|
SCILE
I HARIBDE NACIONALNOG POMIRENJA Piše:
Tomislav JONJIĆ Činjenica
da se i danas nerijetko ističe potreba nacionalnog pomirenja najbolje
potvrđuje da ni žrtve koje su za slobodu Hrvatske posljednjih godina
prinijeli i sinovi ustaša i sinovi partizana, nisu zatrpale jaz koji
postoji više od pola stoljeća. S obzirom da je mukotrpniji i
zahtjevniji put prema pomirenju nemoguće i zamisliti, čovjek se
ponekad mora zapitati je li zapravo sve prepušteno vremenu, biološkim
zakonima i smrti. A opet, je li fizička smrt dovoljan razlog da
prestanu razlike koje nas nužno prate? Je li bjesomučno slavlje
pobjednika trajalo predugo da bi ga povijest tako lako prekrila prašinom?
Napokon, jesu li hrvatske žrtve posljednjih godina - makar su svojom važnošću
i aktualnošću u drugi plan potisle sva druga pitanja - u biti
posljedicom nekih ne tako davnih izdaja? Znači li to da se zločin
perpetuira? Ili govoriti o nacionalnom pomirenju zapravo znači graditi
iluziju koju svatko želi, a svi je se boje? Nije
lako govoriti o procesima koji su proglašeni gotovom činjenicom, ni o
dvojbama koje se hoće smatrati aksiomom. Preispitivanje činjenica lako
je proglasiti diverzijom. Problem, međutim, postoji i onda kad se
rasprava o njemu ne dopušta. (A najdjelotvornije su ne formalne
zabrane, nego one koje se pozivaju na više razloge, nacionalni interes
ili, pak, povijesnu i političku odgovornost onih koji bi htjeli
pitati.) Na prvi pogled rješenje se čini jednostavnim, ali nije tako
jer za društvene i nacionalne probleme ne postoji jednostavno rješenje.
Nije ga našao ni perzijski kralj Kserkso, sretno preživjevši oluju u
kojoj se mogao
spasiti samo ako njegovi vojnici poslušaju savjet kormilara i - za život
kralja - skokom u valove žrtvuju svoje živote. Vojnici su prihvatili
žrtvu, pa je kormilar uspio kralja dovesti sretno na obale domovine.
Kserkso ga je odlikovao lovorovim vijencem (jer je spasio kralja), a
odmah potom dao pogubiti (jer je skrivio smrt mnogih Perzijanaca). Hladnokrvni
cinizam kojim je perzijski kralj razriješio dvojbu može li jedan
pozitivan čin na dobrobit domovine posve anulirati krivicu zbog djela
na njezinu štetu, Julije Cezar nije slijedio. Postupak legendarnog
vojskovođe koji je, došavši na vlast, pomilovao političke
protivnike, pučkoškolski je primjer kako politička širokogrudnost i
tolerancija mogu pridonijeti procvatu države. Cezar je, međutim - a to
treba uočiti - pomilovao osobne i političke opo-nente, a ne izdajnike
države. Stoga je povijesni poučak njegova čina neprimjenjiv na
Hrvatsku. Ovdje se ne radi o pomirenju različitih političkih škola
ili svjetonazora, međusobno suprotstavljenih političkih stranaka ili
pokreta koji su se - makar brutalno - obračunavali u borbi za dobrobit
hrvatskog naroda, uspostavu i obranu hrvatske države. Ovdje je riječ o
onima koji su branili državu i onima koji su ustali protiv nje. Simboli
koje su pritom stavljali na svoje zastave, od periferne su važnosti. Smije
li se uopće - u situaciji koja zahtijeva koncentraciju svih nacionalnih
snaga - htjeti raspravljati o tome? Pitanja
koja bilo tko može nazvati napadajem na temelj države i nacionalno
jedinstvo nisu popularna, čak ni onda kad se zna da nacionalnog
jedinstva nema. Nema ga, jer ono nije moguće, osim u tiranijama (a i
tamo prividno). Masa ima previše glava, da bi mogla imati jednu misao
(V.Hugo). Ona se može okupiti oko jedne u biti jednostavne ideje, ideje
čija je utemeljenost i opravdanost bjelodana (obrana života i
stvaranje države), ali će svaki složeniji pothvat (a izgradnja države
najsloženiji je od svih poslova) dovesti do razlika i sporova. Pritom
prošlost ima silnu snagu. Sufflay reče da snaga ideje budućnosti
nikad ne može doseći snagu ideje prošlosti. Razlog tomu možda počiva
u činjenici da je prošlost već u nama, a budućnost tek predstoji.
