Hrvatska politika
|
DOMOVINA ĆE PAMTITI: POVODOM SMRTI VLADE GOTOVCA
Piše: Tomislav JONJIĆ
Iako se svega nekoliko tjedana kasnije čini da je potpuno
zaboravljen, definitivno pokopan velikim, patetičnim riječima izrečenim
nad njegovim odrom, smrt Vlade Gotovca važan je događaj za Hrvate. Važan
koliko po odlasku jednoga briljantnog intelektualca, koji je htio biti i
političarem, toliko i po činjenici da su sve viđenije osobe iz
javnoga i političkog života oćutjele potrebu da, govoreći o Gotovcu,
kažu nešto zapravo o sebi. I upravo radi toga, kad se malo odmaknemo,
pokazat će se da većina epiteta pridjevenih mu nakon vijesti o smrti,
više govori o tome što Vlado Gotovac nije bio, nego o onome što jest
bio. Možda najparadoksalnije od svega je to, da je posljednje desetljeće
njegova života presudno odredio Franjo Tuđman, prema kojemu je Gotovac
osjećao takav animozitet da mu je bezuspješno htio biti negacijom, a
da se od njega u ime nacije oprostio Stipe Mesić, Tuđmanov pomazanik i
kasniji otpadnik, intelektualno potpuno nedorastao i jednomu i drugomu.
I osim zajedničkoga protutuđmanovskog žara, teško je vjerovati da je
Gotovac s Mesićem mogao imati išta zajedničko. Bilo bi tužno, da je
taj zajednički žar legitimirao Mesića za držanje nadgrobnog slova,
baš kao što bi brižno njegovan lik moralnog prototipa narušila
slutnja, da je Mesićev današnji položaj predsjednika države tako snažno
godio i zagrobnomu pjesnikovu samoljublju.
Više nego političar, Gotovac je bio pjesnik, filozof, nadasve
govornik. Ali, svi hvalospjevi o njemu kao velikom pjesniku i sjajnom
filozofu ne će biti dostatni da pokriju činjenicu, da Gotovac ni kao
pjesnik, ni kao filozof nije ostavio zaokruženo, cjelovito i
nezaobilazno djelo. O njemu će se možda pisati, ali se čini, da ga se
ne će čitati. Za razliku od nekih njegovih političkih govora, njegovu
literarnom i filozofskom opusu nedostaje ono što privlači i odgaja
mlade naraštaje. Možda je to posljedica njegova solipsizma, često
hinjene samodostatnosti koju su mnogi, pogotovo oni neskloni njegovim
političkim pogledima, bez rezerve proglašavali taštinom. Radi toga je
nerijetko ostavljao dojam onoga koji čezne za slušačima i istodobno
prezire one koji slušaju njegove već poslovične monologe. Ni u
panegiricima tzv. liberalnoj demokraciji nije ga uznemiravalo to što
sklonost monologu podrazumijeva nesklonost slušanju drugoga, dakle
toleranciji, drugim riječima - nesklonost demokraciji. Sjajno izobražen
intelektualac, s teorijom političke misli snalazio se jedva bolje nego
s političkom poviješću i svoga, a kamoli tuđih naroda. (I zapravo je
uopće dvojbeno, od kojeg se trenutka on pronalazi u liberalizmu. Jer,
oni koji su dulje poznavali i njega i druge poznate hrvatske disidente,
ne mogu se sjetiti da je među njima svojedobno bilo izraženijih
naklonosti prema sociološko-političkim strujama koje su iz tadašnje
hrvatske perspektive s pravom mogle biti smatrane pomodarstvom.) Nismo
ga vidjeli u ulozi obnašatelja izvršne vlasti, da bismo mogli suditi,
je li i na nj primjenjiv onaj Neumannov poučak o relativnosti
demokratskog uvjerenja.
