|  |  |  |  |  | ||
|  |  | |||||
| 
 | PROVOKATORI Navikli
        na oprez, razumniji su ljudi svojedobno zazirali od grlatih tipova,
        kojih se politička i društvena aktivnost svodila na isticanje barjaka,
        pjevanje pjesama i "hrabro" pozivanje na poduzimanje
        "radikalnih" rješenja. Znalo se da je riječ o ljudima koje
        zbog njihove notorne ograničenosti ne treba uzimati previše ozbiljno,
        o podsmijeha vrijednim kavanskim mudrijašima koji u svakom trenutku
        imaju rješenja za sva pitanja koja tište čovječanstvo ili, pak, o tuđim
        plaćenicima. Potonje je bilo češće posrijedi. Od
        1990. kao da se i tu puno toga promijenilo. Prestanak opasnosti od
        političkih procesa doveo je do smanjenja opreza. Postupno smo postajali
        sve spremniji očevidnu provokaciju prihvatiti kao nešto drago, kao
        rodoljuban čin ili, u najmanju raku, čin građanske hrabrosti. 1
        najfantastičnije laži prihvaćali smo ako su bile umotane u prikladnu,
        trobojnu ambalažu. Nije
        nam padalo na pamet, da kuće pred očima europskih promatrača ne ruše
        frustrirani prognanici i ogorčeni ratnici, nego netko dragi. Nismo uočavali
        da veličanstvene pobjede zločinima i pljačkama ne kaljaju samo
        kriminalci, nego i oni koji su poslani to učiniti sa svrhom podkapanja
        našega ponosa, dostojanstva i ugleda. U
        malobrojnim crnim košuljama, odorama i barjacima vidjeli smo tek
        zasukane pojedince, koji samo zbog manjka izobrazbe ne znaju da crna košulja
        i crni barjak s hrvatsko–m tradicijom, hrvatskim težnjama i hrvatskim
        interesima nemaju ništa zajedničko. U pojedinačnim izljevima
        antijudaizma, u nehrvatskoj, pače protuhrvatskoj ikonografiji kukastoga
        križa po zidovima, u bučnom ustaševanju onih koji nisu bili ustašama
        kad je to trebalo biti, kad se branila domovina; u protusrpskim
        filipikama i u egzaltiranim pozivima čak na kršenje hrvatskog Ustava i
        zakona ("u interesu Hrvatske"), nismo vidjeli ono što je
        trebalo vidjeti: provokaciju. Upravo
        zbog te naivnosti dopustili smo da nas okrenu unatrag isti oni krugovi
        koji nam kao kost među ogladnjele pse dobace kakvu istrošenu temu, da
        bi oni – dok se Hrvati strasno bave tom oglodanom kosti – mogli
        duhovno i tvarno okupirati Hrvatsku, jeftino kupiti naše blago i tako
        doći u položaj iz kojeg će nas pretvoriti u robove. I to robove, koji
        nisu svjesni svoga ropskog položaja, robove koji misle da uživaju
        blagodati slobode. U
        tome paklenskom planu provokatori obavljaju prljav, ali nezaobilazan
        posao. Oni će tvrditi ono što je naivnomu hrvatsko–m uhu milo čuti,
        upravo po uzorana biblijsku pripovijest o Adamu i jabuci. Oni će
        nekritički glorificirati ne samo naše pokušaje da se osovimo na
        vlastite noge, nego i naša posrtanja u tim pokušajima. Nas će
        proglasiti svecima i sve zlo pripisati dragima, znajući da ništa ne
        dokazuje onaj koji previše dokazuje. Oni će objavljivanje Hitlerove
        Moje borbe (ne slučajno u nakladi dojučerašnjega jugoslavenskoga
        komunističkog aparatčikal) pretvoriti u sudbinsku temu nacionalnog
        opstanka. Oni će veličati Hitlera, iako to – nesumnjivo s razlogom
        – ne čini ni jedan razuman Nijemac. Oni će, štoviše, za slab urod
        krumpira optužiti "svjetsku židovsku urotu". Ne će
        oklijevati ("u ime Hrvatske") navijestiti rat "svjetskom
        židovstvu". (Kad za to već ne mogu naći Hrvata od ugleda, takvim
        će proizvesti nekoga od svojih poslušnika.) Okićeni hrvatskim
        simbolima, oni će sve učiniti da proizvedu što više neprijatelja
        Hrvatske, i da tim neprijateljima daju što više povoda da nas
        sputavaju. A najveća nevolja još nije u tome, što takvih korisnih
        budala ima dosta. Veća je nevolja u tome što ih kao takve ne znamo
        prepoznati, niti ih imamo hrabrosti prokazati... □ Tomislav JONJIĆ | |||||
|  |  |  | ||||
|  |  |  |  |  |  | |