|
Opomena
s Plehana Mnogi
će se sjetiti kako se tijekom svojedobnoga hrvatsko–muslimanskoga
sukoba ne jednom čula ocjena da se sa Srbima, za razliku od Muslimana,
"ipak može", jer su Srbi, eto, "kršćani", dok su
Muslimani "Turci", "azijati" i što li sve ne. Danas
na političkoj razini raspravljati o etnogenezi bosanskohercegovačkih
muslimana uglavnom je deplasirano, iako bi valjalo očekivati da
hrvatska znanost, a posebno prosvjeta, ne će radi dnevnopolitičkih
prosudbi revidirati bezbrojna istraživanja, dokumente i zaključke,
koji o tom pitanju desetljećima stvarahu predočbe, što su nedvojbeno
utjecale na političko stasanje hrvatske nacije. Time što se od
znanosti očekuje da ne posluži kratkoročnim političkim interesima,
ne misli se, dakako, nikad i ni na koji način zadirati u pravo
pojedinca i skupine, da svoj identitet i državnopravni položaj određuje
samostalno, ne vrijeđajući identitet i položaj drugoga, niti se kane
poricati činjenice, koje su danas bjelodane. Razmišljanje
o ovoj temi ima neposredan povod. Niz događaja posljednjih tjedana očevidno
je pokazao kako ni izbliza u pravu nisu bili zagovornici "suradnje
sa Srbima". Nasuprot onima, koji su – protivno skoro
dvostoljetnomu povijestnom izkustvu – tvrdili kako se "bar u
BiH" može naći zajednički jezik između Srba i Hrvata, izkapanje
stotina nedužnih hrvatskih (i ne samo hrvatskih, uostalom) žrtava u
Vukovaru, kao i incident u Drvaru, posvjedočili su da su hrvatski i
srpski interesi svagdje različiti, a baš u BiH posve oprečni. Nije
sve stalo na tome. Kad je "lokalno srpsko pučanstvo" 23.
travnja onemogućilo kardinala Vinka Puljića i šestdesetak hrvatskih
katoličkih vjernika da održe misu u ostatcima derventske crkve, te ih
zasulo kamenjem i držalo zatočene kao taoce, priobćivala iz dijela
Republike Srbske pod nadzorom "kooperativne" Biljane Plavšić
i "sasvim prihvatljivoga" Milorada Dodika, podgrijala su
javnost napisima, prema kojima je kardinal Puljić "u srpskom
narodu ovog kraja nazvan 'kardinal krvavih ruku" ("Glas
srpski"), a "događanje naroda" opravdano je tvrdnjom da
su "na taj dan prije šest godina ustaške postrojbe izvršile
pokolj nad Srbima iz derventskog naselja Čardak", pa je "pokušaj
održavanja mise zapravo 'pljuvanje po mrtvim Srbima'". Službena
Hrvatska veoma mlako je reagirala na to obtuživanje kardinala Puljića,
nesumnjivo stoga što kardinal nije persona grata u nekim utjecajnim
krugovima (a bit će da to više služi na čast kardinalu, nego
njegovim protunožcima). Naprotiv, šutke je odgledala (i na prvim
stranicama novina donijela vijest!) kako u isto vrijeme Biljana Plavšić
polaže vijenac u podnožje jasenovačkoga spomenika, deklarirajući se
tako kao "antifašist" i istodobno, baš u vrijeme kad se
Hrvatsku, u povodu "slučaja Šakić", opet bezrazložno
razapinje zbog "fašizma", prijeteći kako se ustaški zločin
ne smije zaboraviti. Nu, ako je kardinal Puljić u današnjoj srbskoj
promičbi ustaša, i ako je on okrvavio ruke, jasno je što zapravo Srbi
misle o nama, koji smo nesumnjivo grješniji od kardinala. Ni kad su
"lokalni Srbi" (srbski su ekstremisti uvijek, i u hrvatskome
tisku, "lokalni") 25. travnja onemogućili stotinjak hrvatskih
katoličkih vjernika da pohode ostatke ostataka nekad blistavoga, te
umjetninama, muzealijama i knjigama bogatoga plehanskog samostana,
Hrvatska se nije uznemirivala. Nijedna strjelica nije odapeta prema
Srbima. Svi su prosvjedi kanalizirani protu Stabilizacijskim snagama
(SFOR) i tzv. međunarodnoj zajednici. Nije
mi ni na kraj pameti pravdati te međunarodne policajce, koji su šutke
promatrali desetkovanje Hrvata i Muslimana tijekom rata, pa i sad
nejednako vrjednuju hrvatsko i srbsko ponašanje: hrvatski propusti
njima su uvijek sustav, srbski su samo eksces. Stoga je moguće, da nam
u isto vrijeme dok pokapamo naše mrtve, oni propisuju kako ih smijemo
slaviti i kako im se smijemo klanjati. Ne želim previdjeti, kako se u
svjetskim medijima drvarski slučaj napuhuje, a derventski odnosno
plehanski minorizira i prešućuje, što zasigurno nije posljedica samo
hrvatskoga nedostatka dara za diplomaciju i promičbu, koja bi svoje
stavove znala učiniti "erotičnima" i privlačnima. Međutim,
time što ne kanimo ekskulpirati farizejsko ponašanje "međunarodne
zajednice", ne znači da smijemo previdjeti kako i mi – previše
sustavno, da bi bilo slučajno – štedimo velikosrbski zločin.
Vjerojatno zato da bismo, radi nekih mogućih kombinacija, mogli poštedjeti
zločince, zaboravljajući da se na zločinu ništa trajno ne gradi,
niti se sa zločincem može postići sporazum... Zagreb, 2. svibnja
1998. Tomislav JONJIĆ |
|||||