Prošlost uvijek i svi iznova proživljavamo prije svega emocionalno,
dok je promišljanje budućnosti isključivo razumska operacija u koju
se upuštaju samo malobrojni. Svatko zna naći (makar krivi) odgovor na
svaku nepoznanicu prošlosti, ali se malo tko želi suočiti s
nepoznanicama budućnosti. I baš naši različiti pogledi na prošlost
pokazuju da je istost naših pogleda na budućnost samo privid. Oni koji
polaze s različitih polazišta i idu različitim putevima, rijetko teže
istom cilju. Za
razliku od jedinstva, pomirenje je možda moguće. Ali, njega se ne može
mehanički nametnuti, niti se smije očekivati da će to pitanje - prigušeno
prečim i egzistencijalnim zadaćama poput rata za opstanak i afirmaciju
nacionalnog subjektiviteta
- biti riješeno samo time što je njegovo rješenje stavljeno na barjak
nacionalnog preporoda. Jednako tako, samo vrijeme neće zaliječiti sve
rane. Poput
svega što se dade svesti na parolu, nacionalno pomirenje najčešće
predstavlja sredstvo manipulacije, a ona je djelotvorna samo u trenucima
nacionalnog zanosa. Kao sredstvo duhovne i političke mobilizacije, ona
ne mora biti nužno opasna. Opasna je samo kad se hoće pretvoriti u
sustav, kad želi sama sebi postati svrhom. Tome se protivi i
"zvjezdano nebo nad nama i moralni zakon u nama". Hladni razum
instinktivno želi lučiti zlo od dobra, zločinca od žrtve. On nužno
traži izvršenje pravde, ma što to značilo u određenom društvenom i
političkom okružju. Jedino što ne prihvaća jest poistovjećenje onog
koji trpi i onog koji uzrokuje to trpljenje. Razum nema sluha za pjesmu
koja bi se htjela nametnuti istodobno kao oda žrtvi i ditiramb krvniku.
Krvnik i njegova žrtva nisu jedno (S. Radić). Ne smiju biti jedno. Uočavanje
te razlike ne znači poziv na osvetu, ali isključuje duhovni defetizam,
dokida svako pravo na zločin i svaku ispriku izdaje. Kad
su se vlasti Banovine Hrvatske u svom jugoslavenskom zanosu u siječnju
1941. odlučile na uvođenje komesarijata u Matici hrvatskoj (dajući
tako svijetli primjer Jakovu Blaževiću i njegovim batinašima), toj je
najstarijoj i najuglednijoj hrvatskoj kulturnoj i nacionalnoj
instituciji spočitnuto i to da je u Odbor izabrala i "ljude, koji
u našem kulturnom životu ne znače ništa". Predsjednik je Matice
Filip Lukas znao da se radi o nečem drugom. Znao
je da se Matici prigovara što je prigrlila one koji su zbog ideala
hrvatske države trpjeli jugoslavenski teror, ali nisu bespogovorno
prihvaćali autoritet političkog vodstva koje se proglašavalo
hrvatskim, ali je istodobno pokazivalo spremnost na
kompromise
koji su značili novi korak prema napuštanju hrvatskih ideala. Političko
je vodstvo radije gledalo na jugoslavenstvom kompromitirane "veličine".
Njih se moglo držati u šaci, ti su slavosrbi predstavljali soj poslušnika
na koje se taj donekle hrvatski režim htio osloniti, kao što su se na
nj oslanjali i otvoreno protuhrvatski režimi. Ta je "pasmina"
već po definiciji sklona puzanju, ona odobrava svaki postupak vlasti
jer ga ne može uspoređivati s idealima, budući da ideala - osim punih
trbuha - nema. Istodobno, ona svojim postojanjem omogućuju vlasti da
nastupa s moralno nadmoćnih pozicija. Daje joj prigodu praštanja i
demonstriranja tobožnje demokratske širine. Vlast to voli istom onom
strašću kojom mrzi revolucionare. I ta se obostrano sebična pogodba
prikazuje kao dokaz da je vlast "narodna", da je
"demokratska", da je protiv "svakog revanšizma" i
protiv "svakog ekstremizma". Lukas
je znao što znači "deržanstvo", što znači povijesna i
nacionalna odgovornost. Znao je da Matica nije mogla "primati
ljude, koji su u ono doba radili protiv hrvatskih nacionalnih interesa,
a poglavito protiv same Matice i ljudi u njoj. (...) Činjenica je, da
su neki pisci u danima pogibelji za narod njega napustili i da su se
time ogriešili o najprimitivniji zakon etike, jer kao sinovi svoga
naroda oni su se morali za njegov opstanak boriti i uz najveće žrtve.
