|
OD
PODANIKA DO GRAĐANA Politička,
kulturna i gospodarska zbivanja u Hrvatskoj posljednjih desetak godina
potvrđuju davnu postavku da je puno lakše zbaciti tiranski sustav, pa
čak i uspostaviti vlastitu državu, nego od podanika postati građaninom.
Činjenica da se u Hrvatskoj još hoće osobne hrabrosti, da bi se reklo
što se misli i mislilo ono što se govori, najjasnije pokazuje kako smo
još daleko od slobodnog društva, od društva u kojemu je sloboda
toliko neupitna da se pitanje njezine obrane ne postavlja svaki dan
iznova. Ta
se nesloboda očituje u dva temeljna oblika. Prvi se ogleda u odnosu
prema tzv. međunarodnoj zajednici, tomu raznorodnom i počesto jedva
prepoznatljivom konglomeratu nacionalnih i nadnacionalnih silnica,
političkih i gospodarskih interesa. Mi, koji smo tijekom tolikih stoljeća
patnjama, krvlju i životima najboljih pojedinaca plaćali težnju za
neovisnošću i suverenošću, kao da smo jedva dočekali trenutak u
kojem se te neovisnosti, te suverenosti želimo odreći, ustupiti je
nekomu drugom, dati nekomu drugom da opet odlučuje u naše ime. Kažu
da to činimo iz plemenitih i nesebičnih pobuda, u ime visokih ciljeva,
u ime "Europe", u ime "civilizacije",
"tolerancije", "napretka", "europskog zajedništva".
Nu, nisu li nam uvijek pred oči stavljali slične "plemenite"
ciljeve? Nisu li uvijek potezani slični patetični argumenti? Ima li
bitne razlike između "obrane kršćanstva", "slavenske
solidarnosti i bratstva" i suvremenog poziva na "ujedinjenu
Europu"? Jer, ni onda, kao ni danas, nije bilo niti je moglo biti
kakvih jamstava da se ta "kršćanska Europa" ili to
"slavensko bratstvo" ne će prometnuti u vlastitu suprotnost i
postati instrumentom održanja našeg ropstva! Ali,
to se u Hrvatskoj danas ne može slobodno kazati. To se može
izglasovati u jednoj uzornoj švicarskoj demokraciji, to se može
izraziti i za to se može legitimno zalagati u jednoj demokratskoj Norveškoj
ili Švedskoj, u jednoj Britaniji, Francuskoj, Austriji, pa čak i Njemačkoj.
Ali u Hrvatskoj – ne! Pitati o razlozima srljanja u
"integracije", u Hrvatskoj je 1999. jednako pogubno kao što
je bilo pogubno 1918. ili 1945. Danas
to znači dragovoljno preuzimanje etikete "primitivca" ili
"dinarca". Jer, misliti neovisno, danas u Hrvatskoj znači
misliti tuđom glavom, i to nužno nehrvatskom, ponekad i
protuhrvatskom. U ime slobode oduzeta je sloboda misli, umjesto terora
beogradske čaršije nametnut je teror Atomiuma i Bretton Wooda. Naše
sluganstvo danas se naziva kooperativnošću, a naš ugled mjeri se
mrvicama ili oglodanim kostima, koje nam s prezirom dobace oni s kojima
bismo se tako rado i tako nepotrebno poistovjetili. Sve to ne bi bilo
moguće bez našega kompleksa manje vrijednosti, bez strasne žudnje da
drugima dokažemo kako smo itekako kadri biti sluge (pardon, konobari!). Ali,
taj kompleks poslušništva ne postoji samo prema vani. Štoviše, prema
vani on ne bi bio moguć, ili bar ne bi prevladao, da nismo odgojeni u
poslušništvu prema unutra, tj. da smo u stanju u vlastitoj domovini i
u vlastitoj državi živjeti bez svetih krava. Veličanstveno postignuće
neovisne države počesto nam zatvara oči pred spoznajom da je prošlo
vrijeme države u vlasništvu patrimonijalnoga gospodara, da država ima
neku drugu svrhu i zadaću. Ona postoji da bi svojim građanima omogućila
i osigurala slobodu i blagostanje, a ne da bi služila kao isprika za
svaku teškoću i pokrivalo za svaki zločin i svaku zloupotrebu. Dakako,
mi prekratko živimo u vlastitoj državi i u sustavu političkog višestranačja,
pa se mnoge teškoće nisu mogle u cijelosti izbjeći. Dobar dio njih
strukturne je naravi i baštinjen iz razdoblja kad na njih nismo mogli
utjecati. Situaciju je još otežao krvavi višegodišnji rat. Stoga
nije najveće zlo u teškoćama s kojima se kao narod i država susrećemo.
Zlo je u tome što ne pokazujemo zrelost u ophođenju s tim teškoćama.
Zlo je u tome što kriza ovozemaljskih, prolaznih auktoriteta kod nas
izaziva strah i uzetost, ne potragu za slobodom, nego potragu za novim
gospodarom. Zlo je u tome, što od podanika još nismo postali građani. Tomislav JONJIĆ |
|||||