Dr.
IVO KORSKY: ŽIVOTNOST HRVATSKOG NACIONALIZMA Razgovarao:
Tomislav JONJIĆ Dr.
Ivo Korsky, iztaknuti hrvatski politički pisac i političar, dugogodišnji
prvak Hrvatske republikanske zajednice i urednik časopisa
"Republika Hrvatska", u razgovoru za "Politički
zatvorenik" razčlanjuje niz tema, koje, iako bi zapravo trebale
pripadati povijesti i povjestničarima, još uvijek i na političkoj
razini tište hrvatski narod i hrvatsku državu. Razčlambu događaja u
Hrvatskoj u posljednjih nekoliko godina ovom prigodom ostavljamo za
drugu zgodu. Prof. Ivo Korsky PITANJE:
Vi ste, doktore Korsky, u hrvatsku politiku ušli kao sveučilištarac,
sredinom tridesetih godina ovog stoljeća. Jesu li krive naše današnje
predočbe da je tadašnja mladež bila politiziranija ili, ako hoćete,
revolucionarnija? Koja su se europska duhovna kretanja tog doba najsnažnije
reflektirala na duhovno stasanje hrvatskih intelektualaca? Ušao
sam u hrvatski politički život 1935. godine, čim sam došao na Sveučilište.
Stvarno je taj politički život bio veoma bogat i u njemu su se odražavala
tadašnja europska idejna zbivanja istodobno sa specifičnim hrvatskim
pitanjima. Nakon izbora od 5. svibnja 1935., sveučilištna mladež u
Zagrebu mogla je slobodnije djelovati nego za sedmogodišnje kraljevske
diktature. U to je doba, osim toga, kriza demokratskog političkog
sustava u Europi pružila priliku do tada politički izoliranom
Sovjetskom Savezu da postane važan čimbenik preko mjesnih komunističkih
stranaka, koje su uspjele izaći iz političke izolacije stvaranjem Pučke
fronte, koju su izgradile sa socijalistima i dijelom građanske ljevice
i u kojoj su komunisti bili kostur, kvasac i udarne jedinice. Nasuprot
toj povezanoj ljevici stajali su veoma raznovrstni, nejedinstveni
nekomunistički pokreti, koji su se razvijali često zasjenjeni fašizmom
i nacionalsocijalizmom, nu, uglavnom neovisni o tim dvama imperijalističkim
pokretima. Ovu idejno i politički nepovezanu desnicu ponešto je zbližio
španjolski građanski rat, koji je polarizirao Europu. Ovaj
sukob između sučeljnih ideoložkih i političkih blokova u Europi odražavao
se i u hrvatskoj mladeži u kojoj se je, osim toga, kao posljedica
jugoslavenske diktature, razvio jak nacionalizam kao afirmacija hrvatske
narodne posebnosti. Taj nacionalni odpor bio je veoma razprostranjen i u
katoličkim sveučilišnim krugovima, koji su dali znatan idejni
doprinos novom hrvatskom odporu. Zbog toga se je hrvatski antikomunizam
bitno razlikovao od fašizma, a još više od nacionalsocijalizma, ali i
od većine europskih desnih pokreta, koji su bili državni niše nego
narodni, pa nisu odobravali cijepanje jedne postojeće države. U
hrvatskoj sveučilištnoj mladeži borba za hrvatsku narodnu afirmaciju
bila je jača od svih ideoložkih opredjeljivanja.
