|  |  |  |  |  | ||
|  |  | |||||
| 
 
 | 1989.–1999.:
        POKUŠAJ BILANCE Piše:
        Tomislav JONJIĆ Kao
        ni priroda, ni povijest ne pravi skokove. Svaka društvena pojava ima
        svoj uzrok i svoje razloge. Stoga se unatoč slobodi ljudske volje i
        nezanemarivu utjecaju iracionalnih čimbenika, uvijek daju raspoznati
        određene povijesne zakonitosti i pravilnosti. Tako i zaokret koji se u
        Hrvatskoj dogodio na nedavnim parlamentarnim i predsjedničkim izborima,
        ima svoje razloge. Njih nije moguće spoznati bez bilance prethodnoga
        desetljeća, desetljeća obilježena osobom i politikom dr. Franje Tuđmana. Zašto
        je potrebno svesti račune? Nu,
        postoji još jedan razlog da se napravi bilanca tog razdoblja. Taj
        razlog je činjenica da u Hrvatskoj 1990. i kasnije nije napravljena
        ozbiljna i sustavna bilanca 70-godišnjega jugoslavenskog i
        polustoljetnoga komunističkog razdoblja. Apodiktičke, najčešće
        ideologizirane osude bile su mahom natopljene emocijama, koje su same po
        sebi argument protiv uvjerljivosti i koje je kasnije bilo lako
        kompromitirati. 
 Izostala
        su egzaktna, znanstvena istraživanja katastrofalnih posljedica hrvatske
        jugoslavenske avanture. Pothvatom koji predstavlja možda najveću
        sramotu u nacionalnoj povijesti, bleiburška tragedija pretvorena je u
        banalan mit. Time što su duh mladih naraštaja krijepila prkosom,
        umorstva političkih protivnika više su značila u doba komunizma, nego
        u vrijeme slobode, kad sunaknadno i naizgled paradoksalno – svedena na
        jugoslavensku propagandnu floskulu o "obračunu emigrantskog
        podzemlja". Žrtve
        pale za Hrvatsku Hrvatima više uglavnom ništa ne znače. Hrvatska je
        politička emigracija ne samo marginalizirana, nego i kompromitirana. I
        fenomen političkog uzništva, koji je u nekim drugim kulturama doživio
        zasluženo priznanje i umjetničko ovjekovječenje, u Hrvatskoj je
        sveden na karikaturu. Da bi bilo moguće izvesti organiziranu amneziju,
        robijašnice nisu pretvorene u muzeje i putokaze, a propuštena je
        prigoda istražiti i verificirati dimenzije ljudskoga i nacionalnog
        stradanja. Upravo
        zbog takvog odnosa prema prošlosti, u Hrvatskoj je danas popularnije
        zagovarati suradnju sa Srbijom, nego naglašavati vrijednost vlastite
        nacionalne države. Ne ulazeći u njihovu vjerodostojnost, samim time je
        postalo moguće da biračko tijelo potpuno ignorira optužbe na račun
        jednoga predsjedničkog kandidata, da je svojedobno surađivao s
        jugoslavenskim obavještajnim službama. Ono što je do jučer bilo
        nezamislivo, danas je moguće: vre i svoj jezik zabit Horvati hote, ter
        drugi narod postati... Država
        kao nuždna pretpostavka opstanka Najvažniji
        i najvrjedniji plod hrvatske političke borbe, rezultanta svih
        stoljetnih nastojanja jest uspostava i obrana neovisne hrvatske države.
        Kao istinski izraz plebiscitarne volje hrvatskog naroda, ona je njegovo
        djelo. Notorno je, da je nastala u vrijeme kad su nastajale i druge države
        malih naroda, čak i onih čija politička vodstva nisu poduzimala
        posebno odlučne korake u tom smjeru. Međutim, kako je hrvatski slučaj
        bio specifičan, a o tome najbolje svjedoči nametnuti nam rat, ključne
        zasluge za uspostavu države povijest će nesumnjivo pripisati dr.
        Franji Tuđmanu. 
 Neki
        od njegovih bliskih suradnika (npr. dr. Dalibor Brozović, Josip Manolić
        i dr.) u više su navrata, napose inozemnom tisku, izjavljivali da je Tuđman
        1989./90. bio uvjeren u potrebu preobrazbe Jugoslavije u konfederaciju,
        držeći da njegov naraštaj više ne će postići. Međutim, njegova je
        povijesna veličina u tome što je – za razliku od Mačeka 1941. –
        bez oklijevanja zgrabio prvu prigodu za proglašenje neovisnosti. Možda
        se ponekad u prijelomnim trenutcima 1991. taktički i moglo postupiti
        drugačije, ali stratešku pogrješku Tuđman nije napravio. Njegovo
        samopouzdanje, koje je povremeno prelazilo u aroganciju, u vrijeme
        Domovinskog rata pozitivno je djelovalo na raspoloženje i slogu nacije,
        a taje sloga, koju je nazivao jedinstvom, nesumnjivo bila njegovom
        nepatvorenom težnjom. Kao malo koji novovjeki hrvatski političar, dr.
