|
1989.–1999.:
POKUŠAJ BILANCE Piše:
Tomislav JONJIĆ Kao
ni priroda, ni povijest ne pravi skokove. Svaka društvena pojava ima
svoj uzrok i svoje razloge. Stoga se unatoč slobodi ljudske volje i
nezanemarivu utjecaju iracionalnih čimbenika, uvijek daju raspoznati
određene povijesne zakonitosti i pravilnosti. Tako i zaokret koji se u
Hrvatskoj dogodio na nedavnim parlamentarnim i predsjedničkim izborima,
ima svoje razloge. Njih nije moguće spoznati bez bilance prethodnoga
desetljeća, desetljeća obilježena osobom i politikom dr. Franje Tuđmana. Zašto
je potrebno svesti račune? Nu,
postoji još jedan razlog da se napravi bilanca tog razdoblja. Taj
razlog je činjenica da u Hrvatskoj 1990. i kasnije nije napravljena
ozbiljna i sustavna bilanca 70-godišnjega jugoslavenskog i
polustoljetnoga komunističkog razdoblja. Apodiktičke, najčešće
ideologizirane osude bile su mahom natopljene emocijama, koje su same po
sebi argument protiv uvjerljivosti i koje je kasnije bilo lako
kompromitirati.
Izostala
su egzaktna, znanstvena istraživanja katastrofalnih posljedica hrvatske
jugoslavenske avanture. Pothvatom koji predstavlja možda najveću
sramotu u nacionalnoj povijesti, bleiburška tragedija pretvorena je u
banalan mit. Time što su duh mladih naraštaja krijepila prkosom,
umorstva političkih protivnika više su značila u doba komunizma, nego
u vrijeme slobode, kad sunaknadno i naizgled paradoksalno – svedena na
jugoslavensku propagandnu floskulu o "obračunu emigrantskog
podzemlja". Žrtve
pale za Hrvatsku Hrvatima više uglavnom ništa ne znače. Hrvatska je
politička emigracija ne samo marginalizirana, nego i kompromitirana. I
fenomen političkog uzništva, koji je u nekim drugim kulturama doživio
zasluženo priznanje i umjetničko ovjekovječenje, u Hrvatskoj je
sveden na karikaturu. Da bi bilo moguće izvesti organiziranu amneziju,
robijašnice nisu pretvorene u muzeje i putokaze, a propuštena je
prigoda istražiti i verificirati dimenzije ljudskoga i nacionalnog
stradanja. Upravo
zbog takvog odnosa prema prošlosti, u Hrvatskoj je danas popularnije
zagovarati suradnju sa Srbijom, nego naglašavati vrijednost vlastite
nacionalne države. Ne ulazeći u njihovu vjerodostojnost, samim time je
postalo moguće da biračko tijelo potpuno ignorira optužbe na račun
jednoga predsjedničkog kandidata, da je svojedobno surađivao s
jugoslavenskim obavještajnim službama. Ono što je do jučer bilo
nezamislivo, danas je moguće: vre i svoj jezik zabit Horvati hote, ter
drugi narod postati... Država
kao nuždna pretpostavka opstanka Najvažniji
i najvrjedniji plod hrvatske političke borbe, rezultanta svih
stoljetnih nastojanja jest uspostava i obrana neovisne hrvatske države.
Kao istinski izraz plebiscitarne volje hrvatskog naroda, ona je njegovo
djelo. Notorno je, da je nastala u vrijeme kad su nastajale i druge države
malih naroda, čak i onih čija politička vodstva nisu poduzimala
posebno odlučne korake u tom smjeru. Međutim, kako je hrvatski slučaj
bio specifičan, a o tome najbolje svjedoči nametnuti nam rat, ključne
zasluge za uspostavu države povijest će nesumnjivo pripisati dr.
Franji Tuđmanu.
Neki
od njegovih bliskih suradnika (npr. dr. Dalibor Brozović, Josip Manolić
i dr.) u više su navrata, napose inozemnom tisku, izjavljivali da je Tuđman
1989./90. bio uvjeren u potrebu preobrazbe Jugoslavije u konfederaciju,
držeći da njegov naraštaj više ne će postići. Međutim, njegova je
povijesna veličina u tome što je – za razliku od Mačeka 1941. –
bez oklijevanja zgrabio prvu prigodu za proglašenje neovisnosti. Možda
se ponekad u prijelomnim trenutcima 1991. taktički i moglo postupiti
drugačije, ali stratešku pogrješku Tuđman nije napravio. Njegovo
samopouzdanje, koje je povremeno prelazilo u aroganciju, u vrijeme
Domovinskog rata pozitivno je djelovalo na raspoloženje i slogu nacije,
a taje sloga, koju je nazivao jedinstvom, nesumnjivo bila njegovom
nepatvorenom težnjom. Kao malo koji novovjeki hrvatski političar, dr.