Sve
u svemu, tadašnji politički život na zagrebačkom sveučilištu bio
je veoma živ, s jakim borbenim pa i revolucionarnim natruhama, jednako
u redovima hrvatske narodne oporbe protiv Jugoslavije kao i u marksističkim
skupinama. Samo su tada već malobrojni Jugoslaveni bili
"umjereni", tj. većinom kruhoborci i karijeristi. PITANJE:
Hrvatske se nacionaliste obtužuje da su bili simpatizeri ili čak plaćenici
desnih totalitarnih režima, iako se unatoč krize demokracije i kraha
Družtva naroda tridesetih godina ovog stoljeća, među Hrvatima nije
pojavila spomena vrijedna skupina, koja bi oponašala fašistički ili
nacistički pokret. Zbog čega hrvatski separatisti nisu tražili
oslonac u demokratskim zapadnim zemljama, odnosno je li njihovo upiranje
pogleda u Italiju i, kasnije, Njemačku, bilo uvjetovano ideoložkim ili
kakvim drugim razlozima? I, povrh toga, kako se uobće nad hrvatskim
narodom uoči drugoga svjetskog rata prelamao jasan svjetski ideoložki
sukob? Premda je ponekad dolazilo do auktoritativnih pojava među
hrvatskim nacionalistima, totalitarizma uglavnom nije bilo radi različitih
idejnih strujanja, koje je u jedan široki pokret povezivala borba za
oslobođenje Hrvatske. Tako su i nadalje ostale žive struje, koje su
svoj korijen vukle iz pravaške, starčevićanske tradicije, neke od
njih ideoložki više liberalne, a druge više katoličkoga smjera, uz
one kojima je temelj bio u Radićevoj Hrvatskoj seljačkoj stranci, te
one, koje su ušle u javni život u Hrvatskoj mladici, omladinskom krilu
Trumbićeve Hrvatske federalističke seljačke stranke. Stoga se u
razdoblju između 1935. i 1941. među hrvatskim sveučilištarcima
nacionalne orijentacije ne može govoriti o nekom političkom ili
idejnom totalitarizmu. Oslon na sile Osi bio je taktičke prirode, nuždan
u borbi za odvajanje Hrvatske od Jugoslavije, koju su čuvale i pomagale
europske sile dobitnice u prvom svjetskom ratu u svom sučeljivanju sa
zemljama nezadovoljnim versajskim poredkom. Ideoložki
utjecaj Njemačke i Italije na hrvatsku mladež desne orijentacije bio
je daleko slabiji od ideoložkog utjecaja Sovjetskog Saveza na lijevo
orijentirane zagrebačke sveučilištarce. Zadojena idealom marksističkog
internacionalizma, ljevica je bila sklona velikim državnim tvorevinama,
što ju je odvajalo od hrvatskih nacionalista, kojima je glavni cilj bio
odvajanje od Jugoslavije i stvaranje neovisne Hrvatske.
Među
hrvatskim intelektualcima nacionalističke orijentacije bilo je više
simpatije za francuzka idejna i kulturna dostignuća nego li za njemačke
i talijanske idejne pokrete, pa i onda kad je hrvatsko oslobođenje
zahtijevalo politički oslon na tadašnje sile Osi. Sjećam se da sam
jedanput, kad je već bio izbio drugi svjetski rat, donio suradnju u
uredničtvo tjednika Hrvatski narod. Radilo se o jednoj političkoj razčlambi,
što je spadalo u političku rubriku, koju je uređivao prof. Ivan Oršanić.
Kako ga nije bilo u uredničtvu, primio me je glavni urednik dr. Mile
Budak. U razgovoru sam mu spomenuo da nemam nikakvih simpatija za Njemačku
i da bih volio da se Francuzka uspije obraniti od njemačke vojničke
snage. Na to mi je dr. Budak odvratio da ni on ne simpatizira s Njemačkom
(o Italiji se nikada nije ni govorilo radi poznatih talijanskih zahtjeva
na hrvatske krajeve), ali da mi u prvom redu moramo misliti na hrvatsko
oslobođenje do kojega, u onom času, može doći samo oslonom na sile
Osi. Razgovor smo vodili 1940. godine. PITANJE:
Danas se stječe dojam da je između Mačekovih i Pavelićevih pristaša
vladala oštra podijeljenost. Koji su, po Vašem sudu, korijeni tog
spora i kako se on odražavao na unutarnju polarizaciju? Kako se u tome
držala posebno katolička mladež, a kako crkvena hijerarhija? Već
u razdoblju jedinstvenog nastupa hrvatskih sveučilištaraca za vrijeme
šestosiječanjske diktature, počele su se javljati razlike među sveučilištarcima.