        Tuđman je bio svjestan svih pogubnih posljedica hrvatske regionalne
        rascjepkanosti i nepovoljnosti onoga što je Filip Lukas zvao
        "geografijskom osnovicom" hrvatskog naroda, tj. činjenicom da
        su povijesne hrvatske zemlje zbog zemljopisnih razloga čvršće vezane
        sa susjednim, tuđim područjima, nego međusobno. Možda je baš zbog
        toga Tuđman nesvjesno težio prekomjernoj centralizaciji, držeći da
        mu dodatno opravdanje daje agresija na Hrvatsku. Počesto
        više inzistirajući na simbolici nego na sadržaju, Tuđman se uvijek
        obraćao Hrvatima, rijetko građanima Hrvatske. Kao svaki dobar hrvatski
        nacionalist, "hrvatski genitiv" je poimao negacijom Hrvatske.
        Istodobno je ideologizirao i nepotrebnim – povijesno uostalom
        neutemeljenim – balastom opteretio preambulu Ustava. Nasjevši na
        krivotvorenu pripovijest o izgledu hrvatskoga grba, u istom je duhu za
        početno polje izabrao crveno. Povukao je, doduše, i niz drugih poteza,
        koji su u to vrijeme naišli na odobravanje većine Hrvata. Nije
        popustio pred kapitulantskom kuknjavom protiv naziva nacionalne valute,
        niti je uzmaknuo pred protivnicima zamisli da se sabor hrvatske države
        nazove Hrvatskim državnim saborom. Ali njegova umjetno domišljena,
        dosljedno nedosljedna ideologija nacionalnog pomirenja stalno je
        izazivala nove prijepore i otvarala nove rane, kako unutar Hrvatske,
        tako i na međunarodnom planu. Forma
        umjesto sadržaja Hrvatima
        je imponirao oštar Tuđmanov pogled i patetičan verbalni otpor
        pritiscima iz svijeta. Drskost kojom je svojedobno otpratio američku državnu
        tajnicu mnogi su tumačili kao jamstvo zaštite nacionalnih interesa.
        Istodobno se previđalo da je iza takvoga verbalnog ispada redovito
        slijedilo popuštanje, ne jednom i kapitulacija. 
 Rt Oštro na Prevlaci Tako
        je Hrvatska ustuknula pred oslobođenjem Banja Luke, koja bi vjerojatno
        značila slom Republike Srpske, a time i povratak Srbije s onu stranu
        Drine. "Mirna reintegracija" Podunavljazasadje samo Pirova
        pobjeda: pod hrvatskim se vrhovništvom još uvijek ne nalazi onih
        desetak tisuća hektara s istočne obale Dunava, a formalno vrhovništvo
        nad svojedobno okupiranim dijelovima s ovu stranu te rijeke, još uvijek
        ne znači povratak Hrvata, hrvatskih škola i hrvatskog duha u Vukovar
        ili Beli Manastir. Pitanje ratnih reparacija postavljeno je stidljivo i
        bez pompe, čak i bez pokušaja da se propagandno iskoristi ili poveže
        s obnovom porušenoga. Na
        krajnjem je jugoistoku još gore: Prevlaka se i dalje pokazuje
        teritorijalnim, a ne samo sigurnosnim pitanjem. Unatoč svim našim junačenjima,
        srpsko-cmogorska vojska i danas je na Bjelotini, na puškomet od
        hrvatskih domova. Poraz smo doživjeli i kod Neuma, toga od mjedi
        trajnijeg spomenika partizanske, avnojske Hrvatske. Bježeći od
        problematiziram;a izlaza BiH na more u Sutorini, Hrvatska je popustila
        pri razgraničenju kod Neuma i Kleka, a da zauzvrat nije dobila ništa.
        Dok se Sloveniji kod Svete Gere i u Piranskom zaljevu još ide niz
        dlaku, dio hrvatskoga državnog teritorija u Kostajnici još je pod
        okupacijom. Zbog nepotrebnoga, isforsiranog incidenta kod Martin Broda,
        obrazi nam do danas bride od poniženja. U
        bučnoj hajci protiv haaškog sudišta nije potegnuto pitanje revizije
        zakona o suradnji s njim. Štoviše, hrpimice se i hladnokrvno izručivalo
        i osumnjičene i neosumnjičene, bez jamstava i bez zaštite. Žrtvujući
        i nedužne ljude, u isti se mah priznavala odgovornost države za
        pojedince i skupine. Sve
        te kapitulacije Tuđman je vješto i, mora se priznati, uspješno
        prikrivao vanjskim manifestacijama nacionalnog ponosa i prkosa. U isto
        to vrijeme, na svaki ozbiljniji pritisak popuštao je i u pogledu tzv.
