|
JUGOSLAVJANSKE
MAGLE U GLASU KONCILA Piše:
Tomislav JONJIĆ Hrvatski
katolički tjednik, Glas Koncila od 3. prosinca 2000. po običaju je u
prodaju pušten nekoliko dana prije otisnutog nadnevka. Tako su ga
hrvatski katolici, a i drugi koje zanimaju stajališta toga prevažnog
čimbenika hrvatskogajavnoga, političkog, vjerskog i kulturnog života,
mogli čitati i na sam Dan ujedinjenja, dan kad su neki samozvanci 1918.
izručili Hrvatsku pred noge srpskomu regentu Aleksandru. Kako bi nas
podsjetio na nadnevak kad je Petrus Primus Serbiae Victricis Rex
trijumfirao nad Hrvatima, jedan je drugi samozvanac u Karađorđevu
1971. sasjekao iako projugoslavensko, ipak reformističko, dijelom
nesumnjivo hrvatski nadahnuto krilo hrvatskih komunista, najavivši novi
val drastičnih progona svega što je mislilo ili htjelo misliti
hrvatski. Jugoslavenska izbjeglička vlada u samostanu Tantura kod Jeruzalema (lipnja 1941.) I
upravo pred možda najmračniji nadnevak u hrvatskom spomenaru, u
hrvatskom je katoličkom tjedniku objavljen članak "Charles de
Gaulle i Hrvati". (Hoće se da je napisan povodom obljetnice smrti
francuskog predsjednika, koji je umro 9. studenoga 1970., pa valjda samo
nespretnosti, je li, valja zahvaliti, da je zakasnio, prispjevši tek za
prvi prosinački broj. Takve se nespretnosti, inače, događaju samo u
Hrvatskoj, tamo negdje na zapadnom Balkanu.) Kako je tekst uvršten u
rubriku Osvrti, prosječan bi čitatelj odmahnuo rukom, rekavši da se
na taj osvrt i ne treba posebno osvrtati. Međutim, okolnost da članak
potpisuje Dragutin Tkalec (arbiter historiae, poznat u čitavu učenom
svijetu, od Borisa Urbića do Pankretića mlađeg) upućuje na stanovit
oprez, jer je riječ o piscu, kojemu je uredništvo proteklih godina
povjeravalo "raščlambu" povijesnih tema i dilema. Samo
prividna pohvala de Gaulleu Kako
je Tkalec takav status zadržao i nakon što je postalo bjelodano da ni
elementarnim činjenicama ne vlada posve suvereno, bit će da između
njega i uredništva Glasa Koncila postoji stanovita, k tomu dugogodišnja
srodnost duša. Jer, teško je pretpostaviti, da tjednik takva formata u
protivnome ne bi našao suradnika, koji nešto znači u znanstvenoj i
stručnoj javnosti. Radi
te posve izvjesne srodnosti duša (a svakako ne radi Dragutina Tkalca,
koji ima svoje – zakonom zajamčeno – ne samo pravo na političko
uvjerenje, nego i pravo na ignoriranje povijesnih činjenica, koje bih
mu među zadnjima osporavao, jer ne spadam u one koji se vole baviti
uzaludnim stvarima), korisno se osvrnuti na jugoslavjanske magle, koje
iz spomenutog članka vonjaju u ionako maglovitoj zagrebačkoj jeseni. Tekst
je naizgled pohvala de Gaulleu i hvalospjev njegovu razumijevanju
hrvatske problematike. U tom smislu predstavlja novum u hrvatskoj
povijesnoj znanosti, jer dosad nije bilo poznato, da bi taj francuski
predsjednik napustio političku predaju Pariza i pokazao velikih
simpatija prema hrvatskom narodu. Dakako, ni Tkalec – po običaju –
osim fraza nije ponudio kakvu činjenicu. De Gaulleova vizija Europe,
doduše, nama Hrvatima katolicima svakako je bliža od projekta sadašnjega
novoga svjetskog poredka. Međutim, ne bi se reklo da nam to nameće
kakve dužnosti u pogledu obilježavanja obljetnice de Gaulleove smrti. Stoga
će prije biti, da je ta obljetnica samo iskorištena kao povod da se
uzveličaju neki hrvatski političari, koji su – uglavnom s pravom –
u široj javnosti posve zaboravljeni. Budući da je propao njihov politički
san, posve je normalno, da ni njihovo ime ne predstavlja simbol, koji bi
koga mogao motivirati. Unatoč tomu, Tkalec se u Glasu Koncila upeo
dokazivati povijesno i politički posve irelevantnu navodnu bliskost
između de Gaullea i Jurja Krnjevića. Obojica su, kaže pisac, 1941. u
Londonu "proživljavali teške dane egzila nakon Hitlerove
okupacije njihovih domovina, Francuske i Banovine Hrvatske u Kraljevini
Jugoslaviji". Nastavljajući patetičnom – as obzirom na stvarnu
vojničku snagu i Francuske, a kamoli Jugoslavije (onaje, po Tkalcu,
postojala i nakon uspostave NDH!) – zapravo smiješnom tvrdnjom da su
de Gaulle i Krnjević bili "ratni saveznici i suborci", on
zaključuje kako je francuski general od Krnjevića shvatio "bit
tragedije hrvatskog naroda poslije 1918. i poslije 1941." Jugoslavenski
ministar i francuski general Ako
jeo Hrvatskoj i Hrvatima učio od Krnjevića, de Gaulle je imao slaba učitelja.