Jednima je bio važniji proces demokratizacije i zadobivanje građanskih
sloboda, pa i zanimanje za socijalna pitanja. Drugi su došli do
spoznaje da unutar Jugoslavije Hrvatska ne može biti slobodna i da bez
neovisne Hrvatske nema ni građanskih prava, ni demokratizacije, pa ni
socijalnih rješenja, te su se stoga odlučno opredijelili za odvajanje
od Jugoslavije. Dakle, nije se radilo ni o osobnom ni stranačkom
sukobu, nego o različitim pogledima na glavni politički cilj i na put
do njega. Tek kad je Sporazumom 1939. osnovana Banovina Hrvatska, što
je značilo da je prevladala reformistička linija, došlo je do oštrijeg
razdvajanja. Imajući vlast, pa makar dosta ograničenu, Hrvatska seljačka
stranka djelomično je preuzela ulogu kočnice protu sve jačemu pokretu
za odcjepljenje Hrvatske od Jugoslavije, dok su hrvatski nacionalisti
osjećali da im je banovinska vlast nesklona. Ipak, bio je to u biti
obiteljski spor te se neslaganja između ova dva pogleda na hrvatsku
stvarnost nisu pretvarala u neprijateljstvo, unatoč oštrih neslaganja
i sukoba. Znatan
dio katoličke mladeži sudjelovao je u političkoj (a kasnije i u vojničkoj)
borbi za hrvatsku državu, dok je hijerarhija bila čimbenik umjerenosti
i smirivanja. Bio sam premlad da bih bio nazočan razgovorima vrhovnih
osoba Crkve u Hrvata, a još manje da bih u njima sudjelovao. Ne želim
stoga sada, preko pola stoljeća kasnije, donositi mišljenja, poglede i
sudove do kojih sam došao tijekom godina čitajući knjige i razprave o
onom razdoblju. Tada, kao sveučilištarac, a kasnije mlad pravnik,
odnosno pripadnik hrvatskih oružanih snaga za vrijeme rata, osjećao
sam da je Crkva kao ustanova uvijek zauzimala umjerene stavove. Ne tajim
da mi je nekada smetala ta umjerenost, jer u pitanju hrvatske državne
neovisnosti nisam prihvaćao nikakve kompromise. Shvatio sam, međutim,
da Crkva vrši svoju prirodnu dužnost kad je osuđivala nasilje, bez
obzira s koje je strane dolazilo. Kao mladom čovjeku, sudioniku u toj
borbi, nije mi bilo drago prihvaćati da bi strana, na kojoj sam se
nalazio, zaslužila takav prigovor (u čemu sam bio normalan kao svi
mladi ljudi, koji u ratu nose vojničku odoru).
Ostaje
pak činjenica da je pod vodstvom tadašnjeg nadbiskupa Alojzija
Stepinca Crkva poštivala odluku naroda da stvori i brani svoju državu,
ali nije poticala taj proces niti je prihvaćala pogrješke ili nepravde
do kojih je nuždno dolazilo u tako složenim prilikama kao što su bile
ratne godine od 1941. do 1945. PITANJE:
Uzpostava Banovine Hrvatske i danas se povremeno naziva uspjehom Mačekove
mirotvorne politike. Pritom se iz vida izpuštaju vanjskopolitičke
okolnosti, koje su dovele do uzpostave Banovine, kao i svrha njezine
uzpostave. lako je Banovina, kao činjenica, imala i nekih pozitivnih
posljedica, brojne su nevolje nastale baš zbog njezina postanka? Kao
svako kompromisno rješenje, Sporazum CvetkovićMaček samo je ublažio,
odnosno prikrio postojeće sukobe, ali nije odstranio razloge zbog kojih
je došlo do njih, jer nije bio ni zamišljen kao konačno rješenje.
Srbi su upotrijebili Sporazum kao sredstvo da odgode krizu u
hrvatsko-srbskim odnosima radi njemačko-talijanskog pritiska na
Jugoslaviju i prilično su javno govorili da će ga opozvati čim prođe
opasnost. Da su tada Srbi doista željeli reformirati Jugoslaviju i
ukinuti u njoj srbsku hegemoniju, ne bi se stvorilo takvo neodređeno
ustavno rješenje, nego bi došlo do dogovora o stvaranju federacije ili
konfederacije u okviru Jugoslavije. Dok
srbsko vodstvo nije ni pomišljalo na konačno rješavanje hrvatskog
pitanja, dr. Maček se trudio samo da spriječi proširenje rata na
Jugoslaviju, bojeći se stradanja kojemu bi narod bio izvrgnut, ali bez
pomisli na dalekosežne posljedice takvog privremenog sporazumijevanja.