        stranih ulaganja. Makar je još prerano za donošenje definitivnih
        sudova, čini se da su se sva ta krupna, strateška ulaganja pokazala i
        politički i gospodarski promašenima. Prodaja telekomunikacija i
        Privredne banke, istarski ipsilon i razvrgnuće pogodbe s Astaldijem
        samo su klasični primjeri. Voluntarizam
        i negativna selekcija Unatoč
        nadmoćnoj većini svoje stranke, Tuđman je presudno utjecao da
        Hrvatska u vrijeme stasanja nije bila stranačkom državom. Prvacima
        suparničkih stranaka ponuđena su visoka mjesta. Savjetnici su uglavnom
        bile nestranačke osobe, a i na nižim razinama vlasti ključni kriterij
        nije bila stranačka pripadnost. Nakon priznanja i ulaska u OUN,
        situacija se postupno mijenja, a stranačka pripadnost postaje sve važnijom. Slično
        nastojanju HSS–a da od sredine tridesetih godina okupi čitav narod i
        obuhvati sav nacionalni život, makar uz cijenu da se raznomišljenici
        proglase otpadnicima, čak izdajicama, u Hrvatskoj se nakon 1992./93.
        osjeća slična tendencija. Takvo stanje odgovara karijeristima, koji ne
        propuštaju prigodu da svoje lončiće pristave vatri. Oboružani stranačkim
        iskaznicama, laktaši opet zauzimaju ključna mjesta. Ne
        znajući odoljeti laskavcima, Tuđman kapitulira u personalnoj
        (kadrovskoj) politici. Iako ima osobni autoritet, glasački stroj u
        parlamentu i istodobno uživa apsolutnu potporu većine pučanstva, on
        ne poduzima oštre i nepopularne, ali potrebne mjere, mjere koje može
        provesti samo jaka vlast. Uspijeva, doduše, prvi Hrvate uvjeriti kako
        je hrvatska granica na Uni, i kako su Muslimani, a ne Srbi i
        jugoslavenska ideja, pravi protivnici hrvatskih nacionalnih težnji. Od
        te njegove pobjede mnogim će naraštajima trnuti zubi. Istodobno,
        jugoslavenske i komunističke strukture ostaje netaknute; štoviše, pruža
        im se prigoda za prividnu rehabilitaciju i prometnuće u monopoliste
        borbe za zaštitu ljudskih prava. Nedostatak
        vizije, sustava i dugoročnog plana očituje se na svakom koraku. Nova
        podobnost u obliku odanosti osobi državnog poglavara zamjenjuje
        rodoljublje, čestitost i stručnost. Državna uprava postaje uhljebištem
        poslušnih, tromih i nesposobnih. Danas se otkriva kako su visoki dužnosnici
        nezakonite povlastice smatrali svojim neprijepornim pravom. Diplomatsku
        službu, taj skupi šport čiju nedjelotvornost sebi donekle mogu priuštiti
        samo bogati, popločavaju priučeni šegrti. Dugogodišnji šef
        saborskoga vanjskopolitičkog odbora, dr. Žarko Domljan, otkriva kako
        se godinama susretao sa stotinama i tisućama stranih političara i
        diplomata, a da ga ni predsjednik države, ni premijer, ni ministar
        vanjskih poslova nikad nisu pozvali da izloži ili napiše ono što bi
        bilo od koristi za državu. Doista, voluntarizam kojemu nema premca! U
        takvom sustavu dokinuta je osobna odgovornost pred zakonom. Odgovara se
        pojedincu, a ne sudu. Strančarenje i nepotizam istoznačnica su za
        negativnu selekciju, a njom se otvaraju vrata birokratizaciji, nestručnosti
        i korumpiranosti nezanemariva dijela državne uprave. Neizostavno
        povezan s vlašću, organizirani kriminal razara državno i narodno
        tkivo, a svaki pokušaj obračuna s tom smrtnom bolešću priječi se
        kvazirodoljubnim razlozima. Tim
        istim kvazirodoljubnim razlozima danas se optužuje zagrebačkog
        nadbiskupa zbog pobjede komunista. Doista, može se nadbiskupu Bozaniću
        i Kaptolu štošta argumentirano prigovoriti. Ali, u njemu tražiti
        ispriku za pobjedu SDP–a znači samo ekskulpirati stvarne krivce, ili
        – ako je komu draže, zaslužnike. Ta, nije li baš nadbiskup Bozanić
        na vrijeme, pravodobno upozoravao na zlo koje prijeti narodu, državi i
        vlasti? Da su 1997. uklonjene "grješne strukture", da se tada
        poseglo za lijekom, danas bismo i kao narod i kao država bili zreliji i
        sretniji. | |||||
|  |  |  | ||||
|  |  |  |  |  |  | |