|
SEOBE Prije
nekoliko mjeseci, u jednome je visokonakladnome hrvatskom tjedniku
objavljen članak u kojem se, pozivom na crkvene izvore, tvrdi da je obćinu
Livno od početka rata napustilo 12.000 Hrvata. Nisam uočio, da je tko
opovrgao spomenuti podatak. Jednako tako, nije se dalo primijetiti, da
bi hrvatske državne vlasti upozorile javnost na taj problem. Kao da će
činjenice prešućivanjem prestati biti činjenicama. Moglo bi se, doduše,
kazati, da hrvatska država o tome šuti, ali da sve čini za ostanak
Hrvata u BiH, o čemu svjedoči specifičan porezno-carinski aranžman s
Herceg–Bosnom odnosno Federacijom BiH, koji je omogućio procvat
hercegbosanske trgovine. Naravno je da bi taj odgovor slabo primili i
posve priglupi: porezno-carinska oaza u Herceg–Bosni ne pridonosi
obogaćenju tamošnjega puka, nego obogaćenju šačice ljudi, koji su
se "spretno" domogli takva položaja. Običan je puk svakim
danom siromašniji. Povrh toga, i protiv njega (a ne samo protiv novopečenih
bogataša) stvara se animozitet u južnohrvatskim obćinama, u kojima je
trgovina uslijed nelojalne utakmice posve paralizirana, a svaka
proizvodnja učinjena neracionalnom. Pogodovanje
šačice hercegovačkih moćnika zapravo predstavlja osiromašenje i
dugoročno slabljenje hrvatskog puka u BiH i južnoj Hrvatskoj, dok
istodobno potiče politički, a neki bi htjeli, i kulturoložki razcjep
među ljudima, koji su do jučer imali uglavnom iste ideale. Stoga se
seobe (nije slučajno izabrana imenica, koja asocira na Miloša
Crnjanskog) nastavljaju. Tiho i neumoljivo. U
južnohrvatskim se obćinama dade danomice čuti, kako desetci i desetci
hercegovačkih Hrvata, koji se bave poljodjelstvom, kupuju kuće i građevinska
zemljišta u okolnim područjima s ovu stranu granice, koju stvoriše
Osmanlije, a utvrdiše naši "antifašisti". Nove se žile puštaju
u Imotskome, Makarskoj, Sinju, Metkoviću... Oni,
koji nisu egzistencijalno vezani uza zemlju, kupuju stanove u Zagrebu,
ponetko u Osijeku, Splitu, Rijeci. Drugi, mahom mlađi i školovaniji,
obaziru se za Australijom, Novim Zelandom, Kanadom, zapravo bilo kojom
zemljom zapadnoga kruga, koja bi ih htjela primiti. Hrvati, dakle, napuštaju
prostore koje su više stoljeća branili golim životima i vrelom
krvlju, kako ono reče pomoćni biskup vrhbosanski, msgr. dr. Pero
Sudar, u razgovoru, koji smo nedavno dijelom prenijeli. A
kad se ugroženima i nesretnima, te prisiljenima na izseljavanje osjećaju
Hrvati u Hercegovini, koji su kompaktni i nerazkidivo vezani s
Republikom Hrvatskom, kako nagovoriti onoga iz Maglaja, Zenice ili Vareša,
da se vrati u svoje selo ili grad i tamo sačuva hrvatski nacionalni
osjećaj, da očuva Bosnu za Hrvatsku? Stvori
li se (možda je preciznije reći: kad se stvori) čvrsta granica između
Hrvatske i BiH, može se očekivati ubrzanje procesa izseljavanja:
umjesto mogućega hrvatsko-muslimanskog suveza, posijana je mržnja,
koja iz dana u dan žanje nove živote, a slabi su napori, da se
uzpostave trgovački odnosi, normalizira promet ljudi, roba i novca. Na
pragu smo još jednog paradoksa. Dok banjalučko područje postaje tržištem
hrvatskoga gospodarstva, hercegovački su Hrvati odsječeni od
sarajevskoga odnosno srednjobosanskoga tržišta, a "izvoz" u
Republiku Hrvatsku uskoro bi mogao biti otežan. Nu,
u tom slučaju, osim izseljavanja Hrvata iz BiH, valja se pribojavati i
otezanja položaja Hrvata u dubrovačkome području, koje će neumskim
jezičcem ostati odcijepljeno od ostatka Hrvatske. Tako će Neum, taj od
mjedi trajniji spomenik protuhrvatstva tzv. "hrvatskih antifašista",
i u budućnosti rađati otrovnim plodovima. Može se neumska dionica
jadranske autoceste zvati dionicom Andrije Hebranga ili Vladimira Bakarića,
Milovana Đilasa ili Tode Kurtovića, ona je svejednako jedan od najtežih
mlinskih kamenova o hrvatskome vratu. 0
njoj ne ovisi samo položaj luke Ploče, nego i odnosi između
Zagreba i Sarajeva (ovog današnjeg, ali i svakoga budućeg, dok bude
Bosne i Hercegovine). Zapravo, uobće je pitanje, bi li došlo do
hrvatsko-muslimanskoga konflikta, da ne postoji taj nesretni neumski
jezičac... Drugi
bosanskohercegovački izlaz na more, onaj u Sutorini, koji su, jednako
kao i Neum, stari Dubrovčani prodali Osmanlijama, kako ne bi graničili
s Mletcima (zanimljiva je uzporedba kršćanskih Mletaka, s kršćanskim
Srbima, te islamskih Osmanlija i Bošnjaka-Muslimana), naši su
"antifašisti" bez negodovanja pripojili Crnoj Gori, darovavši
joj tako Boku Kotorsku i stvorivši ono što se danas naziva
"pitanjem Prevlake". Jer, da se u Sutorini postupilo po
neumskome modelu, Hrvatska i Crna Gora ne bi imale kopnenu granicu... 1
zato, dok nadomak Neuma podižemo spomenik komunističko-partizanskim
urotnicima protu Hrvatskoj, ne pitajmo, komu zvono zvoni. Nama zvoni! Tomislav JONJIĆ |
|||||