iako odijeljeni tim ponorima, oni su – skoro bez izuzetka – još
uvijek bili na istoj strani u odnosu na zajedničkog neprijatelja. Ponekad
su razlike
rađale protimbe i sporove: nitko nije želio biti natkriljen u
borbi za dobrobit domovine. Tek je konačna pobjeda pokazala da nije sve
tako jednostavno. Nije sve to plod ljubavi. Nisu sve te razlike dokazom
hrvatskoga duhovnog bogatstva. Nisu one samo ilustracija naše demokratičnosti
i legitimnosti naše borbe za državnu samostalnost. One jesu i to, ali
ujedno jesu i izraz onog što zovemo ljudskom naravi. Različit stupanj
izobrazbe, osobne sklonosti i nagnuća, predodžbe i prosudbe o prošlosti,
različite želje i ambicije pojedinaca oduvijek su važnije za sudbinu
naroda nego što se to općenito misli. Bezgranična ljubav i bezgranična
žrtva ponekad traže i bezgraničnu plaću, i tko zna nije li se u
nekim srcima radost zbog hrvatske pobjede miješala sa žalom zbog toga
što ta pobjeda nije izvojevana pod njihovim vodstvom... Onaj koji je
Hrvatsku izabrao smislom svog života možda je došao u napast
pomisliti kako ona nema pravo izabrati nekoga osim njega, jer samo on
utjelovljuje sve ono sto Hrvatskoj treba. Kao svaka prava napast, i ova
je dovoljno zavodljiva i bez nje je teško dokučiti zašto razlike među
dojučerašnjim suborcima i istomišljenicima postaju sve dublje i zašto
nekima čak i dojučerašnji progonitelji postaju bližima od supatnika,
lako postaje svakodnevicom, ta je paradoksalna pojava uvijek iznova šokantna
i uvijek iznova poziva na razmišljanje. Nu
nisu za taj opasni zaokret – kojim se vješto služe njegovi jedini
korisnici, dojučerašnji mučitelji – zaslužne samo sitne, ljudske
mane nezadovoljnih apostola, njihove neostvarene ambicije i neispunjeni
snovi. Sukrivac je, kao i uvijek, vlast. Većim ili manjim dijelom. Ne
može se istodobno biti na vlasti i biti oslobođen odgovornosti. Vlast
podrazumijeva objektivnu odgovornost, odgovornost neovisnu o osobnoj
krivici. Država koja svojim činima izaziva tugovanje najsjajnijih
svojih sinova, nije na dobrom putu. Još gore je to tugovanje i
nezadovoljstvo proglasiti
neprijateljstvom (a najgore je kad se postane neprijateljem u očima
dojučerašnjeg supatnika). Time se skreće pozornost s pravog
neprijatelja koji nastavlja staru, uvijek istu bitku, ali ovoga puta
modernim, rafiniranim sredstvima, osnažen nezadovoljstvom onih koji su
se znali oduprijeti svim nevoljama tuđinskoga, tiranskoga sustava, ali
se – zbog svojih mana ili zbog propusta onih koji odlučuju – nisu
znali oduprijeti iskušenjima slobodne domovine. |
|||||