|
UMRO
JE DR. FRANJO TUĐMAN HRVATSKA
SE MORA POSTAVITI KAO MJERILO U SVAKOM TRENUTKU! Piše:
Tomislav JONJIĆ Načelno
nesklon podizanju spomenika živim ljudima, pogotovo onima koji još
mogu odlučivati o tuđim sudbinama, za života dr. Franje Tuđmana
nisam objavio nijednu izravnu, osobnu pohvalu prvomu Predsjedniku
Republike Hrvatske: on je bez nje mogao, a ja sam se osjećao lagodnije
u ulozi onoga koji ima pravo zbog jednoga naglas koriti i onda kad zbog
drugoga šutke podupire. Dr. Tuđman na ulazu u Vukovar Možda
zbog toga (ujedno oslobođen osobnog poznanstva i neposrednih dojmova,
pred kojima zna pokleknuti i najstaloženiji razbor) mogu sada, nekoliko
sati nakon njegove smrti, hladnije i racionalnije, u čast Tuđmanu,
razmišljati o svom odnosu prema njemu i njegovu djelu. (Jer, i kad nam
to ne pada na pamet, nekrolozi uvijek više govore o onome tko ih piše,
nego o onome, u čiju su slavu napisani.) A da pokojnik nije jedna od
stožernih osoba naše povijesti, razmišljanja nas, običnih smrtnika,
ne bi zasluživala izlazak iz privatnosti. Znam, međutim, mnoge koji su
bili u položaju sličnomu mome, pa ću – i bez njihova pristanka –
možda kazati koju i u njihovo ime. Ni
oni se nisu slagali s brojnim koracima koje je dr. Tuđman poduzimao.
Nikakvi pokušaji racionalizacije nisu nam mogli približiti
pripovijesti o tobožnjemu zavnohovskom hrvatstvu i o potrebi da se tim
Potemkinovim kulisama nagrdi ustavna preambula. Nikakve isprike ni objašnjenja
nisu nas mogli uvjeriti, da Josip Broz (i kao osoba i kao
personifikacija jednog pokreta) nije simbol izdaje i šumski razbojnik,
čije su ruke do lakata umočene u hrvatsku krv. Nikakvi praktični
razlozi nisu nam bili dovoljni da povjerujemo kako su dojučerašnji
korumpirani Jugoslaveni, ortodoksni boljševici i udbaški pripuzi
bolji, pouzdaniji i iskoristiviji suradnici od hrvatskih nacionalista. Ali,
tamo gdje je razum bioprotiv, osjećaji su bili za. Dr. Tuđman je toga
očito bio svjestan. Ali, to ne znači da je manipulirao našim osjećajima.
Suze ganuća u njegovim očima prigodom podizanja staroga hrvatskog
barjaka pred zgradom Hrvatsko–ga državnog sabora, nisu bile
manipulacija. S njim su tada plakale stotine tisuća. Njegovo trajno
naglašavanje svijesti o potrebi sloge i zemljopisno-političkog
jedinstva hrvatskog naroda i njegovih zemalja, govorile su nam da misli
onako kako i mi mislimo. Kad
je govorio o hrvatskoj Bosni, izricao je naše misli. I upravo zato ništa
nas nije tako boljelo (i ujedno tako vrijeđalo), kao naš poraz u toj
zemlji, u magli štono Unu skriva. Ispričavajući sebe, htjeli smo svu
odgovornost prebaciti na njega. Ni taj pokušaj nije posve uspio: svaki
propust i svaki grijeh dokidalaje nadasve činjenica da je odlučno, bez
ikakva oklijevanja, zgrabio prvu prigodu za obnovu hrvatske državne
neovisnosti. Upravo to samopouzdanje, vjera u snagu nacije, i ta odlučnost
da se – što je jednom davno rekao njegov kasniji oponent, osobni, a
onda i politički protunožac – Hrvatska postavi kao mjerilo u svakom
trenutku, bila je Arhimedova točka na kojoj je počivala sva snaga i
sva karizma dr. Franje Tuđmana. Iz
nje je on gradio svoj neporecivi autoritet, autoritet kojega zasigurno
nitko više nikad ne će imati. To samo po sebi ne mora biti loše.
Provevši nepune tri godine u vojsci i ministarstvu unutarnjih poslova,
i tri godine u diplomaciji, na vlastite sam se oči mogao uvjeriti u složenost
teškoća s kojima se država u nastajanju suočava. Na vlastitoj koži
trpjeti dječje bolesti, ali i radovati se prvim, makar teturavim
koracima. Odatle znam, da je lakše predbacivati drugima, nego sam nešto
učiniti. Kao
mali kotačić jednoga sve moćnijeg stroja, nastojao sam uočiti
njegove nedostatke, lučeći pritom baštinu jugoslavenskoga komunizma
od trulih plodova manjkavoga demokratskog razvoja. Apsolutno prihvaćanje
spoznaje da bez demokracije nema napretka, i da sloboda nije moguća bez
tolerancije i poštivanja javnosti, nije izmijenilo moje uvjerenje da tuđe
dostojanstvo može čuvati samo onaj koji zna obraniti svoje. A svoje se
dostojanstvo ne može braniti bez ponosa i prkosa. Mnogi,
pak, Tuđmanovi protivnici nikad nisu shvatili da se njega i njegovu
političku viziju ne može nadjačati dokidanjem ponosa, jednostavno
zbog toga što može biti pojedinca, ali ne može biti naroda bez
ponosa. Jer, bez njega on ne bi bio narod. I zato se pozivanje Tuđmanovih
protivnika na potporu tzv. međunarodne zajednice pretvara u argument ne
protiv, nego za Tuđmana. Stoga oni koji žele nakon njega upravljati
ovom državom i biti na čelu ovog naroda, u tom narodu, u njegovoj
predaji i baštini, u njegovoj volji i njegovim interesima trebaju tražiti
izvor i nadahnuće. |
|||||