Tuđman je bio svjestan svih pogubnih posljedica hrvatske regionalne
rascjepkanosti i nepovoljnosti onoga što je Filip Lukas zvao
"geografijskom osnovicom" hrvatskog naroda, tj. činjenicom da
su povijesne hrvatske zemlje zbog zemljopisnih razloga čvršće vezane
sa susjednim, tuđim područjima, nego međusobno. Možda je baš zbog
toga Tuđman nesvjesno težio prekomjernoj centralizaciji, držeći da
mu dodatno opravdanje daje agresija na Hrvatsku. Počesto
više inzistirajući na simbolici nego na sadržaju, Tuđman se uvijek
obraćao Hrvatima, rijetko građanima Hrvatske. Kao svaki dobar hrvatski
nacionalist, "hrvatski genitiv" je poimao negacijom Hrvatske.
Istodobno je ideologizirao i nepotrebnim – povijesno uostalom
neutemeljenim – balastom opteretio preambulu Ustava. Nasjevši na
krivotvorenu pripovijest o izgledu hrvatskoga grba, u istom je duhu za
početno polje izabrao crveno. Povukao je, doduše, i niz drugih poteza,
koji su u to vrijeme naišli na odobravanje većine Hrvata. Nije
popustio pred kapitulantskom kuknjavom protiv naziva nacionalne valute,
niti je uzmaknuo pred protivnicima zamisli da se sabor hrvatske države
nazove Hrvatskim državnim saborom. Ali njegova umjetno domišljena,
dosljedno nedosljedna ideologija nacionalnog pomirenja stalno je
izazivala nove prijepore i otvarala nove rane, kako unutar Hrvatske,
tako i na međunarodnom planu. Forma
umjesto sadržaja Hrvatima
je imponirao oštar Tuđmanov pogled i patetičan verbalni otpor
pritiscima iz svijeta. Drskost kojom je svojedobno otpratio američku državnu
tajnicu mnogi su tumačili kao jamstvo zaštite nacionalnih interesa.
Istodobno se previđalo da je iza takvoga verbalnog ispada redovito
slijedilo popuštanje, ne jednom i kapitulacija. Rt Oštro na Prevlaci Tako
je Hrvatska ustuknula pred oslobođenjem Banja Luke, koja bi vjerojatno
značila slom Republike Srpske, a time i povratak Srbije s onu stranu
Drine. "Mirna reintegracija" Podunavljazasadje samo Pirova
pobjeda: pod hrvatskim se vrhovništvom još uvijek ne nalazi onih
desetak tisuća hektara s istočne obale Dunava, a formalno vrhovništvo
nad svojedobno okupiranim dijelovima s ovu stranu te rijeke, još uvijek
ne znači povratak Hrvata, hrvatskih škola i hrvatskog duha u Vukovar
ili Beli Manastir. Pitanje ratnih reparacija postavljeno je stidljivo i
bez pompe, čak i bez pokušaja da se propagandno iskoristi ili poveže
s obnovom porušenoga. Na
krajnjem je jugoistoku još gore: Prevlaka se i dalje pokazuje
teritorijalnim, a ne samo sigurnosnim pitanjem. Unatoč svim našim junačenjima,
srpsko-cmogorska vojska i danas je na Bjelotini, na puškomet od
hrvatskih domova. Poraz smo doživjeli i kod Neuma, toga od mjedi
trajnijeg spomenika partizanske, avnojske Hrvatske. Bježeći od
problematiziram;a izlaza BiH na more u Sutorini, Hrvatska je popustila
pri razgraničenju kod Neuma i Kleka, a da zauzvrat nije dobila ništa.
Dok se Sloveniji kod Svete Gere i u Piranskom zaljevu još ide niz
dlaku, dio hrvatskoga državnog teritorija u Kostajnici još je pod
okupacijom. Zbog nepotrebnoga, isforsiranog incidenta kod Martin Broda,
obrazi nam do danas bride od poniženja. U
bučnoj hajci protiv haaškog sudišta nije potegnuto pitanje revizije
zakona o suradnji s njim. Štoviše, hrpimice se i hladnokrvno izručivalo
i osumnjičene i neosumnjičene, bez jamstava i bez zaštite. Žrtvujući
i nedužne ljude, u isti se mah priznavala odgovornost države za
pojedince i skupine. Sve
te kapitulacije Tuđman je vješto i, mora se priznati, uspješno
prikrivao vanjskim manifestacijama nacionalnog ponosa i prkosa. U isto
to vrijeme, na svaki ozbiljniji pritisak popuštao je i u pogledu tzv.