Jer, dok su Hrvati slavili proglašenje svoje (hrvatske!) države,
Krnjević je bio ministar u jugoslavenskoj vladi. Dijelio je ministarsku
čast skupa s "ministrom vojnim" đeneralom Dražom Mihailovićem
i branio integritet vlade, koja je još dugo na snazi držala Zakon o zaštiti
države, onaj isti po kojem su suđeni i smaknuti Hranilović, Soldin,
Begović i toliki drugi. Na temelju odredaba istog zakona suđen je,
uostalom, i sam Vladko Maček. Krnjevića
(i Mačeka) na jednoj, i de Gaullea na drugoj strani, dijelila je
elementarna razlika. De Gaulle je držao, da Francuz može izdati samo
Francusku. Krnjević je vjerovao kako Hrvat ne smije izdati Jugoslaviju,
čak ni onda kad izdaje Hrvatsku. De
Gaulle je ratovao za Francusku, Krnjević za Jugoslaviju. I perom i mačem.
Poput Mačeka 3., 5. ili 8. travnja, Krnjević je glasovao za
Jugoslaviju 11. travnja 1941., puno prije rasnog zakonodavstva, Rimskih
ugovora i Jasenovca. On je 4. svibnja 1941. u deklaraciji izbjegličke
vlade oštro osudio uspostavu hrvatske države, a 9. svibnja u The
Palestine Post izjavio kako Hrvati ne će nikad raditi protiv srpskih
interesa: Hrvati su i danas u jugoslavenskoj vladi, a iza marionetskog
režima u Zagrebu stoji jedva 1% pučanstva. Na valovima BBC-& 14.
kolovoza 1941. izjavio je: "Hrvatski narod hoće Hrvatsku, ali je
hoće u zajednici sa Srbima i Slovencima unutar slobodne Jugoslavije!
" Ne
pitajući se, ima li za to placet hrvatskog naroda, Krnjević je
nekoliko mjeseci kasnije, 3. ožujka 1942. u Oxfordu (u ime Hrvatske!)
kadio Londonu i krvavoj kući Karađorđevića, izjavljujući: "Mi
nismo pristaše samo Jugoslavije, nego, da još točnije rečem,
Kraljevine Jugoslavije, uvjereni, da ta forma vladavine njoj najbolje
odgovara. " U svibnju 1942. opet je pozvao Hrvate "da surađuju
i djeluju u svakom pogledu zajednički s jedinicama generala Mihailovića". Skupa
sa Šubašićem, Bićanićem, Šutejem, Jukićem i šačicom sličnih
prirepaka, koji nisu predstavljali nikoga i do kojih nitko nije držao,
taj se "legitimni predstavnik" hrvatskog naroda u emigraciji
godinama, unatoč svim poniženjima i uvredama svoje srpske braće, zdušno
trsio za očuvanje autonomnoga položaja Banovine Hrvatske, znajući
vrlo dobro, daje to najbolje sredstvo za očuvanje Jugoslavije. I tek je
u poodmakloj dobi raskrstio s Jugoslavijom, priznavši (za razliku od Mačeka!)
na taj način da je – promašio život. Laž
o Mačekovoj osudi Bleiburga To,
dakako, nije zapreka da Dragutin Tkalec, svojevrsni ekspert hrvatskoga
katoličkoga tjednika Glas Koncila za povijest XX.