U svakom slučaju, u njegovu praktičnom djelovanju nakon raspada
Jugoslavije i sloma komunizma, bilo je jasno da je precizniji i
uvjerljiviji u detektiranju i prokazivanju patoloških pojava, u žustrom
i duhovitom opisivanju nemoralnih karaktera, nego u oživotvorenju općeljudskih
i nacionalnih ideala koje je ponekad – nikad kao u znamenitom govoru
majkama na današnjemu zagrebačkom Krešimirovu, a onda Lenjinovu trgu
– znao učiniti tako privlačnima i tako bliskima. Ni kao predsjednik
obnovljene Matice hrvatske, a to je bio u odsudnom trenutku nacionalne
povijesti, nije iskoristio prigodu da Matica doista postane maticom.
Sporovi s političkim vlastima pritom ne mogu služiti kao isprika, pa
je bespredmetno raspravljati tko ih je i kako izazvao (iako se činilo,
kao da u tom suvišnom stanju uživaju i Gotovac i predstavnici tadašnje
vlasti). Jedan od njegovih predšasnika, veliki Filip Lukas, živio je u
nesklonijim vremenima i pod apsolutno nesklonim režimima, pa je Maticu
pretvorio u luč koja je jarkim svjetlom vodila čitav, tada još mahom
nepismen narod. Kao što je Matica stajala uz bok najjačim političkim
snagama u narodu, tako je Lukas stajao uz bok narodnim vođama. Gotovac
je imao sličnu, možda i bolju prigodu i nije ju iskoristio. Kao toliki
Hrvati, više je umješnosti i dostojanstva pokazivao u intelektualnoj
oporbi, nego u trenutcima kad je bio ili mogao biti blizak vlasti.
I kao što se u Matici okružio mnogim bezličnim tipovima, tako su i
personae dramatis njegove političke karijere često bili ljudi sumnjive
prošlosti i krajnje neizvjesne budućnosti. Njima je godilo biti s
hrvatskim Ciceronom. Njegova bliskost služila im je kao isprika i
ukras, dok je on to doživljavao drugačije, ne osjećajući da ga bilo
tko iskorištava. U ime fantomskoga građanskoga političkog centra,
kojega je posve pogrješno (za jednoga kritičnog intelektualca i
naivno) idealizirao, pred kraj života lakše je pronalazio zajednički
jezik s nekadašnjim hrvatomrzcima, nego s hrvatskim nacionalistima. On,
koji je svojedobno napisao da se Hrvatska mora postaviti kao mjerilo u
svakom trenutku, u svakom potezu, sljedbenike takvog stajališta
odjednom je bio sklon odbaciti kao stare, prljave krpe. To ga, međutim,
nije učinilo antihrvatom, kao što su mu neki za života, a neki i
nakon smrti htjeli, dijelom i uspjeli javno spočitnuti.
Zapravo, već sama rasprava o tome uvredljiva je i nedopustiva. Da je za
Hrvatsku spreman trpjeti, Gotovac je dokazao i u trenutcima kad bi mu
drugačiji izbor nesumnjivo otvorio vrata zemaljskog raja. On je izabrao
Hrvatsku, kad su mnogi od njegovih današnjih i hvalitelja i opadača
birali Jugoslaviju. On je izabrao demokraciju i slobodu u vrijeme kad su
mnogi s obje strane današnjih barikada birali čizmu i bič. To je ono,
po čemu će povijest pamtiti Vladu Gotovca. Ne po nespretnim koracima,
ne po objavljenim ili neobjavljenim knjigama, ne po koalicijama sa šarenim
družinama i beznačajnim individuama, nego po tome što je u najgorim
trenutcima za svoj narod, bio jedan od simbola borbe za slobodnu i
neovisnu Hrvatsku. Bio je jedan od rijetkih hrvatskih književnika, koji
je znao da se sva sudbinska pitanja, pa i ona literarna, odlučuju na
nacionalnom, na političkom polju.
I upravo radi toga, u jednom od posljednjih javnih istupa, tjelesno već
vidno shrvan teškom bolešću, ali duhovno još bodar, izjavio je kako
se ne boji ni smrti ni samoće, jer svagdje je i u svakom trenutku s
njime njegova Domovina. To je prava politička oporuka Vlade Gotovca.
Kao što je Hrvatska s njim bila do posljednjeg trenutka, tako će i on
trajno predstavljati jedan od blistavih izraza raznolikoga duhovnog
bogatstva hrvatske domovine...
|
|