stranih ulaganja. Makar je još prerano za donošenje definitivnih
sudova, čini se da su se sva ta krupna, strateška ulaganja pokazala i
politički i gospodarski promašenima. Prodaja telekomunikacija i
Privredne banke, istarski ipsilon i razvrgnuće pogodbe s Astaldijem
samo su klasični primjeri. Voluntarizam
i negativna selekcija Unatoč
nadmoćnoj većini svoje stranke, Tuđman je presudno utjecao da
Hrvatska u vrijeme stasanja nije bila stranačkom državom. Prvacima
suparničkih stranaka ponuđena su visoka mjesta. Savjetnici su uglavnom
bile nestranačke osobe, a i na nižim razinama vlasti ključni kriterij
nije bila stranačka pripadnost. Nakon priznanja i ulaska u OUN,
situacija se postupno mijenja, a stranačka pripadnost postaje sve važnijom. Slično
nastojanju HSS–a da od sredine tridesetih godina okupi čitav narod i
obuhvati sav nacionalni život, makar uz cijenu da se raznomišljenici
proglase otpadnicima, čak izdajicama, u Hrvatskoj se nakon 1992./93.
osjeća slična tendencija. Takvo stanje odgovara karijeristima, koji ne
propuštaju prigodu da svoje lončiće pristave vatri. Oboružani stranačkim
iskaznicama, laktaši opet zauzimaju ključna mjesta. Ne
znajući odoljeti laskavcima, Tuđman kapitulira u personalnoj
(kadrovskoj) politici. Iako ima osobni autoritet, glasački stroj u
parlamentu i istodobno uživa apsolutnu potporu većine pučanstva, on
ne poduzima oštre i nepopularne, ali potrebne mjere, mjere koje može
provesti samo jaka vlast. Uspijeva, doduše, prvi Hrvate uvjeriti kako
je hrvatska granica na Uni, i kako su Muslimani, a ne Srbi i
jugoslavenska ideja, pravi protivnici hrvatskih nacionalnih težnji. Od
te njegove pobjede mnogim će naraštajima trnuti zubi. Istodobno,
jugoslavenske i komunističke strukture ostaje netaknute; štoviše, pruža
im se prigoda za prividnu rehabilitaciju i prometnuće u monopoliste
borbe za zaštitu ljudskih prava. Nedostatak
vizije, sustava i dugoročnog plana očituje se na svakom koraku. Nova
podobnost u obliku odanosti osobi državnog poglavara zamjenjuje
rodoljublje, čestitost i stručnost. Državna uprava postaje uhljebištem
poslušnih, tromih i nesposobnih. Danas se otkriva kako su visoki dužnosnici
nezakonite povlastice smatrali svojim neprijepornim pravom. Diplomatsku
službu, taj skupi šport čiju nedjelotvornost sebi donekle mogu priuštiti
samo bogati, popločavaju priučeni šegrti. Dugogodišnji šef
saborskoga vanjskopolitičkog odbora, dr. Žarko Domljan, otkriva kako
se godinama susretao sa stotinama i tisućama stranih političara i
diplomata, a da ga ni predsjednik države, ni premijer, ni ministar
vanjskih poslova nikad nisu pozvali da izloži ili napiše ono što bi
bilo od koristi za državu. Doista, voluntarizam kojemu nema premca! U
takvom sustavu dokinuta je osobna odgovornost pred zakonom. Odgovara se
pojedincu, a ne sudu. Strančarenje i nepotizam istoznačnica su za
negativnu selekciju, a njom se otvaraju vrata birokratizaciji, nestručnosti
i korumpiranosti nezanemariva dijela državne uprave. Neizostavno
povezan s vlašću, organizirani kriminal razara državno i narodno
tkivo, a svaki pokušaj obračuna s tom smrtnom bolešću priječi se
kvazirodoljubnim razlozima. Tim
istim kvazirodoljubnim razlozima danas se optužuje zagrebačkog
nadbiskupa zbog pobjede komunista. Doista, može se nadbiskupu Bozaniću
i Kaptolu štošta argumentirano prigovoriti. Ali, u njemu tražiti
ispriku za pobjedu SDP–a znači samo ekskulpirati stvarne krivce, ili
– ako je komu draže, zaslužnike. Ta, nije li baš nadbiskup Bozanić
na vrijeme, pravodobno upozoravao na zlo koje prijeti narodu, državi i
vlasti? Da su 1997. uklonjene "grješne strukture", da se tada
poseglo za lijekom, danas bismo i kao narod i kao država bili zreliji i
sretniji. |
|||||