stoljeća,
veliča upravo ono Krnjevićevo razdoblje, kojega se sam Krnjević
odrekao, razdoblje jugoslavenstva. Zar bi se smjela očekivati drugačija
logika od pisca, koji poistovjećuje 1918., godinu posvemašnje
kapitulacije i poraza, s 1941., godinom pokušaja da se Hrvatska osovi
na noge? Doista
se drugo od takvih ganglija ne bi smjelo očekivati. Jer, u taj mentalni
sklop spada slavljenje Mačkovih izbornih rezultata iz 1938., bez makar
osnovne naznake o uvjetima izbora i sastavu izbornih lista. (A tako ih
je lijepo vidjeti, ruku pod ruku, Mačeka i đenerala Peru Živkovića,
batinaša šestosiječanjske diktature. Taj prizor možda bi nadmašila
skupna fotografija zatočenika iz koncentracijskog logora u Krušćici
ili Lepoglavi? Možda zdravica patrijarhu Srpske pravoslavne crkve? Ili
komesarijat u Matici hrvatskoj? Možda Mačekovo glasovanje za pristup
Jugoslavije Trojnom paktu u ožujku 1941.? Tko zna! Ta, toliko je tih
ljupkih sličica o "vođi", o "legitimnom predstavniku
hrvatskog naroda", da nam prijeti sudbina Buridanova magarca...) Ali,
kako objasniti drsku izmišljotinu, da je Maček 1945. htio pred
britanskim parlamentom govoriti i o Bleiburgu?!? Kao da Maček i društvo
oko njega nije imalo prigode dignuti svoj glas prosvjeda zbog zločina u
kojem je njegov adut, Šubašić Vukovogorički držao svijeću!? Kao da
je Maček morao svoje uspomene objaviti u plavo-bijelo-crvenom ovitku
(ali, zar bi tada dobivao apanažu iz stanovitih fondova)? Kao da činjenica,
da Maček & Co. (baš kao i jugoslavenski komunisti hrvatskog
podrijetla!) nisu podigli svoj glas protiv Bleiburga i Križnog puta,
nije možda najtužnija činjenica nacionalne povijesti i svjedočanstvo
najdubljeg pada nacionalne svijesti i ponosa... I
upravo radi toga nas, koji nerado pružamo prigodu stanovitim krugovima,
da likuju zbog prijepora s Crkvom, koja je u ovim vremenima izložena
novim iskušenjima, ne može ostaviti ravnodušnima činjenica, da se na
stranicama Glasa Koncila pristavljaju lončići uz žeravicu
jugoslavjanstva. Nu, naravno, Glas Koncila nije Crkva. Crkva nisu ni
zgrade. Ni samo vladike Štroce i biskupi Pichleri nisu Crkva. Crkva je
prije svega narod. Taj je narod pokazao što smatra svojom domovinom.
Krajnje je nezgodno, da se tom narodu danas sugerira kako je njegova
domovina – Banovina Hrvatska u Kraljevini Jugoslaviji. Jer
taj je narod i 1941. i 1991. pokazao što je njegova domovina. Prije
nekoliko je godina nekadašnji dugogodišnji glavni urednik Glasa
Koncila, uspoređujući 10. travanj 1941. s referendumom o samostalnosti
od 19. svibnja 1991. zapisao: "Oduševljenje koje je uslijedilo
nakon proglašenja suverene hrvatske države na onaj Veliki četvrtak
10. travnja 1941., bilo je tako iskreno i tako sveobuhvatno da se s
pravom može tvrditi kako je većina stanovništva na hrvatskom području
prihvatila novu državu kao ostvarenje svoje političke volje. Onoga
travnja nije proveden formalni referendum, ali, da ga je bilo moguće
provesti, rezultati bi se jedva razlikovali od referenduma kojim seje u
ovo doba hrvatski narod izjasnio za nezavisnost sadašnje svoje države.
Nevolja je bila u tome što borci za hrvatsku nezavisnost nisu imali
mnogo birati, a državna nezavisnost, osobito u ratnim prilikama, ne
postiže se bez jakih saveznika". Slično
je, pred jugoslavenskim boljševičkim sudom izjavio nadbiskup Stepinac:
"Hrvatski se narod plebiscitarno izjasnio za hrvatsku državu, i ja
bih bio ništarija, da nisam osjetio bilo svog naroda koji je bio rob u
bivšoj Jugoslaviji! " Ako je ta ocjena točna, a bit će da jest
(iako se iz kruga oko Mačeka i Krnjevića besramno, radi sitnih,
balkanskih kalkulacija, osporavala njezina autentičnost!), onda su se
oni koji su se na onaj Veliki petak, 11. travnja 1941., izjasnili protiv
toga neodržanog, ali bjelodanog referenduma, razišli s vlastitim
narodom. Oni su, riječima blaženog Alojzija Stepinca, postali – ništarije. |
|||||