Najtrajniju štetu nanio je Sporazum stvaranjem nepovjerenja kod
bosansko-hercegovačkih muslimana, koji su doživjeli da ih službeno
hrvatsko vodstvo uobće nije uzimalo u obzir kad je radilo na preuređenju
Jugoslavije. Osim toga, banovinsko rješenje narušilo je načelo
integriteta povijestnih zemalja, koje je uvijek bilo temelj hrvatske
politike. Time je i hrvatsko područje izgubilo svoju određenost, a ne
samo područje Bosne i Hercegovine, koje se je tom prilikom dijelilo,
bez obzira na povijestna prava i izkustva. Privremena
autonomija hrvatskog etničkog područja nije mogla nadoknaditi
stabilnost, koja se izgubila napuštanjem hrvatskih državnopravnih načela. Premda
je vremenski i tehnički bilo moguće, Hrvatska seljačka stranka nije
novu Banovinu Hrvatsku učvrstila i dala joj legitimitet provedbom
slobodnih izbora, nego je uvela jednostranački, auktoritativni sustav,
što je dvije godine kasnije omogućilo da se takav sustav nastavi u
novostvorenoj Nezavisnoj Državi Hrvatskoj jednostavnom promjenom
vladajućega sloja. Jedini
koristan učinak banovinskog rješenja bilo je stvaranje autnonomne
hrvatske uprave, što je 10. travnja 1941. omogućilo uredan prijenos
vlasti i gladku organizaciju uprave u Nezavisnoj Državi Hrvatskoj. Ali
povijestno gledano, Banovina je Hrvatska veoma loš presedan koji je uništio
teritorijalnu stabilnost na hrvatskom povijestnom području i započeo
niz teritorijalnih eksperimenata, koji još ni danas nisu prestali. PITANJE:
I sami ste proglašenje Nezavisne Države Hrvatske dočekali kao uhićenik
banovinskog režima. Čime objasniti represiju šubašićevsko-mačevsko-ga
režima? Zašto je Maček odbio proglasiti NDH pod njemačkim okriljem?
Jesu li pritom bili presudni ideoložki ili neki drugi razlozi? Represija
Šubašićeve vlade logična je posljedica jednostranačkog sustava koji
je uveden Sporazumom u suprotnosti s hrvatskom saborskom tradicijom. Dr.
Maček je imao samo jedan cilj: izbjeći ratu. Filozofski je to veoma
plemenito, ali cijena, koju je platio, bila je previsoka, a učinak samo
kratak predah. Uvjeren da će Njemačka izgubiti rat, u čemu je imao
pravo, nije procijenio da Srbi, koji su za takvu politiku bili važniji
čimbenik od Hrvata (budući da su imali u svojim rukama cijelu vojsku),
nisu bili spremni na čekanje kao on. I tako se Mačekova realistička
politika pokazala podpuno nerealnom, a hrvatski ekstremizam manje
ekstreman kad je nakon beogradskog puča trebalo spašavati Hrvatsku da
ne bi zajedno sa Srbijom došla pod otvorenu njemačku okupaciju. Ova bi
u slučaju savezničke pobjede bila fatalna za Hrvatsku, jer bi Srbi kao
izvršitelji beogradskog puča zatražili od Saveznika nagradu za svoju
djelatnu vjernost, koju bi dobili, naravno, na račun pasivnih,
mirotvornih Hrvata. PITANJE:
Nezavisna Država Hrvatska ipak je bila izrazito nedemokratskom državom... Slobodarski
sustav ne dolazi sam po sebi nakon niza diktatorskih i poludiktatorskih
vladavina. Ni Hrvatska ne može biti izuzetak od toga pravila, koje je
dobro formulirao Ivan Oršanić kad je 1954. napisao: "Povijest
ne pozna periode velikih sloboda iza perioda velikih diktatura, jer se
iz velikih diktatura do velikih sloboda mora ići postepeno, a samo
zato, što organizacija slobode nije mehanička stvar, nego rezultanta
živih sila, izraženih i organiziranih u idejama slobode, dakle upravo
onih komponenata, koje zločinačke diktature redovno uništavaju, ali
uništiti ne mogu, jer pripadaju naravi života." Ovo
ne opravdava ni sabirne logore, ni zločine, ni rasno zakonodavstvo, ni
progone protivnika, nego samo socioložki tumači zašto Nezavisna Država
Hrvatska nije bila bolja u onom času, usred tri rata, koja su se
istodobno vodila i ispreplitala na njezinu području, što Ivan Oršanić
tumači 1966. riječima: "Narod
danas živi životom prošlih stoljeća i za buduća stoljeća u svim i
po svim svojim djelima i nedjelima. Austrijski zločini, mađarski,
turski, srpski i naravno naši vlastiti, sve je u nama kao prošlost i
sadašnjost. |
||||||