HRVATSTVO
I BOŠNJAŠTVO Hici
i granate opet padaju na zapadni dio Mostara, napadnute su katoličke
crkve u Donjem Vakufu i Sarajevu, Hrvati se na područjima pod
muslimanskim nadzorom tuže na diskriminaciju. U Mostaru krvavi okršaj.
Mrtvi i ranjeni. Međunarodna zajednica jednostrano optužuje hrvatsku
stranu za izazivanje nereda, a u Hrvatskoj se slabo uočava kako su
hrvatsko-muslimanski odnosi dovedeni na rub eksplozije baš u jeku
pritisaka za prihvaćanje SECI-ja, uoči izbora i reintegracije
Podunavlja, dakle, u trenutku kad Hrvatima komplikacije u Bosni i
Hercegovini nipošto nisu potrebne. U isto vrijeme SRJ i Republika
Srpska protuustavno i protivno Daytonu, uspostavljaju tješnje odnose,
nakon čega neki iznenađeno (!) bilježe kako se Srbija nije odrekla
pretenzija na BiH. Na
drugoj, pak, strani, sredinom veljače, "ultrabošnjački"
sarajevski tjednik "Ljiljan" jadikuje nad činjenicom da se,
navodno, "u posljednjih godinu i pol dana više od dvadeset tisuća
Bošnjaka, nastanjenih na području Unsko-sanskoga kantona, odreklo
vlastite nacionalosti i bh. državljanstva, te prihvatilo hrvatsku
nacionalnost i hrvatsko državljanstvo!" I
kao da se nitko od nas ne pita, jesu li "Ljiljanove" tvrdnje
točne. Nitko se ne pita kako su u istoj zemlji moguća dva naoko
suprotstavljena procesa u međusobnim hrvatsko-muslimanskim odnosima.
Nitko ne pokušava iz eventualno točnih "Ljiljanovih"
obavijesti izvući dalekosežnije zaključke. Kao da je najpopularnije
biti političkim jastrebom na krivome mjestu i u krivo vrijeme! Kao da
se ne primjećuje kako se bosanskohercegovački uteg može pretvoriti u
prijetnju Hrvatskoj. Zahtjevi Međunarodnog suda za ratne zločine,
upravljeni hrvatskim dužnosnicima, bez obzira na to što su očito
licemjerni i što zaobilaze prave poticatelje i uzročnike lanca
krvoprolića, koji su se dogodili posljednjih godina, jasno su u
funkciji pritiska na Hrvatsku. Nije, uostalom, slučajno istaknuti njemački
diplomat izjavio kako se BiH može držati u šaci, ako se u šaci ima
Hrvatsku i Srbiju. Unatoč
tome nas neki kvaziteoretičari potiho uvjeravaju kako su Srbi
privremeni, a Muslimani trajni hrvatski neprijatelj. U tome, nažalost,
imaju potporu nekih medijskih stratega koji su u hrvatskoj javnosti
potpirivali protumuslimansku vatru do razmjera koji su uvelike nadmašivali
psihološko-promičbeni obračun s militantnim svetosavljem. Zašto se
sve to događa i zašto neki mediji na sva zvona stavljaju pismo potpore
koju mostarskim Hrvatima upućuju – Srbi?!? Na
ulicama poprskanim krvlju nije lako propovijedati mir. To je okružje
idealno za tobožnje maksimaliste, kakvih, nažalost, ima i na hrvatskoj
i na muslimansko-bošnjačkoj strani. Ne treba isključiti mogućnost da
buduća pokoljenja te hrvatske radikale nazovu minimalistima i
kapitulantima. Ta, oni su svojim držanjem doprinijeli, ne samo slomu
idealiziranih predodžbi o Muslimanima kao sastavnom dijelu hrvatskoga
nacionalnoga korpusa, nego i ugrožavanju samog opstanka hrvatstva u
Bosni. Hrvati
su osuđeni ili na iseljavanje ili na postupno odnarođenje.
Intransigentna bi hrvatska politika samo potpomogla taj proces odnarođenja,
jer će moguća vještija promičba Hrvatskoj nesklonih bošnjačko-muslimanskih
krugova, uz pomoć međunarodnih medija, hrvatstvo u Bosni učiniti
"nepopularnim". Makar su analogije uvijek "šepave"
i makar se smatraju najslabijim dokazom, valja imati na umu povijesnu
pouku koju daje primjer germanskih Švicaraca. Kako mi je jednom rekao
jedan švicarski novinar, posljednju mogućnost da se germanski Švicarci
osjete bliski Nijemcima, definitivno je i neopozivo skršio naizgled
najfanatičniji promicatelj nijemstva, Adolf Hitler. Ponajviše zbog
njega je, naime, u XX.
stoljeću
"vrlo nepopularno biti Nijemcem". Tako
i ideolozima "bošnjaštva" svaki hrvatsko-muslimanski sukob
ide na ruku. Smijemo li zatvoriti oči pred zasad, doduše, pojedinačnim,
slučajevima da istaknuti hrvatski nacionalni borci (čak i neki višegodišnji
hrvatski politički uznici) odjednom postaju Bošnjacima, i to ne u
regionalnom ili zemljopisnom, nego i u nacionalnom smislu. Stoga valja
na vrijeme uočiti kako neokallavevsko bošnjaštvo postaje ozbiljnom
prijetnjom hrvatskomu nacionalnom osjećaju, neusporedivo ozbiljnijom
negoli nacionalno muslimanstvo koje je reducirano na konfesionalni
element i koje je baš zbog konfesionalne odrednice neusporedivo
krhkije. Nemoguće
je i nerazumno nijekati komu pravo da se naziva Bošnjakom. Ne može se
ni službenom Sarajevu osporiti težnja da dekretom proglasi "bošnjački
narod" i preko noći na bošnjaštvo prevede bosanske Muslimane.
Valja uočiti, međutim, da se tim preimenovanjem stvaraju pretpostavke
za pobošnjačenje bosanskih Hrvata, pa i Srba. U toj je funkciji i
sustavno sarajevsko razlikovanje "ustaša" i Hrvata, "četnika"
i Srba. Smiju
li Hrvati nerazumnom politikom potpomoći nacionalno i ideološko
stasanje subjekta koji bi bio upravljen protiv Hrvatske? Protu hrvatskoj
se strategiji može parirati samo demokratskim metodama, dugoročnom
tolerantnom politikom koja će osigurati suptilniju zaštitu
bosanskohercegovačkih Hrvata, ujedno ostavljajući Muslimanima dovoljno
prostora za demokratsko sazrijevanje. Glasovi i službene i neslužbene
Hrvatske uvijek moraju voditi računa o povijesnim okolnostima i
uzrocima sadašnjeg stanja. Samo na taj se način može izbjeći rušenje
svih mostova iza sebe. Svaka bi drugačija politika bila kratkovidna i
neodgovorna. Tomislav JONJIĆ |
||||||