Kad to nisu radili, etika nalaže, da snose za to i odgovornost, jer inače
ne bi bilo razlike između dobra i zla, poštenja i nepoštenja. Ne radi
se ovdje ni o mržnji ni o osveti, jer i vječna pravda kažnjavanje
opakih ne radi iz osvete, već upravo iz pravde, da svakom daje ono što
zaslužuje. Pojedinac može i mora oprostiti uvredu, jer mu to religija
nalaže, ali narod ne može i ne smije opraštati onima, koji su u
danima pogibelji radili na njegovu propast. Predpostavivši naime, da bi
i svi drugi narodni sinovi to isto
učinili,
hrvatskoga naroda danas ne bi bilo, već bi ostala samo gomila ljudi kao
tijesto za oblikovanje drugih naroda. Uostalom, kakovo jamstvo oni pružaju,
da se neće opet prema već dokazanom djelovanju iznevjeriti svome
narodu i da ga neće opet u najodsudnijim trenucima života
ostaviti." "U
tome - nastavlja Lukas - ne može biti kompromisa, jer bi njime
protunarodni ljudi dobili dvostruku nagradu za isto djelovanje; prvi put
od protunarodnih režima za ono, što su kao njihovo sredstvo protiv
vlastitoga naroda radili, a drugi put, jer su tobože hrvatski književnici.
Isto tako narodni ljudi bi bili dvostruko kažnjeni; prvi put, jer su za
narod patnje izdržali, a drugi put, što ih se izjednačuje u časti s
onima, koji su hrvatsku čast blatili. Tako bi se vršila selekcija
nagore." Jedini
naizgled logičan argument u prilog ovoj "selekciji nagore"
glasi: ako se izdajniku posve ne oprosti ili ako mu se bar ne ponudi
potpuni oprost, sili ga se da ostane na pozicijama izdaje, jer tad više
nema izbora. Međutim, praksa koja izdajniku unaprijed i bezuvjetno nudi
oprost ima posve drugačije učinke: ona potiče buduću izdaju. Zločin
koji se ne kažnjava prestaje biti zločinom. Navikavanje na izdaju u
biti je gore od same izdaje. Stoga
nema bezuvjetnog oprosta. Međutim, pozivanje krivaca na odgovornost ne
smije značiti poziv na linč, nego poziv na polaganje računa. Ono mora
poslužiti kao pouka sadašnjim i budućim naraštajima da se Hrvatska
"mora postaviti kao mjerilo u svakom trenutku" (V.
Gotovac)
i da nitko nije vlastan zbog svojih partikularnih interesa oprostiti
izdaju univerzalnog dobra, trgovinu domovinom. Ne može se pozivanjem na
interese Hrvatske zaboraviti krivica zločinaca protiv Hrvatske. Budući
da svaka osuda uključuje moralni prijekor, ona mora biti izrečena na
moralno besprijekoran
način,
jer će u protivnom stvoriti nove nepravde. Ne važi isprika da je hrvatski narod mali narod i da zbog toga mora oprostiti svim svojim izdajnicima. Naprotiv, baš zato što je mali on ne smije dopustiti da u njegovu organizmu ostane sakriveno leglo zaraze. Hrvatska je dovoljno jaka da ne mora nagrađivati svoje izdajnike. Dovoljno je velika da ih neće kažnjavati, ali ono što od njih ima pravo tražiti, jest priznanje zločina i kajanje zbog njega. Bog, koji je po definiciji savršena dobrota, također traži ispovijed grijeha. Ne da bi ih on, Sveznajući, saznao, nego da bi ih grješnik spoznao. Bez te spoznaje nema kajanja ni pokore. Još manje raja. Dok
se zločinca nagrađuje, on se nema razloga kajati. Takav sustav
vrednota, međutim, ne pogoduje moralnom i rodoljubnom odgoju novih naraštaja.
Ako su oni koji su zbog Hrvatske trpjeli, spremni zbog svog rodoljublja
podnijeti i tu najveću
žrtvu
i najteže poniženje -hvalospjeve svojim mučiteljima u hrvatskoj, baš
hrvatskoj državi - to ne znači da se u sebi mire s takvim stanjem. Ako
šute, uvjereni da je to ovdje i sada u interesu Hrvatske, ne znači da
je nacionalno pomirenje postignuto. To prigušeno nezadovoljstvo jednom
će izići na vidjelo i puknuti kao čir. Izdajnici,
naravno, ne bi šutjeli u interesu Hrvatske. Oni ne pristaju na oprost
uz uvjet da priznaju svoje zablude. Oni nisu spremni ni na kakvu žrtvu
i zbog toga im se dopušta da jednom poražene uvijek tretiraju kao poražene.
Oni se bez srama i danas diče svojom "pobjedom" koja je
istodobno bila poraz Hrvatske. Njihova nespremnost na žrtvu se,
paradoksalno, uvijek iznova nagrađuje. Ne samo jaslama, nego i
povlasticom da žrtve, one koji su branili državu, uz pljesak svjetine
proglašavaju zločincima, fašistima, nacistima... Sve u ime tobožnjih
"hrvatskih interesa" i "nacionalnog pomirenja"! Kao
da je na tom temelju moguće postići nacionalno pomirenje! Tako shvaćeno
"nacionalno pomirenje" predstavljalo bi trajnu pobjedu izdaje
i trajni poraz ideala pravde i rodoljublja. |
|||||